Feng shui iFokus

Feng shui

Etikettfilosofi
Läst 999 ggr
Tuva-Lena
0

Logisk Feng Shui..?

Jag har funderat mycket på sistone ang feng shui kontra västerländsk inredning, och jag undrar om det skiljer så mycket egentligen? Filosofin inom feng shui är mer ingående, men om man omsätter den till ett västerländskt synsätt på inredning så stämmer väldigt mycket in på hur vi här i väst vill inreda också.

Det handlar mycket om design; mörkt mot ljust, kallt mot varmt, hårt mot mjukt, räta linjer mot runda former o s v.. Och växter som ger liv åt hela inramningen.

Jav försöker att förenkla filosofin inom feng shui, göra den så logisk som möjligt, och då kom jag fram till den här slutsatsen. Ofta vill man gärna tro att allt "österländskt" är någonting mystiskt och väldigt annorlunda från det synsätt vi har, men i slutändan kan det handla om att vi tolkar saker och ting utifrån skilda kulturer bara.. Qi kraften t ex, kan vara det vi kort gott kallar för "bra vibbar".. Dom känner man av oavsett om man är speciellt insatt i energier eller inte, man går helt enkelt på intuition istället.

Vad tror ni andra..?

"Att många tycker samma, betyder inte att dom har rätt.."

Hoppfull
0

Jag tror som du! Jag tror att det mesta av det österländska är logiskt men vi har förirrat oss in i det mer naturvetenskapliga bevistänket i väst och då framstår allt där utanför som lite mystiskt.

Inredning handlar ju väldigt mycket om att kombinera så att det känns rätt och bra för just mig i mina rum utifrån mina behov.

Behöver du en medmänniska att prata med? Känner du dig ensam?

Titta in här medmanniska.net och se om det är något för dig.

[Hellas]
0

Jag håller med, vi har ju egentligen samma synsätt i grunden.
Symboler kan förstås skiljas åt en hel del men annars är vi allt samma skrot och kort världen över :)

Norrann
0

Jag tror det är samma saker vi människor (och djur) mår bra av oavsett om vi bor i väst eller öst.

Det är bra för alla att inte ha för många saker,att ha någotsånär ordning på sakerna,plats att röra sig runt möblerna,rent och vackert (smaksak).

Det var många år sedan jag började tänka att det är minst lika viktigt med tomrummet mellan möblerna som med själva möbleringen.Min hemsnickrade "mini-fengshui" är att jag tänker att "chi" är jag själv som ska ha plats att röra mig,inte vill stöta i vassa hårda hörn osv.

Tuva-Lena
0

#3 Ja, det var ett smart sätt att anamma filosofin tycker jag! Glad Samma sak gäller web design, där man bör lämna tomma ytor bland bilder och text för att skapa "luft" så att "sidan kan andas". Flört En annan bra regel att hålla i minnet när man designar - vad det än må vara - är "Less is more", alltså ju mindre plotter det är, desto mer utrymme lämnar du åt budskapet du vill föra fram.

"Att många tycker samma, betyder inte att dom har rätt.."

Dojdan
0

Jag tycker att det ligger mycket i det du säger tuva-lena!

Hoppfull
0

#4 Så brukar man säga även om själva livet och alla aktiviteter människan försöker med iver klämma och trycka in i sina dagar: Less is more…

Behöver du en medmänniska att prata med? Känner du dig ensam?

Titta in här medmanniska.net och se om det är något för dig.

Isatis
0

Jag tror du har rätt, Tuva-Lena. Äldre syster har varit hos mig i Sverige och hon uppfattade mitt hem som nära fengshui. lever med allmogemöbler, gamla prydnadssaker, gamla textilier mm. Det hon har infört hos mig är stenarna, silhuettklippen, målningarna och de röda lyckönskningarna. Det viktiga var och är balansen.