Feng Shui och Mat!
Hur äter ni och finns det någon koppling till Feng Shui?
Uppläggningar, dukningar, om köttet ska ligga på en plats medan grönsakerna på en annan.
Skulle vi må bättre om vi införlivade FS i vår matlagning och i såfall kommer den stora frågan "hur" ska det gå till?
Ska vi leka lite med tankarna, om ni skulle få fria händer att tillaga en vardagsmiddag samt skapa en dukning i FS stil hur gör ni och vilken typ av matingredienser väljer ni`.
Det finns inga rätt eller fel, jag vet att det faktiskt finns böcker kring just matlagning enligt Feng Shui men jag tycker att vi skippar böckerna för en stund.
Bagua, fungerar det?
Qi, fungerar det?
Chakra med att få in färger?
Kan vi kanske få in våra element på ett balanserat sätt?
Åh herre jösses Hellas - det tål att tänka på! Men vilken smarrig tallrik du bjuder på! 
"Att många tycker samma, betyder inte att dom har rätt.."
Har aldrig tänkt på mat och Fengshui på annat sätt än att man bör ha fräscha matvaror,lagom mycket och inget gammalt mögligt i gömmorna.Köket bör vara rent,matplatsen välkomnande och området "mat&hälsa" öppet och rent.
Intressant tanke..
Visst är det intressant, är det så att när vi lägger upp maten på en tallrik så försöker vi lägga en skyddande sköldpadda på "baksidan, dvs. högst upp på tallriken som är mot glaset?
Jag själv lägger ofta det som har "högst" form, högst upp, jag lägger aldrig det som är mest "platt" upp mot glaset.
Förstår ní vad jag menar?
Kan man tillämpa de skyddande elementen tex. som när man placerar ett hus och väljer vad som ska finnas vart i trädgården?
Sköldpaddan, den via Tigern, Röd Phoenix, Vatten/Dammbygge.
Kanske Vatten/Dammbygge då skulle vara brunsåsen, Den tita Tigern = potatis och Phoenix är köttet :).
Sköldpaddan är grönsakerna
De fem elementen används i kinesisk kostlära genom de fem smakerna: Surt, beskt, sött, starkt och salt. En måltid med alla element är en "komplett" måltid där man får i sig en balans av det man behöver.
Det här kan man märka om man t.ex. får ett starkt behov av salt ( eller sött ;-) ), det kan bero på att man inte fått med sig det i maten ( det finns naturligtvis också andra förklaringar till sådana "sug" ).
Sedan jag började läsa Kinesisk medicin har jag blivit mera uppmärksam på detta, samt att äta varm mat ( Yang ) på vintern och sallader etc. ( Yin ) under sommartid.
Mat ses ju också som medicin i Kina, t.ex. om man har njurproblem rekommenderas man att äta "black" food eftersom njurarna tillhör vattenelementet.
Och visst kan man duka middagsbordet efter Feng Shui!
T.ex. Yang-dukning med starka färger, raka linjer, starkt ljus etc. för att liva upp middagen, och en lugnare Yin-dukning med dovare färger, dämpad belysning och mjukare former för en mera romantisk måltid på tu man hand :-).