Feng shui iFokus

Feng shui

Etikettövrigt
Läst 3071 ggr
Liss
2009-02-10 04:38
0

Energier?

Jag funderade igår när jag gått och lagt mig. Kom på att jag precis innan, i vardagsrummet, mått riktigt dåligt över en sak, och då när jag låg i min säng tänkte jag klart över de och kom på att jag är stark och klarar av det!

Kan de ligga nått i energierna, i rummen? Vad är de då som kan vara fel i vardagsrummet, vad är de som stör och gör mig svagare just där?

Vad tror ni?Glad

Liss - Moderator @ Bodyart.iFokus ☆

[Hellas]
2009-02-10 12:08
0

Visst kan det handla om att energierna är "bättre" i sovrummet än i vardagsrummet men i sovrummen är det oftast väldigt lugna energier som inte stör vilket gör att vi känner oss mer tillfreds och kanske inte ser det tunga i vissa händelser på samma sätt som i ett vanligt rum där energierna ska vara snabbare.

Jag gissar bara lite nu och jag kan tänka mig att har man väldigt fin "sovrumsbalans" så släpper man snabbt alla negativa tankar och blir bara positiv och stark som du blev "jag ska klara det".

Nu vet jag ju inte hur det ser ut i ditt vardagsrum men kanske energierna behöver lugnas ner lite?
Chi kanske flödar fram lite för fort?

Tuva-Lena
2009-02-10 13:34
0

Testa att gå runt i vardagsrummet lite, och öppna dina sinnen. Försök att "känna in" dom olika platserna och sakerna du förvarar där, även möbler, tavlor och ev prydnadsgrejer, så kanske du kan hitta det som stör balansen i rummet. Det kan ju också vara möbleringen eller att någon tidigare händelse där som påverkar dig. Lycka till! Glad

"Att många tycker samma, betyder inte att dom har rätt.."

Liss
2009-02-11 04:37
0

Chi flödar fram för fort? Nu försöker jag komma på vad de innebärGlad 

Jag är så ny på Feng shui, så jag har lite svårt för att hänga med. Men försöker i alla fall. Skrattande

Vardagsrummet är som sagt svart och vitt, de är ju mycket elprylar men de störde väl bara i ett sovrum? I ett vardagsrum är det ju rätt vanligt att ha tv osv.
Annars har jag bara en stooor soffa med divan och en tillfällig tvhylla med massa prylar i just nu. Ett stort fönster med balkong och tre växter i fönstret. Rätt dåligt ljus.. och en himla kabel genom hela rummet till datorn.

Jag ska försöka gå runt och känna, men jag är nog dålig på sånt.

Tuva-Lena
2009-02-11 09:08
0

#3 När qi är för snabb så påverkas du genom att få svårt att slappna av - det är för mycket av yang. Som du beskriver ditt vardagsrum så känns det nästan som qi kan vara för långsamt faktiskt - och då är det istället för mycket av yin. Flört Du skall alltså sträva efter att yin och yang skall vara i balans. Ditt vardagsrum verkar vara lite spartanskt möblerat, färgerna vitt och svart, elkalblar och tre växter i fönstret, som är väldigt stort dessutom - rummet känns lite "naket" för mig som du beskriver det. Försök att föra in mer liv i det, genom fler växter, mer färger och nåt som ger ett varmare intryck möjligtvis. Har du nåt på väggarna som kan liva upp lite? En färgglad matta på golvet kanske..? färgglada kuddar i soffan - vilken färg är den förresten? Och fönstret, vad har du för gardiner i det, är det för mycket rymd i fönstret, eller..? Glad

Liss
2009-02-11 23:27
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jo, de är nog rätt naket här inne. Och de är för att jag heller inte är klar med inredningen. Glad De tar lite tid för mig, eftersom pengar inte riktigt infinner sig till det så ofta.

Soffan är gråmelerad, gardinerna är också svart/vita.. hum! När jag tittar omkring mig är de mesta svart/vitt faktist. Hade tänkt få in en färg genom kuddar men inte fått till dem ännu. Ja de är mycket rymd i fönstret, dem är jätte stora över hela kortsidan.

Sådär ser hyllan ut just nu, men den ska som sagt absolut bytas ut.. tänkte bara visa den svarta väggen och så iaf.

Liss
2009-02-11 23:27
0

Där är fönstret..

Liss
2009-02-11 23:29
0

Hade ingen bild in mot soffan, när de är målat.. men den där väggen är nu mera helvit då.

Liss
2009-02-11 23:31
0

Sen är de helt tomt bakom soffan nu mera.. Bordet är helt borta.

Lite dumt att ta bilder från när jag fortfarande höll på, men de är det enda jag har. HeheGlad

[Hellas]
2009-02-11 23:40
0

#6 Hellas tips då!

Jag har också mycket av de färgerna i mitt lilla TV rum, med samma färg på möblerna.

Jag har lagt dit två små små kuddar som är varmt röda i soffan, det blir en stor skillnad.

Man kan även köpa en knallig matta i en varm ton som bryter av det hela.
Att just använda plötsliga effekter är kanonfint.

Köp ett par Orkideér eller bara en, för att få in blomster, de kostar lite men Ikea har riktigt bra sorter som blommar om även om andra påstår annorlunda ibland.
Det är jättefint med vit Orkidé.

Eftersom du tycker om vitt/svart så kan man välja vita sidogardiner som inte är av panelmodell, det är snyggt med de vita som har lite vitt möster i sig, jag älskar även de där genombrutna (tror jag det heter) gardinerna, de är vita men med mönster som är lite mer genomskinligt vitt.
Har du vanliga gardiner går de att dra ihop lite mer så att det bromsar ner QI lite granna.

Sedan, sist men inte minst, ljus måste finnas i olika storlekar, levande ljus inför värmen i det hela.

Du har det  kanonsnyggt förövrigt, jag älskar verkligen det minimalistiska så ett sådant här rum får man vara försiktig med så att det inte blir för övermöblerat, då tappar man ju allt.

Spännande!

[Hellas]
2009-02-11 23:43
0

Just ja, detta med tavlor, har du tillgång till en bra skrivare som skriver ut A3?
Leta efter vackra motiv på nätet, det finns de som är fria att använda.
Skriv ut, fixa en snygg billig ram, skitsnyggt :).

Det finns ju även svartvita tavlor som har en enda detalj i färg, jag såg att Ikea just nu har en sådan med en röd cykel på ett annars svartvitt foto.
Jättefint

Tuva-Lena
2009-02-12 00:43
0

Ja, det såg lite "naket ut", men du har ju redan fått fina tips på hur du kan hjälpa yang (röda eller andra varma färger och växter) att få mer utrymme i rummet. Då kommer det garanterat att kännas varmare också. Annars gillar jag din inredningsstill med de ljusa färgerna mot det svarta. Läckert! Flört

Liss
2009-02-12 22:13
0

Rött hade jag tänkt till vardagsrummer faktist, de slår sig fint med svart och vitt.

Orkideer älskar jag, hade en förut som syns på vardagsrummsbordet. Men den dog! Jag är inget bra på blommor, därför jag bara har gröna.. dem lever hur ofta jag än glömmer dem.Glad

Dem vita gardinerna du snackar om med nästan genomskinnliga mönster har jag faktist tänkt mig också. Fast jag gillar panel, såg att ikea hade ett par mycket bredare som har sånna slags mönster. Super fina.

Levande ljus har jag många.. har tre kandelabrar (stavning?) på golvet med stora ljus i och även tre små glasgrejer med värmeljus och massa fler med värmeljus.
Skulle nog där imot behöva några ordentliga lampor också. Har ingen taklampa utan bara två små bordslampor.

Angående tavlor hade jag tänkt mig den andra kortväggen som tavelvägg. Sätta upp olika storlekar inom svarta ramar och ha bilder på min älskade Ecko. Har riktigt snygga bilder på honom.

Men, allt detta kräver som sagt pengar också. Så de tar lite tid att få de så man vill ha detGlad

#11 Tack.. Hade tänkt köpa en riktigt vit tvhylla mot den svarta väggen sen också.

Tuva-Lena
2009-02-12 23:21
0

Det kommer att bli superfint bara du får göda plånboken lite först. Flört

Liss
2009-02-14 02:10
0

Hehe, ja precis. Tillslut så Skrattande

Tuva-Lena
2009-02-14 23:26
0

Idag var jag o fyndade på Jysk. Köpte två kuddfodral, gissa färgen? Flört Lila förstås, mörklila. Dom blir snygga till min ljusbeiga soffa, fick två stycken för 69 kr! Köpte en ljusstake också, silverfärgad för 25!!! kr Det var rea förstås, men va roligt det är att gå och shoppa när det är så billigt - man känner sig rik för ovanlighetens skull. Ha ha! Cool

Liss
2009-02-15 04:48
0

Haha, ja de låter som fynd! Kanske ska ta och kika på jysk jag med dåSkrattande
Hehe, lila är alltid fint..

Tuva-Lena
2009-02-15 23:42
0

Mmm, skitsnyggt är det. Lugnande på nåt sätt och varmt, alltså den mörklila färgen. ;) Ut och fynda du med, du kommer inte att ångra dig! Cool

Clary
2009-02-16 08:37
0

Måste nog ta mig till Jysk jag med, just kuddar skulle jag behöva nya nu. V-rummet känns som om det skulle behöva lite förändring och med små detaljer kommer det att kännas som nytt.

Medarbetare på Feng Shui och Indien

Liss
2009-02-19 03:10
0

#17 Ja precis, de är nog därför jag trivs så bra i sovrummetGlad

Ska se, snart kanske jag kan fynda en hel del.

Tuva-Lena
2009-02-20 01:00
0

Jag har "jyskat" lite till igår faktiskt. Flört Köpte gardintyg som går i samma färg som kuddfodralen, så nu kommer fönstret att få ett litet lyft också. Sedan tokbilliga inredningsdetaljer som en afrikansk kalebass, fruktfat i bambu och en påse med vackra runda stenar. Jag blev glad bara jag såg dom. :)

Clary
2009-02-20 09:58
0

#20 Du kommer väl ihåg att för varje ny sak du köper ska lika många gamla ut? Då blir det mindre att röja nästa gång Flört

Det är egentligen en himla bra regel speciellt när det gäller garderoben och linneskåp, alla de där t-shirtarna man sparar för att det är bra när man målar/städar/jobbar i trädgården. Upptäckte att jag skulle göra väldigt mycket av den varan om jag skulle hinna slita ut alla de kläderna jag sparat för ändamålet…..Nu är de borta!

Gamla lakan och sånt, bra som trasor men vem gör av med säckvis med sånt? Och det blir ju mer med tiden…

Tuva-Lena
2009-02-20 11:23
0

#21 Skäms Ooops, det glömde Tuva-lena, men idag är det fredag och städdag, så jag får väl ta mig tvärs för och hiva iväg överskottet nånstans. Glad

Jag har en hel säck med lakan uppe på vinden, och gamla T-shirts förstås.. Skäms. Skall man skriva här varje dag så får man ju inte göra annat än "skämmas" ju! Skrattande Ha ha!

Clary
2009-02-20 11:45
0

#22 Tur att du inte ser vad jag hittar i skåpen då, jag som trodde att jag rensat så bra när vi flyttade hit för 2 1/2 år sedan Skäms

[Hellas]
2009-02-20 14:52
0

Jag ska nog ta mig till Jysk någon dag men det där med att slänga något om man tar hem lite nytt, är det verkligen sååå noga? ObestämdFlört

Clary
2009-02-20 15:15
0

#24 Försök inte Hellas, såklart att det är jättenoga Flört

Liss
2009-02-24 04:53
0

Åhh.. avis! Jag vill me shoppa fina saker till hemmet juGlad

Och så ska jag nog ta tag i de där med att rensa ur imorgon:) Har hela dagen på mig. Hoppas jag inte är helt slut i kroppen då bara.

Tuva-Lena
2009-02-25 22:55
0

#26 Jo slut blir du, men du vet så där förnöjsamt slut. Man känner efteråt att man har gjort nåt bra och det lever man länge på! Cool Lycka till bland skräp och gamla strumpor! Skrattande

Norrann
2009-03-30 00:51
0

Ett tips till dig,LisetteS - köp en röd plånbok!

Den ska dra till sig pengar så det är en bra investering (finns ju olika priser).Jag och en jag känner har provat och blivit glada!

Vi är inte miljonärer(än hihi) men det har kommit små överraskande summor ibland,t ex ramlade bekantingen och fick ovanligt snabbt försäkringspengar h*n hade inte tänkt att få något alls (mak*n ringde).

Vore kul att höra om fler provat!

Liss
2009-03-30 00:53
0

#28 Hehe, de låter intressant. Kanske man skulle testa:)

Norrann
2009-03-30 01:39
0

#29 Gör det,det vore roligt om det funkar!Det är faktiskt ett (av många) Fengshui-tips om man vill få bättre ekonomi.

Liss
2009-03-30 01:46
0

#30 Hehe jaa absolut. Har du något för att få jobb med? eller de kanske har att göra med ekonomin iof:D

Norrann
2009-03-30 01:53
0

#31 Kommer inte om jag läst om hur man får jobb.Men man vet aldrig,det kanske är på det sättet just din ekonimi blir bättre.alla sätt är bra utom dom dåliga som alla vet.

Norrann
2009-03-30 01:59
0

Men just det ja,karriärhörnet - det är bra att ordna när det gäller jobb!

Karriärhörnan finns i norr (om man utgår från väderstreck) eller vid ingången (om man utgår från ytterdörren).Bara att välja det som känns bäst!Sen hänger den ihop med det motsatta hörnet - framgång.

Liss
2009-03-30 02:01
0

Aha okej:) Vad innebär karriärhörnan då? Hur ska man inreda det? Kanske finns på sidan iof.

Norrann
2009-03-30 02:07
0

Inte vet jag såå mycket men det jag läst är att t ex det här är bra:

Vatten i rörelse (fontän,akvarium) eller bild på det.Bild(er) på det du vill göra.

I framgångshörnan är det bra med t ex levande ljus,musik (helst klassisk),lägg gärna fram värdefulla saker där.

Börja med en sak,tror du ska börja med karriärhörnan.Vänta ett tag och se om något händer.Om inte,prova något nytt!

LYCKA TILL!

Dojdan
2009-03-30 02:28
0

Jag behöver skaffa mig ett kompass för att få koll på alla lägen här i bygget!

Liss
2009-03-30 02:37
0

Tack så mycket Norrann :)

Hehe, ja jag med Dojdan.

Dojdan
2009-03-30 03:38
0

Nu har jag bjudit på en kompass på Tradera :P

Liss
2009-03-30 03:48
0

Hahaha:) Va härligt.

Norrann
2009-03-30 11:13
0

En billig enkel kompass:

Kolla solen,den går upp i öster ner i väster (inte exakt men tillräckligt)

Jag har använt den metoden,funkar alltid.

Dojdan
2009-03-30 15:08
0

Jo jag vet, men ajg ville ha en mer exakt :P

Liss
2009-03-31 05:54
0

Ner i väster. Jaha ja, då ligger alltså min lägenhet mot väst antar jag. :)

Tuva-Lena
2009-03-31 12:00
0

Röd plånbok blir det här! Skrattande Inte för att jag gillar rött på en plånbok, men va gör man inte för "karriären"? Cool Jag har alltid haft svart pluska, inte underligt att det har blivit fullkomlig stiltje i affärerna! Förvånad

Dojdan
2009-03-31 12:31
0

min nästa ska också vara röd :D

Norrann
2009-03-31 16:22
0

SkrattandeDet blir skoj att läsa era rapporter sen,om det blev skillnad i börsen!Jag plus min bekant blev då iaf glatt överraskade.

Om det sen är tro eller själva börsen som sätter fart på energin spelar ingen roll eller är kanske samma sak?

Det jag behöver ta itu med är hallen,har börjat skrapa ner tapet så det ser gräsligt ur just nu.

PiteCarina
2009-03-31 19:28
0

Jag ska se om jag hittar en röd plånbok på "Röda Korset" i morgon!Skrattande

Den jag har nu är svart och klumpig. Blev arbetslös efter jag skaffade den! Rynkar på näsan Kan ju vara värt ett försök att byta!Glad

Norrann
2009-03-31 19:41
0

Jaa tänk,jag har i ungefär 45 år haft bruna eller svarta plånböcker och inte värst bra ekonomi.Det blev stor skillnad efter att jag bytte färg!Kommer inte ihåg exakt när det var men ungefär två-tre år sedan.

Jag har inte vunnit pengar eller så men fått bättre lön,retroaktiva pengar från FK och det ekonomiska läget är BRA!

Jag såg det också så,det skadar inte att försöka.

Liss
2009-03-31 23:09
0

Haha, när vi var på stan idag så låg de röda kuvertväskor. Jag sa åt mamma, men dem var inte så snygga:) Får leta vidare på lite mer behändiga, röda plånböcker :)

Norrann
2009-03-31 23:35
0

Hittade en röd plånbok hos väskknallen,40 kronor.Det finns hos väskaffärer och så,olika pris också!