Hur extrem är du?
Själv väljer konstant färg på disktrasorna så det inte ska bli fel färg.
Jag köper absolut inte blå plastredskap till köket även om det råkar vara finfina saker till bra pris, jag har ju allt annat i svart
.
Jag väljer färg på tvålen med omsorg, aldrig vill jag ha in en tvål som inte passar handukarna.
Jag går absolut på detta med snygga förpackningar och väljer shampo och liknande som passar in.
Uhhh för att behöva ha en diskborste i "fel" färg.
Det lustiga är att jag har rum som är totalt fel och det känns nästan som om jag i de rummen gett upp och det är ledsamt för jag trivs verkligen inte där.
Ska jag skämma lite nu 
Jag tänkte först skriva att jag inte försöker matcha sådana saker, men sedan kom jag på att jag gör ju det i vissa fall.
Köper hem diskmedel som matchar bra till köksgardinerna.
Köper bara "Santa Marias" kryddor, för att det är snyggare då kryddburkarna har samma färg.
I knivstället ska bara knivarna med svart skaft vara.
Köpte en sopkorg till toan i samma blåa färg som tvättkorgen. Hade tidigare en toalettborse i samma blåa färg. Men nu senast så köpte jag en i glad röd färg, men den passar inte alls in där. Ångrar att jag inte köpte en blå!
Kan även välja en produkt med snygg förpackning, t.ex. när det gäller pumptvål och schampo.
Skrattar, ja du ser, när man börjar fundera så kryper det fram *Ler*.
Diskmedlet glömde jag, är det "fult" medel eller flaska jag köpt som inte passar in gör jag mitt bästa för att gömma undan den.
Toaborstar, ja där kan man ju verkligen ångra sig när det gäller färgval
.
Kryddorna hade jag också glömt, självklart ska de matcha varandra, jag har ju mina inne i ett skåp men de ska ändå passa ihop.
Ja. det finns säkert fler saker, men man gör nog mycket omedvetet! 
Ja, toaborstar är en aning större än diskborstar! 
Mina kryddor är också inne i ett skåp, men jag vill ändå att de ska matcha!
Nej, jag är inte alls extrem, inte i det här fallet, men visst är det roligt om diskborsten matchar disktrasan. Ha ha! Men där slutar nog jämförelsen.
Jag undrar om det är ett sätt att ändra rummet "som inte kräver så mycket av ansträngning", som du är inne på. Det är ju enklare att köpa små prylar som matchar - och fångar uppmärksamheten - än att göra om hela rummet från grunden. Det är ju de små små detaljerna som gör det.. 
"Att många tycker samma, betyder inte att dom har rätt.."

Jag är nog mitt emellan. Ligger det disktrasor bredvid varandra där den ena färgen verkligen skär sig mot mitt kök och den andra är neutral tar jag den som passar bättre, men jag letar inte. Toaborste vill jag gärna ha en neutral, den har man ju en liten stund. Men tvål, schampo och diskmedel
Tanken har inte ens slagit mig… jag köper ju det jag vill ha för hud och hår och miljö och det får alltid gå före utseende på flaskor osv. Tvål köper jag nästan uteslutande refill så det får bli den färg det blir…
Måste bara fråga, har ni bara en färg på era handdukar då? För man byter ju handdukar jättemycket mer ofta än tvålen tar slut eller? 
Behöver du en medmänniska att prata med? Känner du dig ensam?
Titta in här medmanniska.net och se om det är något för dig.
#5 Handukarnas färg passar ihop med varandra så att tvålfärgen fungerar på alla handdukar men om det inte skulle göra det är jag rädd för att tvålen ryker eller hamnar i ett skåp i väntan på att passa i igen.
#4 Ja det är nog som du säger, så har jag inte tänkt, det är ett enkelt sätt att fixa till det utan att lägga ner alltför stor energi eller penning.
Jag är ju lååångt ifrån pedant och kan ha jättestökigt emellanåt så det har ingenting alls med sådant att göra.

Hm… det där med handdukarnas färg som passar ihop med varandra så att tvålen fungerar för alla fattade jag inte riktigt… har du alla handdukar i nyanser som går ihop med varandra då?

haha, jadu jag får erkänna att jag hör till en extrema skalan
.Självklart ska tvålen passa i badrummet - det går i turkost, så jag väljer tvål o schampo efter den turkosa färgskalan!
Andra gånger har favoritmärket fått styra inredningen. I förra lägenheten använde jag alltid åhlens ekologiska serie som gick i grönt och vitt - så då fick toan också göra det, hahaha!
Jag tvättar alla handdukar/badlakan samtidigt, så att jag kan ta fram ett nytt set i matchande färger.
Jag skulle kunna fortsätta i evigheter.
Åh, vad man kan ha kul åt sig själv!
För nog kan jag tycka att det är extremt!

Jag har nog vissa drag jag med…handdukar, kryddor och diskborstar/trasor i varje fall…
Mode & Skönhet.iFokus -sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!
#7 Hmm ja, alla handukar passar ihop färgmässigt, inga utstickare där inte.
Man kan i princip använda dem tillsammans 2 turkosa 2 svarta, det är snyggt.
Eller jo, jag har väl några i färgskala som inte riktigt funkar tillsammans men annars passar de med varandra vilket gör att tvålen också fungerar bra med vilken handuksfärg som helst.

Wow, jag har en hel lång rad olika färger på mina handdukar… den principen skulle inte alls fungera här.
..och jag har bara blåvita och rödvita - skulle inte heller stämma, för mitt kök går mycket i grönt, och på väggarna har jag en tapet med lite gult, lite grönt och lita beige i.. Är jag ett hopplöst fall tjejer? ;)
Ni vet väl att inom sjukvården så står blått för "rent", grönt för "sterilt", gult för "infekterat" och rött för "smutsigt". Det har jag anammat här hemma också, så dom handdukar jag använder till händerna är alltid röda eller gula, medan dom jag torkar disk med är blåa. Lätt som en plätt! Fast lite neurotisk är jag allt! Ha ha :)
#12 Hmmm. Ja du har ju också lite handuksnojja tror jag
.
Vet du, ett tiås, om inte tapeterna passar ihop med dina handdukar så kan du ju alltid tapetsera om eller kanske måla om 

Hahaha, fast det är enklare att föärga handdukarna i så fall… det har jag gjort emellanåt med handdukar som haft helt vansinniga färger och börjat se fula ut. De blir som nya!
#14 Smart drag Hoppis!
Och lyckas inte det så får jag byta tapeten då..
Ha ha!
Jag har också färgat handdukar för att få dem i den färg jag vill ha.Och disktrasor får gärna matcha men där måste funktion gå före,finns det bara "fel" färg så duger de.
Känner mig hemma - härverkar finnas likasinnade.Feng shui har intresserat mig från första gången jag läste en bok om det.Det intressanta var att jag tänkte "aha,det finns en teori om det jag alltid känt instinktivt" det var kul att få mycket bekräftat.
För mig är det mesta i Feng Shui väldigt logiskt.Det är bara en sak som ställer till det lite,man måste bestämma sig för om man ska använda den västerländska baguan (ytterdörren) eller originalet (väderstreck).
Jag har provat båda på mitt hem,det blev lite förvirrande…relationer i sovrummet eller vardgagsrum plus balkong..
Visst är det logiskt och jag känner lite som du, jag får bekräftelse på den intuitiva viljan som redan finns inom mig att vilja ha saker placerade på ett speciellt sätt.
Baguan har jag själv inte brytt mig om hitills, det känns lite för krångligt just nu så jag skippar den delen och litar på min egna känsla helt enkelt.
Jag håller även med dig, självklart kommer funktion före färg samt ekonomi spelar ju även in lite grann.
Det finns ju designade disktrasor som är svarta, röda osv. med fina mösnter på men gisses, de är superdyra och det är det inte värt tycker jag.

Det där "lilla extra" skadar ju inte, men som jag läst igenom hela tråden ska man välja omsorgsfullt 
Det här med disktrasor…jag köper städtrasor i bomull och färgar dem i batik i olika färger så kan jag ta en trasa efter humör och färg.
Det blir slitstarka trasor och mycket billigare än slit och släng.
Jag tvättar dem i 60 grader och torkar och så kan jag använda dem om och om igen.
Färger älskar jag och det måste passa ihop och grejor måste stå rakt och ingen tavla får hänga snett.
WOW menar du att du fatikfärgar trasorna *imponerad*.
Gör du även mönster på dem?
Gud vilken kul idé men jag själv skulle inte orka att grejja med sådant.
Eller kanske det finns andra färger nuförtiden, förr var det ju att färga och sedan in i saltvatten.
Jag får väl leta fram mina gamla batikskjortor som jag färgade på 70-talet, och använda dom som handdukar kanske..? Minns att det var jättekul att färga med batik! När kassan var skral en gång och jag behövde gardiner i mitt studentrum, så köpte jag ofärgad lakansväv som jag färgade i vackra batikmönster. 

Jag älskar batik!! Tyvärr kan jag bara knytbatik men det räcker gott för mig. Har gjort både handdukar och dukar som blir kalasfina!

Åh, batik är ju jättekul! Jag brukar "batika" påskäggen

#24 Fniss, himla fiint :)
Det är ju även bra att kunna ha små askar och burkar att förvara sådant som är inte passar in men som man ändå måste använda.

precis, alla tusen gummisnoddar o hårspännen o sånt…