Feng shui iFokus

Feng shui

Etikettövrigt
Läst 2406 ggr
sockerfria
0

Rensa och lämna vidare

Hej alla!

Jag läste Rensa i röran med feng shui av Karen Kingston för första gången för flera år sedan. Det resulterade i flera släpvagnar fulla med allt man kan tänka sig. Dessutom var allt användbart så det gick vidare till andra.

Jag har möblerat ett helt hem till min väninna som då var nyskild. (3 rum och kök). Tänk vad man samlar på sig egentligen.

Det man kan tänka på är ju att det finns de som behöver sakerna så man behöver ju egentligen inte kasta jättemycket. Vi har lämnat till kvinnojourer och andra hjälporganissationer bla till de hemlösa.

De blir glada för allt tom underkläder om man kan tänka sig att skänka det. (har dock inte gjort det själv).

Min dotter är också med när vi rensar och skänker. Hennes rum har alltid varit överfyllt av diverse saker från omgivningen. När hon var liten ca 4 år rensade vi hennes rum på olika saker. Allt från suddgummi till böcker och barbiedockor sen körde vi till lasarettet och frågade på barnkliniken ifall hon fick lov att gå runt och dela ut saker till barnen som låg inlaggda där. Alla barnen älskade dessa presenter och min dotter älskade att få lov att ge till barnen. Inte för att hon kände sig speciell utan för att barnen blev glada.

"Det finns många sätt att bli av med" sina saker på detta är bara några.

Jag är ingen omläsare men jag läser om rensa i röran lite då och då, och den ger mig alltid en otrolig energi till att ta tag i sakerna. För jag har ju inte slutat att ta hem nya saker precis, så rensinigen förtsätter lite då och då.

/ Annelie

Tuva-Lena
0

Jättebra tips att skänka till barnen på sjukhus! Kyss

"Att många tycker samma, betyder inte att dom har rätt.."

Hoppfull
0

I vår kommun har vi ett återvinningscentrum dit man kan skänka i stort sett vad man vill. Är det stora grejor så ringer man bara så kommer de och hämtar, helt gratis! Så vi har haft dem hemma i omgångar och skickat massor av prylar som de sedan säljer i sin shop. Sådant tycker jag att fler kommuner borde ha!

Behöver du en medmänniska att prata med? Känner du dig ensam?

Titta in här medmanniska.net och se om det är något för dig.

spindelfot
0

Jag förstår mig inte på folk som kan tänka sig att åka till återbruket med sina gamla möbler, men inte kan tänka sig åka till myrorna istället? Det är galet..

eller den riktiga rysaren.. människor som hyr ett förråd att ha sitt gamla skräp i, där får det stå och vara till ingen nytta.. hur tänker man då.

spindelfot, medarbetare på Druid & Shaman och Häxor ifokus

Tuva-Lena
0

#3 Lite egotrippat kanske..?  Här i kommunen så är det Lions som tar hand om grejerna , och Röda Korset förstås då det gäller kläder. Och ni anar inte vilka fynd jag gjort där! Förvånad

"Att många tycker samma, betyder inte att dom har rätt.."

Hoppfull
0

Det är super när Lions eller RK tar hand om men jag tycker att kommunerna borde ta hand om det ansvaret. Hos oss har de använt centralen till rehabiliteringscentrum, så de som har olika sorters arbetshandikapp får vara där och jobba, tidbegränsat eller länge. De hämtar möbler, sorterar, renoverar, reparerar, säljer osv. Så har de även utökat till att ha trädgårdstjänster och städtjänster för äldre och handikappade som behöver hjälp. En kanonkombination som både hjälper människor och ser om miljön.

Dojdan
0

#3 Min kompis pappa har 4 förår utspridda över vår lilla stad som är fyllda från golv till tak (ordagrannt!) med skit som han sparar på.

Norrann
0

#6 Usch,de förråden vill jag inte se.Fasar för den dagen min mamma dör,kommer sakna henne men nu tänker jag på alla miljarder saker.Själv har jag "bara" miljoner saker och strävar efter minskning hela tiden.Den dagen barnen flyttat kommer det att bli enklare!

PS:Det hände mig en gång att jag råkade öppna dörren till "klädkammaren" hos min mamma och jag skrek faktiskt till,så fullt var det!Då ska ni veta att efter det vågar jag inte ens tänka på vad hon kan ha gömt i källarförrådet.DS.

Hennum
0

Det är den enda feng shui boken jag har, och det enda jag vet om feng shui. Men den inspirerade mig verkligen. Jag är den typen som samlar på mig mycket och nu när jag bor i ett litet studentrum så blir det ganska överfyllt.

Borde nog läsa boken igen, så att jag får inspiration att rensa ut här. Som tur är finns det en gata där man kan ha loppis precis nedanför huset där jag bor! :D

Är ny här! Hej på er! :)

/ Johanna Hoogendoorn, ordförande för Kattens Talan

Hoppfull
0

Hej Hennum! Välkommen hit!

sockerfria
0

Välkommen hit Hennum! Ja, visst kommer man igång när man läser den.

Jag har min utlånad men har börjat rensa nu igen.

Det är befriande att göra sig av med det gamla.

/ Annelie

szirius
0

#6 jag har en sådan svärfar!Förvånad Förutom sitt hus så har han tre överfyllda förråd -med trasiga saker! Det är uppenbarligen ett släktfenomen…både min mans farmor och farfar är storsamlare.Vilket deras ena son tagit över.Samlarmani är verkligen en sjukdom…

(Jag kan inte heller låta bli att tänka på vem det är som kommer få allt arbete när de går bort…TystObestämd)

Tack och lov är min man det motsatta…han har inget behov att spara NÅT.Han lever i nuetCool

( Jag har en bra kontakt med min svärfar, så han har tom bett om hjälp att strukturera upp sitt liv, hihi - så nu skriver jag fina listor åt HONOM i stället, hehe.Just nu har han i uppdrag att packa upp 4 kartonger /dag och sortera i :använda/spara/ge bort/slänga.Det som ska sparas men inte användas just nu ska han GENAST lägga i nya kartonger, märka tydligt och placera i källaren.Där hamnar tyvärr det mesta för honom…ynkligt lite i slänga-högen…men han är tydligen inte redo…jag längtar bara till den dagen då alla hundratals kartonger är ordnade så att jag kan få börja hjälpa honom att få det lite HEMTREVLIGT också…Flört

Dojdan
0

#11 ja fy satan… att rensa dödsbon är inte roligt.. och om det dessutom är så där mycket saker.. hur ska man då orka??

Norrann
0

Jag har rensat dödsbon och det är mer saker än man tror även hos dem som inte samlar!Samlarna,som min mamma hör till,de får man nog räkna med att hyra en container eller fler för att orka.Det kunde kanske fungera att annonsera att man skänker bort allt som blivit över också,då kommer andra samlare och hämtar med stooora släp.

Clary
0

Ytterligare en anledning att rensa ordentligt inte för att jag tänkt lämna denna värld än men man vet ju aldrig när det blir Obestämd vill inte att ungarna ska behöva fundera på varför mamma  har sparat en massa skräp

Medarbetare på Feng Shui och Indien

Hoppfull
0

Suck, jag bävar för när mina föräldrar går bort… inte nog med att min pappa är en hamster av stora mått, dessutom använder min storasyster deras gård som soptipp för alla deras avlagda möbler, fönster, dörrar, garageportar mm mm och pappa är för snäll och snål för att säga nej. Så deras ladugård och bodar är proppfulla av bråte! Suck!

szirius
0

#15 Ja, det är besvärligt.Även om man tänker att man bara ska kasta allt så är det likväl ett himla arbete, med containrar osv…man kommer inte undan.Näe, desto större anledning att använda charmen o pedagogiska trick att få svärfar att göra jobbet själv nu Flört.Dessutom är jag långt fram i tiden nu, han har precis blivit pensionär och lever förhoppningsvis länge till.Å andra sidan hinner ju han få ta undan sina föräldrars samlarnästen…man vill ju ha hopp om att en väckarklocka ska ringa hos honom då… men  med stor sannolikhet kommer han nog bara dumpa allt hos sig själv i stället för att börja fundera på sitt egna leverne.Nej, usch så pessimistisk jag är…TystSkäms

Hoppfull
0

Mina föräldrar har nog inga planer alls på att rensa.. vi pratade om det och jag tyckte att de skulle ha en gårdsloppis eller auktion då de har så enormt mycket skit!! Samlat sedan 50-60 år tillbaka! Jag sa oxå till mamma att det ju blir vi som får ta hand om alltihop annars, det hade hon nog inte tänkt på. De är ju över 70 båda två så de behöver ju faktiskt ta tag i sådant om de ska orka.

szirius
0

Ja, det vore ju bättre om de själva plockade ihop vad de anser vara värt något att spara - för om det blir för mkt att ta tag i kan det ju hända att man till slut ger upp och säljer allt rubb som stubb till nån sån dödsbofirma…men det är ju lite känsligt att prata om…de vill inte själva inse att de ska dö nån gång och tycker att det är burdust att ta upp det…

Norrann
0

Jaa ni,det är många som verkar tro att de är odödliga.Mamma min,hon fick en liten tankeställare när min man dog och hon sa att hon skulle rensa…resultatet blev en ytterst liten rensning i mitt tycke fast givetvis bra gjort för att vara gjort av en samlare.

Några exempel på sånt som rensades ut;trasiga (!) strumpor,några (!) serviser som gavs bort till barnen (jag ville ingen ha),några skivor (av ett tusental…

Själv samlar jag på ljuslyktor,brukar skoja och säga att mina barn kommer att få ärva minst 10 vardera (har fyra barn)!

Hoppfull
0

hehehe, fast min morsa är så konstig för hon har hela livet sagt att hon kommer att dö innan 60 för det gjorde hennes föräldrar… (hon är 73 nu) så hon pratar ganska ofta om att det kommer att hända… men det är nog inte detsamma som att inse att det är så med.

Norrann
0

#20 Det är tråkigt när någon säger så för det verkar merst som en slags ursäkt för att inte leva fullt ut.När man till fullo insett sin dödlighet brukar man inte säga såna saker.

Hoppfull
0

Så kan det nog vara med min mamma… hon har varit väldigt dålig på att njuta av livet och istället varit lite bitter. Nu tycker jag att det ändrats och hon kan vila utan att skämmas för att hon inte arbetat innan.