Blir så full i skratt!
Jag tror att det var i "Rensa i röran" jag läste att, om man börjar rensa så smittar det av sig på familjen och andra man umgås med. Idag håller jag och mina närmaste grannar på och rensar och kastar, en riktig sporre, vem får ihop flest sopsäckar?
Har ni märkt av detsamma?
Medarbetare på Feng Shui och Indien

Hmm…funkar inte på gubben eller dottern…
Mode & Skönhet.iFokus -sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!
Det fungerar inte på barnen men min man börjar ofta röja när jag själv gör det och visst har jag skrattat lite för mig själv genom åren då grannar går ut bara för att en annan granne är ute och grejar.

Barn kan vara lite svårare men förhoppningsvis kommer det där med. Jag har ju fått min stora hamster (gubben) att börja kasta mycket av "bra att ha" saker. Han startade lite försiktigt när vi flyttade hit men idag var han duktig och fick iväg 4 stora kassar 

nähäe, det har jag tyvärr inte lagt märke till i familjen
…snarare tror jag att jag grävt min egna lilla grav då de vet att jag inte tål stök så då plockar jag undan…
däremot har de flesta vänner "smittats" av feng-shui- intresset.Jag har en vän som nyss separerat och hon röjer nu minsann, för att släppa det förflutna och kunna gå vidare.Hon får en kick av det och säger att hon mår som bäst då hon hittar nåt hon kan kasta

#4 Så kan det vara, det kanske är trögare i familjen, har ju haft några år på mig att bearbeta gubben min
Man får en kick av att röja, det märks tydligt idag, kroppen skriker men huvudet är med, tror jag 

#5 tja, jag har haft tio år…kanske behöver tio till då…
Han säger glatt " självklart" och "jag lovar" utan att det betyder någonting för honom….så vi är snarare på den nivån…försöka prata samma språk
…kan vara lika uttröttande som en storstädning, hehehe

#6 Då har du haft några fler år än jag
men man ska ju aldrig ge upp hoppet 
Min sambo har rensat bort en del faktiskt :)

#8 Hej!!! Har du kommit hem nu?!
Mode & Skönhet.iFokus -sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!
Ja nu är jag hemma :D

Samma här Clary - tro't eller inte, men nu har sambon också vaknat. Han är en hamster av megamått, men nu har jag förklarat eller inpräntat tankegången med att rensa bort allt gammalt skräp, och eftersom han ligger cirka 20 år efter i tiden, så har han en del att rensa i.. fast nu har han nästan fått ångest över allt som ligger utspritt överallt, och jag får försöka trösta honom och säga åt honom att ta det lilla lugna - inte ha för stora krav på sig..
Hur man än vänder sig så har man ändan bak.
"Att många tycker samma, betyder inte att dom har rätt.."

Idag ska chefen fortsätta plocka, han har en massa saker som ska vidare till hans verkstad så jag hoppas han packar bilen full. Vad med plats det blir sen
Jag tror ju att tänket går in men man måste ha lite tålamod 
#13 Ja visst, tålamod och inga krav på sig - de får inte bli ett mastodontjobb, utan glädjen med att ha fattat tänket skall vara det viktiga, eller hur? Känslan av att få slänga bort en massa gamla prylar där våra gamla mönster och vanor som bara tynger ner en, försvinner ner i soptunnan - vilken enorm lättnad!
"Att många tycker samma, betyder inte att dom har rätt.."

Det tror jag oxå är viktigt! Att man inte rensar för att någon annan har sagt det eller för att man känner press då grannarna städar i sina bodar och förråd. Det är väl som med allt annat, det måste finnas balans.
Igår tog jag ut alla skor som alla slängt och tryckt in i våra två garderober sedan vi flyttade hit i feb -07 Det stod nog 30 par skor på hallgolvet när maken kom hem
Bredvid hade jag ställt en sopsäck och så fick alla spara de skor de kunde och ville ha och resten slängdes eller gick till bättre behövande beroende på kvalitet. Det var superskönt och sopsäcken blev knökfull! Dessutom hittade sönerna skor de "tappat bort" 
Behöver du en medmänniska att prata med? Känner du dig ensam?
Titta in här medmanniska.net och se om det är något för dig.
Min syster berättade att de beställt hem en container över nästa helg "Här ska kastas, sa hon"
Hon är en sån som sparar annars.

#15 haha, känner igen det där…varför har man så många skor egentligen? Och fler blir det såklart ju fler man är i familjen…
En bekant till oss har en bekant som kan komma och hämta vårt skräp nere i källaren, gratis! Jippie! När det blir av vet jag inte,nån gång i sommar iaf -men det känns oerhört skönt att slippa böka med att åka till sopstation osv.Det handlar om trasiga skåp o byrålådor utan lådor etc som stod kvar här när vi flyttade in bl.a…
Sedan blir det en hel del överblivet kvar när man bygger..vet inte vad man ska göra av sånt egentligen
.En stupränna,massa småbitar av plankor,tegelstenar…är det verkligen "bra att ha" eller ska man hiva iväg sånt också? Det blir ju lätt en ny skräpbod där nere om vi ska spara på ALLT som är över nu…
Hur tänker ni med sånt?

#17 Hehehe, ja för oss handlar det om att ungarna växer ur skor ungefär en storlek/termin så alla årstiders skor fanns ju kvar därinne. För egen del köper jag knappt skor alls så de jag slängde var ett par som var utslitna så det var hål i sulan och de andra två paren hade ortopedtekniska förstört för mig när de skulle ta bort inläggen i sulan. Men min man han sparar och sparar… hade ett par gymoadojor som hunden tuggat sönder, undrar när han hade tänkt stoltsera i dem 
Vi kör allt som inte går att elda i pannan till vår "soptipp" när vi bygger där finns återvinning för allt tänkbart gratis upp till en viss vikt. Så vi lägger i hög och så kör vi när högen blivit stor.

#15 Nu hade vi rätt kul när vi rensade tillsammans med grannarna och naturligtvis blev det en sporre, vem får ihop den största högen? Att det sedan blev "oh den vill jag ha" under fikat är en annan femma
och nej här blev det ingenting mer
Förstår att det blev en del skor, vet ju hur det var när jag hade ungarna hemma, kunde tro att det var tusenfotingar jag hade.
#16 Härligt med en container, där får det plats mycke 
#17 Skönt att du får källaren tömd. Byggrester är ett kapitel för sig, frågan är vad som verkligen lönar sig att spara för, som du säger, det blir lätt en ny skräpbod av det.

ja, man kan verkligen bli inspirerad av andra. när man ser någon annan som rensar och hur bra de verkar må av det, så förstår man så småningom att man själv vill rensa oxå, ibland ^^
/ Johanna Hoogendoorn, ordförande för Kattens Talan
Min sambo säger att han ska rensa bland sina saker nu till helgen, så jag hoppas att det blir av! Lite frustrerande då jag inte kan göra jobbet själv!

#21 Lite frustrerande då jag inte kan göra jobbet själv!

#22 Ja, så att det blir gjort och att det rensas bort tillräckligt mycket!
Han har svårare att göra sig av med saket än vad jag har. "Bäst att spara, det kan ju vara en minnessak från en avliden släkting". "Jag minns då jag drack choklad som barn i de här muggarna". "Det kan vara bra att ha". m.m.

#22 Lycka till Carina, du kanske kan smyga ner lite extra när han röjer som han inte ser 

I början av vår relation var jag hemsk, usch vad pinsamt när jag tänker på det, hur jag kastade allt jag inte ville ha som var hans.En gång kastade jag alla hans gamla utslitna, hängiga t-shirts o köpte nya.Naiv som jag var ,trodde jag att det var jättesnällt gjort, men det var ju hans favorit-t-shirts…han blev inte alls glad.Numera slänger jag aldrig något som inte är mitt eget, det känns otroligt översittaraktigt…vem är jag att bestämma över någon annans prylar?

#25 Det där är väl det genomgående svåraste i alla typer av relationer. Att inte ta för givet att jag vet eller förstår bättre vad någon annan vill eller behöver. Både barn och vuxna.
Det är svårt att gå bredvid varandra utan att klampa i varandras fotspår.

#25 Det har du ju rätt i men samtidigt kunde jag känna att det var väldigt frustrerande att se högar med skräpsaker som inte fylld någon som helst funktion, var inte ens något som han använde. Tack o lov så förstod han själv att det faktiskt inte var någon höjdare att spara allt.
När vi flyttade ihop såg vi till att det mesta som hörde till våra tidigare liv tillsammans med någon annan, förpassades till soptunnan. Det upplevde vi båda som en lättnad, det var ju vårt liv och hem vi skulle skapa, inte ha med tidigare partners grejer och de energier som medföljde. Det tror jag är viktigt.

#27 Så gjorde vi med! Vi behöll inget som kom från vårt gamla liv i princip alls. Vi ville ha en fräsch nystart och det kändes helt rätt att göra så.