Damm och sånt...
Hur viktigt är det att man inte har damm och sånt i lägenheten? Hur mycket påverkar de de olika områdena?
Jga tror att det är väldigt viktigt att hålla efter sånt. Jag behöver bara se damm så nyser jag, Inte för att jag är allergisk, men bara känslan av att man drar i sig sånt gör att jag vill nysa ut det igen.
Sedan drar det väl till sig gammal energi? Tyckte jag läste det någonstans, och då är det nog viktigt att göra sig av med det. Dessutom har jag massor av hundhår just nu som ligger som bollar i hörnen - det får mig att vilja nysa också. 
"Att många tycker samma, betyder inte att dom har rätt.."
Uuuh ja om man ser til hundhår så är jag nästan glad att jag är allergisk (annars hade jag också garanterat haft hund).
Men jag tror du har rätt i det du skriver.. damm är inte bra för energierna.
Nu blev jag ju tvungan att ställa mig och damma av tv'n och tv-möbeln här med feber och allt! Men men :P Nu kanske jag blir frisk fortare?

Nä damm är inget bra men tyvärr är dammet snabbare än jag… Golvet dammsuger jag ju av nästan varje dag men fönsterkarmar, tv, bänkar och annat blir ju inte avdammade så ofta direkt…
Mode & Skönhet.iFokus -sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!

#1 Vad är intervallet på väldigt viktigt tänker du?
Jag kan bli helt matt på hur fort det blir dammigt, jag dammar en gång i veckan på synliga ställen och det är alltid ett rejält lager efter bara några dagar… man kan ju städa ihjäl sig om man vill 
Behöver du en medmänniska att prata med? Känner du dig ensam?
Titta in här medmanniska.net och se om det är något för dig.

#5 Nog sjutton lägger sig dammet kvickt men prova Hellas städtips med möbelolja på dammtrasan, jag tycker att det håller sig längre. Här har du förresten en av anledningarna till att jag inte vill ha så mycket småpiluckgrejer överallt, tar för mycket tid att damma 
Medarbetare på Feng Shui och Indien

#6 Samma här… minimalism… här finns inte en enda prydnadssak, några ljusstakar det är allt.

#7 men det finns någon annan här som gillar en massa prytlar…………..gömmer undan lite då utan att han märker det 

Hehehehe… mitt ex var sådan… han hade kartongvis med pryttlar! han fick behålla varenda en

Fast det är klart, om jag nu ska va ärlig så tar ju mina stenar upp en del plats och ska alltid vara rena…………
Men, då kan det ju räcka med dem eller hur? Istället för allt annat konstigt som står på hyllor och bord 

Här ligger det damm i hörnen mellan varven,det är inte bra det vet jag men viktigast är att må bra.För mig är må bra lika med att städa så ofta jag har lust med,inte för att det ska se ut på ett visst sätt.Klart jag kan plocka upp en dammtuss om den hamnar i blickfånget men oftast väntar jag in städdagen de andra dagarna gör jag annat.

är man lite "övernaturligt" ( eller naturligt lagd, som jag anser det
) så kan mkt damm och skit dra till sig otrevligt "oknytt" också… lägre energier håller sig ju på fysiskt lägre nivå, vid markhöjd…
#5 håller med dig! Städa ihjäl sig är inget att eftersträva ( den här tiden då solen lyser in syns dessutom dammet bättre…då går man ut i trädgården i stället
.Jag torkar också en gång i veckan och det håller sig tre, fyra dar, de resterande väljer jag att blunda tills det är städdags igen.Det finns ju ett talesätt som säger
"Finns det lite damm i hörnen, skvallrar det om att personen haft roliga saker för sig än att städa."
Det brukar slå mig ibland då jag är hemma hos nån som har det sådär extremt skinande blankt överallt…brukar stämma att de personerna inte precis utstrålar njutning o glädje..

OBS! jag menar inte att det är nåt fel att vilja ha det rent - det vill jag också, men det får inte kosta förmågan att kunna sätta sig ner o slappna av även om det är kaksmulor på bordet

Dessutom städar vi ju bort viktiga bakterier som vi behöver för att hålla oss friska. Min syster dammsög och skurade golven varje dag när hennes förstfödde var liten… med den påföljd att så fort han åkte iväg eller träffade andra blev han supersjuk!
#13 Min mamma var också extremt renlig hemma när jag var liten och det har resulterat i ett gäng olika allergier. Bland annat damm!

Det finns ju vetenskaplig forskning på det där, att husdjur tex kan MOTVERKA allergier…och såna här rengöringsgrejer som är bakteriedödande ska man tydligen inte använda, just för att vi behöver vissa bakterier för att bygga upp immunförsvaret.Tar vi bort för mkt av alla bakterier blir vi ännu mer känsliga och sjuka!
Jag är definitivt inte bakterierädd.. enda gången som jag är jättenoga med att sprita händer och så är när jag jobbar (på sjukhus).
Nu har jag fokus på att rensa och bli av med grejer, så själva städandet har kommit lite i skymundan. Men vad lättstädat det senare ska bli! 
#17 Samma här Carina. Förra veckan "glömde" jag städa för jag var uppe på vinden och rotade istället.
Upptäckte hundbollarna i köket en kväll när jag satt och åt, coh då var jag bara tvungen att dra ett varv, men annars så har röjningen prio 1 för mig just nu. Får väl städa av lite till påsk om lilla mor kommer på besök.. 
Jag har just dammat och rensat min sambos datahörna på nedervåningen. Där kan vi snacka om mycket damm! Det känns som att min näsa är totalt igentäppt nu (mer än vad den var innan av förkyldningen alltså
).
Men jag är nöjd, det blev en hel matkasse till med skräp!
#18 Att man har slarvat med städningen under en vecka kommer sedan inte att märkas, men det gör däremot resultatet av den veckans rensande.
#19 Ja, visst känner man sig nöjd då man samlat ihop en massa skräp som man kan kasta! Undrar vad mina grannar tänker? Jag kommer ut med den ena sopsäcken/kartongen efter den andra, antingen till soprummet eller till "Röda Korset"! 
Hehe jaa grannarna tror nog att vi alla feng shui-are håller på och flytta :D
Ja tänk,min närmaste granne har faktiskt frågat mig några gånger om jag tänker flytta..
Haha ja jag säger ju det :D
Brukar svara "nej,jag bara flyttar saker" vi ska bo kvar!
Å,min söta granne som snart blir 87 år gammal det är så härligt att hon klarar sig själv tycker jag.När jag ser henne gå ut med sin rullator ibland känner jag mig varm om hjärtat faktiskt.Vi brukar äta nässelsoppa ihop om vårarna,hon och jag.Det är jag glad över för inget av mina barn vågar äta det.
Jag har det absolut inte kliniskt rent, ibland har jag tänkt att jag ska bli perfektionist men inser efter 30 minuter att det är ingenting man "blir" utan det är något som man bara är.
Men, jag kan ju ändå erkänna att jag mår inte bra av att ha det "oluftigt" och jag tror egentligen att det viktigaste för mig är att vädra ut ganska ofta.
På vintern kan jag ställa upp balkongdörren snabbt som tusan för att få in så mycket ren luft på så kort tid som möjligt.
Det är alltså ren energi jag pratar om eller ren syre och visst är det även så att ju mindre damm desto renare luft att innandas.
#6 Vad bra att du testat Clary, javisst håller det sig längre, det tar bort det statiska på möblerna som i sin tur drar till sig damm så det fungerar jättebra + att möblerna blir blankare och torkar inte så fort.
Jag har blivit en riktig dammdetektiv på sistone. Förut så tänkte jag att lite damm i hörnen, so what? men nu när jag tänker att det är "gammal energi" i det, så vill jag ha bort så snabbt som möjligt. Hoppas bara att det inte går till överdrift..
Tur att jag har hunden och katten för då kan man inte hålla kliniskt rent, man får höja toleranströskeln betydligt men såna "skitgrisar". Ha ha! 
#26 Nej tuva, du får inte gå till överdrift, så farligt är det ju inte med lite skit i hörnen
.
Jag tror att varje år när våren annalkas och det första solljuset strömmar in och man ser vinterns damm som man inte sett tidigare så blir man lite nojjig men det går över ska du se.
Jo då, det tror jag också, i takt med att hunden o katten drar in allt mer av det som finns utanför dörren.. 
Men visst har man blivit mer observant på sånt nu?
Jag är ju lite saktfärdig men min hall är jag ju nu ganska färdig med förutom att dörrarna ska målas i sommar och där är jag mer noga så jag tror att i takt med att man rensar och fixar så kommer även detta med dammfixeringen.
Vårt största problem i familjen är dock inte damm utan grejjer.
Detta med at var sak har sin plats och att man ställer tillbaka saker existerar knappt doch vi är lika dåliga på detta allla fyra.
#29 Där sa du nåt - grejer ja..
Det gör inte mig nåt om det ligger några sandkorn på golven, men fy för grejer! Det är ju dom som skapar kaos, både i rummet och inombords. Jag är en plocketant, som ägnar ganska mycket tid åt att plocka - plocka och plocka, för jag lever ihop med en som saknar hum om vad en garderob eller en verktygslåda är för nåt.. skorna tar han av sig mitt i rummet och där kan dom ligga tills jag går i taket, p g a att jag redan har ställt undan tre par tidigare under dagen - och alla kassar sen! Som allt skall förvaras i, och som ligger och skräpar i hörnen..! Tur att jag har lågt blodtryck.. 
#30 Min man är likadan och jag har väl skämt bort honom eftersom han har diabetes och ibland stora problem med fötterna och att gå.
Idag gick dammsugaren sönder! Helt död!
Tur i oturen att jag hade hunnit dammsuga igenom lägenheten i förrgår. Får väl ta upp damm och skräp för hand nu under påskhelgen.
Just nu håller jag på att bli tokig här hemma av allt damm och prylar överallt. Men jag är fortfarande så pass sjuk att jag inte har någon ork eller energi. Har rensat två skåp idag… men dammsuga, nej det orkar jag inte..
Stackare, det låter inte roligt alls.
Krya på dig och många kramar
tack hellas :)

Dojdan du har smittat mig…ligger o slappar i soffan o näsan rinner o jag är trött o orkeslös…
Men jag har målat trappräcket vitt och rensat lite i trädgården ändå…stod inte ut med att sitta inne i förmiddags när fåglarna kvittrade o solen sken!
Förlåt Johanna.. jag ska inte vara hrä inne och smittas när jag är sjuk:P

Hehe!!
Äevn fast man är sjuk kan man ju göra någon nytta.. så jag har skrivit en lista på alla saker som ska göras så att det bara är att bocka av framöver :)
Mitt nya mål är att ha rensat färdigt tills vi åker till Kreta den 30:e!

Ser att det är väldigt längesen som någon skrev i denna tråd. Men jag undrar ändå om damm och dåliga energier. Är det någon som vet mer om det, och hur det kan påverka dem som bor där? Här hemma får jag dammsuga två gånger per dag just nu, för Bella hunden fäller. Har ju en 8 mån hemma, och vill inte att hon ska bli helt full av hår så fort hon är på golvet! Sedan verkar vi ha dålig ventilation här, för det blir dammigt direkt. Nyfiken att höra hur detta påverkar oss. KRAM

#39 inget svar på din fråga men jag läste om någon som tänkte sy en overall av såna trasor som drar till sig damm - det måste ju ha varit ett skämt, men bilden jag fick var lite rolig ändå
….har själv en hund som fäller just nu, brunt hår på ljusa golv…typiskt

Jag tänker att om det är "nytt damm" så är det ändå i omlopp, nåt slags flöde( har också ett hus där man kan rita i dammet på skåpen efter en vecka
…)
Det är helt annorlunda än om man bara dammsuger varannan månad eller mer sällan, då blir det mer stagnation av det…och då flödar inte energierna lika lätt.
Men att det blir mer smutsigt med barn o hund är ju helt naturligt..och inte blir det bättre energier i huset av en helt städfixerad morsa iaf, DET kan man vara säker på…

Skönt att höra, då kan jag börja slå ner på takten
KRAM

Wow,menar ni en mikrooverall?Som man tar på sig och sen rullar runt på golven med?Två flugor i en smäll,gymnastik på köpet?
Vilken syn det skulle vara!

Undrar hur många mikrotrasor det kan gå åt 

#43 haha, just så!
Jag ser mig själv simma på golven, och så in med benet under soffan - det andra upp på bordet - det vore nåt det

Haha!! Å jag ser mig själv höggravid simma omkring o damma i den snygga overallen!!

Återgår till dammet.Jag har precis gjort det ovanligt dammfritt här hemma och det känns skillnad,inte bara i luften utan även inombords.Det känns liksom lättare,jag blev piggare och gladare!

#47 Så du har varit flitig idag, det har inte jag. Suttit ute i solen, läst, pratat med grannarna och samlat energi 
Det blir en stor skillnad när man fått bort damm och sen korsdrag när vädret nu tillåter det och det blåser rent i själen också, en härlig känsla 

torsdagar är stora städdagen här- och jag mår ofta så himla bra på kvällen då, man känner att det är rent på ett välbehagligt sätt.Att sedan fredagshandla o fylla kylen gör det hela toppen
.
Jag gillar också korsdrag, ställer upp dörrar o fönster flera gånger i veckan så det får vina lite.