när man blir sårad i själen..
Jag har nyligen varit med om att bli sviken av en gammal vän och våran relation är nu för alltid förstörd.
All min energi går åt att ta mig igenom detta och trots att jag lever i ett annars harmoniskt och lungt liv med en underbar familj och har ett hem som jag älskar och andra vänner så har jag svårt att finna ro i min själ igen…..
Känner mig kränkt och undervärderad och att det kom just från en som jag ser upp till gör inte saken bättre.
Kanske kan Ni ge mig råd om själslig styrka eller skall jag bara låta tiden gå ?
vilsen Mia

Jag läser ganska mycket inne på healing.ifokus o de kanske kan ge dig tips o råd med?
Har mycket energitjuvar runt mig just nu jag med…
Hoppas att det känns bättre snart.
Kram
Mode & Skönhet.iFokus -sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!
Att bli kränkt är nog en av de värsta känslorn och det är lätt att man går och ältar händelsen, vilket tar en massa kraft från en.
Har inge bra tips men om det går gör ett avslut med personen för då kan du förhoppningsvis lägga det bakom dig.
En annan tanke är att försöka att inte ge personen en massa utrymme i ens tankar, den vet ju inte ens om det så det är bara man själv som lider, låt inte någon annan ta din energi så att du hamnar i en negativ spiral, abolut inte lätt men tillslut kanske det går.
hej igen; energitjuv va rätta uttrycket!!! och precis som du skriver piri-piri så retar det mig att jag går och ältar fast det hela igentligen är över, jag har gått igenom händelsen tusen gånger och rannsakat mig själv om jag kunde ha handlat annorlunda men kommer fram till samma slutsats hela tiden, att jag var modig som stod på mig trots att det kostade mig en hel del men jag fick också ett svidande kvitto på våran vänskap.
Ibland är det svårt att inse att ens vänner kanske inte är så lojala och fullständiga som man tror och att jag sett mellan fingrarna många gånger och förlåtit saker som jag nu inser borde ha väckt min misstro tidigare.
Men som sagt det är knepigt när man tycker någon är kul,intelligent,framgångsrik osv å inse att min roll i det hela bara va att ha en spegel att glänsa emot och utnyttja när det behövdes.
Nä nu får jag ta mig själv i kragen och tillåta mig att vara förbannad helt enkelt, det ger ju också energi fast på fel sätt. Människor är olika helt enkelt och man kan inte vara älskad av alla även om mina intentioner var goda så blev det helt fel.
………………………..Mia…………………………….
Vilken jobbig situation, det är alltid jobbigt att komma till insikt och att tvingas släppa taget om det man haft kärt.
Att förlora en vänskap är i sig en skillsmässa som tar tid att bearbeta.
Man måste tillåta sig, som du skriver att vara arg, ledsen och besviken.
En skillsmässa gör ont i kropp och själ oavsett om det handlar om ett kärleksförhållande eller djup vänskap.
Ibland är det inte värt att fundera över varför saker och ting inträffar och om man hade kunnat agera annorlunda.
Vi är människor som växer upp och får egna erfarenheter i bagaget som i sin tur formar oss till det vi är och ibland inträffar det att även den djupaste vänskapen kolliderar pga. att man väljer att gå olika vägar.
Jag ser att det även i tråden nämns lite om energitjuvar och det jag skulle vilja säga är att en energitjuv aldrig kan ta energi om vi inte tillåter det så har Ni en energitjuv i er närhet kan man visualisera en glasbubbla runt sin kropp där man helt enkelt inte tillåter att energitjuven får komma in för att själa energi.
Kram och lycka till
Tack alla vänner för era svar! och det där med glasbubbla va en bra idee som jag skall försöka att praktisera i livet.
ps internet kram värmer idag…………….
Mia

#4 fint att du nämner denna aspekt med energitjuvar…
det är lätt hänt att projicera alla brister på andra, men man är en del av relationen själv.Att just stärka sig själv inifrån och se att " ingen annan kan såra mig om jag inte ger den tillåtelse" är en läkande process tycker jag…man tar tillbaks kraften, utan att behöva vara arg eller bitter eller något sådant, bara klar och stark…
Och även om man sätter tydliga gränser utåt kan det kännas "skönt i hjärtat" att förstå att även den människan mår dåligt på något plan som beter sig så.Då rinner ilskan iväg efter ett tag och byts ut till frid.Men det är en process man behöver gå igenom…ibland tar den längre tid, andra gånger är processen ganska kort.Man får låta det vara som det är.
Lycka till!
En vän är ju någonting speciellt för en så jag förstår din frustration, och hur ledsamt det måste kännas för dig.
Jag har precis gått igenom en liknande upplevelse, inte som har med en vän att göra, men har ställt upp ideellt för en förening som har svikit mig på ett lumpet sätt. Jag har därför satt ner foten och visat att sånt accepterar jag inte. Såna gånger tar jag ner personerna från den piedestal jag kan ha placerat dem på innan. För mig gäller det att bevara min självrespekt och då kan det krävas lite hårda nypor. Det var mitt sätt att hantera deras agerande och jag mår väldigt bra sedan jag sa ifrån.
"Att många tycker samma, betyder inte att dom har rätt.."
#7 mmm jag är i grund och botten en mycket lugn och tillbakadragen person som inte hetsar upp mig i första taget men när jag blir nedvärderad eller ifrågasatt om min person så kan jag bli väldigt upprörd och arg och bara måste få förklara mig och försvara mig vilket har lett mig in på oanade stigar i livet.
Men jag är iallafall sann mot mig själv och mår som sagt väldigt bra i vanliga fall och är nöjd med mitt liv och mina val och av någon anledning kan just detta leda till en del människors misstänksammhet och avund………
personlighet och självkänsla kan var provocerande och i mitt fall blir det lite jobbigt för jag har nog rätt dåligt självförtroende som ju är något helt annat, men livet är mig kärt och det finns många bra människor där ut som tur är, det gäller bara att finna dom.
…………………………….Mia………………………………………………..
#8 Så sant så sant flowergirl, det värsta som kan hända en är när man blir trampad på, då det drabbar ens självrespekt. Är nog ganska lik dig som du beskriver. Sköter mitt jag också och tar inte så stor plats, men ve den som kränker mig! Då kommer tigrinnan fram. Men du, det kan behövas att man ruskar om människor ibland så att dom begriper att det finns spelregler ute på "relationsplanen". Och ofta är de just som du skriver, att misstänskamhet och avund är det som är roten till onödiga konflikter. Helt befängt, eller hur? Styrkekram till dig! 
Ja ibland blir man inte klok på folk och all stress och penninghets. Jag tycker synd om många människor som liksom missar "livet" . Min man och jag överväger sedan en tid att lämna stan och flytta längre ut på landet. Vi får väl se om det dyker upp någon lämplig glänta för två. Ett gammalt mysigt hus med historia och skogen på knuten som skall erbjuda oss all kraft och välmående, feng shui varje dag hi hi.
Tack alla ni för era kloka ord jag känner faktisk att det har gett mig styrka hoppas att jag nån gång kan hjälpa Er.
en ganska glad flowergirl igen
#10 Vad roligt att det känns lite bättre flowergirl - det är rätta tågan det! Ditt hus som du beskriver påminner om det hus jag bor i. Gammalt hus med hisoria alldeles vid skogsbrynet - fast jädrans så dragigt på golven vintertid… Idag när jag var på väg ner till stallet så hittade jag toppmurklor alldeles invid stigen!
Hoppas att du får din dröm uppfylld - kan i alla fall varmt rekommendera läget.. 

Har också flera energitjuvar i min närvaro. Visa som jag helt enkelt inte bara kan stänga dörren om, utan som jag träffar titt som tätt. De lyckas alltid få mig upprörd, ledsen el arg. Förstår inte varför de lyckas med det konststycket varje gång!

Jag har blivit sviken många ggr och slitit med att försöka stänga dörren. Det som funkat bäst är att skriv ett brev du aldrig skickar. Skriv ner allt du tycker och skulle vilja säga, sedan eldar du upp brevet och låter röken ta med sig din ilska.
Lägg din energi på sånt som gör dig gott, det är inte det lättaste men man inser att det finns olika människor och dom som inte bryr sig som du gör är inte värda en enda av dina tankar.

#13 Åh,fina tankar
.Och elda upp ilskan -sann feng shui
.
De flesta av oss lyckas faktiskt skapa vårt eget helvete, genom att hela tiden köra om gamla oförätter i huvudet…det är DET som tar vår energi! Precis som du skriver, så mår man mkt bättre om man försöker fokusera på det goda i stället. Men visst är det svårt…det krävs daglig övning att bryta negativa tankemönster till mer positiva…och vissa dagar, när man är trött o sjuk o behöver det som mest, då är det nästan stört omöjligt…
Ditt råd skall ag lägga på minnet Luccy - vad smart!
fast ibland kan jag bara inte låta bli att demonstrera min ilska mot folk som bär sig illa åt. Det beror lite på vad det gäller. Vissa saker kan man överse med, medans andra känns kränkande. Kanske jag är en sån där toka som gärna vill "uppfostra" folk också.. 

Tänk om man slapp fostra folk, men tyvärr är det ju så att många tänker inte ett skvatt o absolute inte på vad deras handlande får för konsekvenseer.
Gör nån glad varje dag
borde alla leva efter
Hej alla! ja vad jobbigt det är att vara människa ibland och att vi har den förmågan att tänka och fundera,känna,värdera,vara arga och glada.. otroliga gåvor som skall göra oss till intelligenta och empatiska varelser men som i tid och otid missbrukas och misstolkas…..jag kämpar fortfarande till och från med mitt lilla dilemma och borde kanske testa eldtricket hi hi
Vad skönt det skulle vara om man bara kunde låta dumheter passera och fokusera på sådant som leder en upp istället för ner men det är väl nån mening med allt. Man lär så länge man lever och som jag läste här på fokus någon stans…
" bara döda fiskar flyter med strömmen"

Den är så bra " bara döda fiskar flyter med strömmen " usch va många som lever så. Själv sticker jag ofta näsan i blöt o sen blåser det hårt runt min skalle.
Ha ha, här sitter en till..
Underbara människor ni är!