Balkong/Altan planering
Jag kom på att det ju snart är dags att börja planera lite inför sommarens odlingar av örter och blommor.
Visserligen tillhör jag den lata sorten som ofta köper färdiga småplantor men ibland kommer jag på att jag vill förså någonting.
Jag funderar på, det borde ju gå att använda Baqua kartan även när man ska planera sin altan, precis som man gör med trädgården.
Det jag har bestämt mig för att jag kommer rikta in mig på fler örter i år än vad jag tidigare gjort.
De blir så himla bra att torka och ha till Te och mat och lite till hemma apoteket men finns det något man ska tänka på när det gäller val av Örterna om man ser det ur Feng Shui sammanhang?
Mina läkande Örter vill jag ju få så starka och energirika som möjligt så att de verkligen känns magiska.
Hur vårdar man själen på de små liven så att de verkligen mår bra enligt Feng Shui?
Vad tror ni?
(Först o främst: Wow vilken läcker design vi fått på sidan,
och den ändrade sig medan jag laddade om sidan!)
Du Hellas, dina blommor skall du prata med.
Sedan behöver dom höra hur vackra dom är för att må riktigt bra.. För att hålla sig till den vetenskapliga deleln av trädgårdsodling då: Jag tror också att det finns regler inom feng shuin som man kan applicera i trädgården, t ex att färgen på blommorna kanske avgör åt vilket väderstreck dom skall stå, och att vissa blommor trivs bättre tillsammans än andra. Utformningen på trädgården skall vara harmonisk och inte för rörig o s v.. Vi får kolla upp det! 
"Att många tycker samma, betyder inte att dom har rätt.."
Det kan ju vara så att man i norr med fördel kan placera något sköldpaddsaktigt, det är ju egentligen ganska logiskt.
Man ställer upp ett skydd på norra sidan så att inte nordanvinden kommer åt de små vännerna :)

Letat lite snabbt och dina kryddväxter ska helst stå i väster.
Helt klart kan man använda Feng Shui i trädgården som du säger, Hellas, logik kan man komma långt med och intuationen inte att förglömma.
Medarbetare på Feng Shui och Indien
Kryddor åt väster… det var nog därför som mina aldrig tog sig då för dom stod i ett söderfönster, men citronmelissen höll länge i alla fall. Va underbar den är! 
I år kommer jag bara att ha enstaka blomster på balkongen,resten ska vara örter,örter,örter
#5 Det är min tanke också, sedan finns det ju en del vackra blommor som man även kan stoppa i munnen eller använda till den kroppsliga och själsliga sidan.
Ljung är ju en av dem, sedan finns ju Gurkört (tror jag det heter) som har en underbart vacker blå blomma.
Ja det går säkert att räkna upp många fler än det.
#6 Mmm, jag älskar ljungen! fast många äldre människor förknippar den med döden. Jag minns min faster som slängde ut ljungen jag hade plockat in. Varför gör du så, frågade jag? Jo, om man plockar in ljung i huset så kommer en nära släkting att dö inom kort, sa hon. Struntprat tyckte jag, hur kan en vacker växt föra med sig sånt?

Hm… jag hoppas att vi får vår altan färdig till denna sommar…
Behöver du en medmänniska att prata med? Känner du dig ensam?
Titta in här medmanniska.net och se om det är något för dig.
Mmm, lycka till med altanen Hoppis! Ja vill också göra en uteplats till sommaren. Själva altanen har vi men den är bara några brädor än så länge.. jag vill ha slingrande växter som ger skugga, helst druvrankor, och vackra urnor med "stamrosor" - heter dom så? Rosorna som står på höga stammar? Dom går egentligen inte här uppe men jag får väl ta in dom på vintern.. Jag hoppas att min Flammentanz, klängros, klarar vintern i år. Jag satte den i somras och den blommade så fint redan första året!

Vi har gjutit ner alla plintarna, det tog sådan tid och energi så orken tog slut efter det. Men nu börjar ju det som är roligare, själva byggandet. Vi ska bara ha en helt öppen, platt altan att ställa utemöblerna på. Får vi råd köper vi en bred markis och sätter över istället för tak el. liknande.
Behöver du en medmänniska att prata med? Känner du dig ensam?
Titta in här medmanniska.net och se om det är något för dig.

Har en balkong där jag förra sommaren hade bara örter och resten av balkongen med grässorter, kattmynta (för katten) smultron och massor av tålmodiga pelargoner! Sedan en pilkorg jag flätat ihop själv som jag lagt senar i. Nu är det en stor zinkbalja med lite vatten från vintern kvar i på balkongen som ännu inte fått en uppröjning.
Jag hade tänkt få lite fint idag på balkongen men det slutade med att det just nu är ännu mer skräp där i form av svart sopsäck.
Fast å andra sidan, när den kommer bort ska det nog bli lite bättre.
Jag hade även mina Pelargoner ute på luftning en kort stund med det var jättekyligt, trots att solen sken så de fick komma in igen ganska fort.
Jag kommer köpa hem lite trätrall eller vad det nu heter, sådana där fyrkantiga grejjer som man sätter ihop och har som golv.
De är väl ca. 40x40cm tror jag.
Ha ha Hellas, på min altan stod en gammal emaljerad potta sedan jag fyndade uppe på vinden.
La märke till den idag så jag var tvungen att bära in den i bagarstugan. Ganska söt men kanske inte vad man vill ha ute på altanen..? 
Bra idé med trätrallarna. Dom är lätta att sätta ihop och väger inte mycket. Annars då, har du stått och frusit idag och hejat på grabben?
#11 Jag undrade just vad det var du hade på bilden Ann. Är det en liten dekoration tänkte jag innan jag läste texten.. 
Det blev ingen säsongsstart denna helg för honom, han blev sjuk.
Så vi får se om jag kommer iväg nästa helg istället.
Jag tror att trall är bra. det blir lite varmare och mer ombonat tror jag, det går ju även att plocka in på hästen om man är rädd om dem.
Emaljerad potta att ha lite blommor i tror jag är jättefint så bär tillbaka den du och plantera lite grönt i den
#14 ..så sa faktiskt sambon också. Plantera nåt i den! Tänk, den pottan har man suttit på som barn! Här fanns bara utedass på den tiden..
Ja jag tycker också om dom där trallarna, och sedan är dom så lätta att hantera. Varmt att gå på och ger ett mysigt intryck - dessutom faller allt skräp inunder dom. 
Pottan: Ni behöver ju inte planera ätliga saker i den…fast å andra sidan, kanske det är bra gödselegenskaper kvar i dess väggar *S*.
Jippi, bostadsrättsföreningen har beslutat att det är ok för de som vill att glasa in sina balkonger :).
Åh så bra det kommer bli, dessutom kan jag säkert övervintra fler örter än vad jag idag har möjlighet till, det går ju att vinterisolera balkongen på ett annat sätt när man får upp glasrutor.

Vad bra Hellas, har du bestämt dig för vilka örter du ska satsa på? Min fina rosmarin tror jag inte har överlevt vintern, jag ska klippa ner den och ge den en chans till annars får det bli en ny
Rosmarin är en självklar gäst, den har aldrig överlevt tidigare men jag hoppas att med den nya balkongen så ska det gå bra.
Andra självklara örter är Salvia, Mynta, Timjan, Koriander + vanlig Dill, Gräslök och Persilja.
Timjan från förra året överlevde faktiskt vintern i år så det ska bli spännande att se hur den kommer växa till sig när jag planerat om den.
Förra året petade jag ner en Ingefärarot som jag köpt på ICA och den grodde den med :).
Sedan blir det säkert något mer men eftersom jag bara har en liten Altan förutom balkongen så blir det inte så mycket.
Fniss….jag ska dock "låna" lite gräsmatta av föreningen och planera lite Rabarber

Jag hade min rosmarin i rabatten så det är nog inte konstigt att den inte vill vara med. Koriander hoppar jag över men basilika får också vara med. Förhoppningsvis kommer jag iväg till Ikea nästa vecka och kan införskaffa min kryddställning eller vad jag nu ska kalla den. Då blir det genast bra plats, jodå bild kommer på den 
Tycker du gör rätt i att låna en bit mark till rabarbern, är ju så gott 
Vilket lyft Hellas! Då kan du ha balkongen som ett växthus till och med. Glöm inte att lämna plats för stolar bara, så att du kan sitta o slappa och njuta av dina örter. 
Jag skall fixa till min altan också, har precis skurat och oljat in den. Nu skall jag planera för blommorna. Helst skulle jag vilja ha en vinranka som får växa upp mot taket, men den klarar inte vintern här uppe. Kanske om jag sätter den i en stor kruka och tar in den över vintern.. LIte svårt med rabatter här på gården för under ett tunt lager av jord så har jag en stenhäll..

#10 ett spartips som en vän gjorde - hon spände upp en gammal segelduk som de fått av någon bekant.Funkade perfekt mot solen och fint såg det ut också
.
Det gäller förstås att få tag på ett gammalt segel…
..kanske kan rotas fram i föräldrarnas förråd?
#21 kanske du kan göra fina stenpartier då med taklök och annat som inte behöver så mkt jord?
#22 Ja, tanken har slagit mig - taklök är jättefina! Sedan har jag satt backsippa, krypljung och andra växter som tål lite torka. Fixade till två jättestora rabatter runt själva ingången ifjol, och de blir spännande att se om dom har tagit sig i år. Sedan blir det spännande at utöka med nya växter. Vad tycker ni om Thuja? Visst är dom väl ganska vackra tillsammans med nåt färgglatt i rosa kanske - det finns en thuja som heter klotthuja, fundera på att köpa en sån..
Det med segelduk har jag också funderat på. Det ser så skirt och "mjukt" ut, speciellt tillsammans med gröna bladväxter - och kanske några runda stenar i högar på golvet…? 
#23 Jag tycker om Thuja, de är lättskötta (behöver inte skötas alls förutom kanske dpå vårkannten om solens starka strålar riskerar att bränna barren.
Jutsäck brukar fungera som ett bra skydd.
Jag har nyss kommit hem från släktingar, de hade, på sin altan, där de har genomskinligt plasttak, satt upp vita tygstycken som ett extra tak.
Det var jättefint och gav ett väldigt mjukt och fint ljus.
#24 Jag satt och tänkte på några gamla genomskinlga gardiner jag har. Ni vet på den tiden då det var poppis att ha draperade gardiner, då var dom ju flera meter lång och sedan skulle man fästa dom med nån slags "öglor" i väggen. Kanske kunde man använda såna..? Har flera meter gamla gardiner som ligger nånstans o "skräpar", he he.. 
Igår var jag in på Rosenlust och fyndade. Dom har rea just nu så jag köpte "Nallon", en bärbuske som är en blandning av hallon och björnbär. Skall vara jättegoda. Sedan köpte jag en fyndkrog med sommarblommor som har kopstat 450. Nu fick jag dem för 199. Ska bli spännande att se vad som kommer. Längtar att få plantera ner mina nya "vänner"! 

#26 Men åh så fin, den är ju superfin :).
*vill ha*….
Var det Ikea och vad heter den?

#27 Ja det var Ikea och den heter Salvia, passande namn eller hur? Vi hade ju pratat om att bygga nåt men det här var mycket bättre och tar inte så mycket plats och rymmer ändå så mycket. Ska bli så kul att fylla upp den, torget ska få ett besök, de brukar ha en del till bra pris.

jättefin - jag ser den framför mig fylld med härliga kryddor!
Mina basilikaplantor vill inte riktigt komma igång…kanske har de lång grotid på sig?Persiljan börjar däremot bli ätduglig nu…mmm…älskar stekt persiljepotatis…
Vilka kryddor har ni/ska ni ha, och vad använder ni dem till? Nyfiken..
.Nån fler som brukar göra "salviastickor" o bränna för att rensa rum?

Det kommer att bli basilika, salvia, citronmeliss, gräslök, rosmarin, timjan,oregano, tror att det blir blandat med blommor. Får gå till torget på fredag och se vad de har för något för lite lat har jag varit och inte dragit upp från frön i år. Persilja har jag en tuva i rabatten och den har kommit upp en lite bit. Det mesta anväder jag färskt i maten och sen frysa eller torka. Har inte gjort salviastickor, hur gör man? 
Jätte fin hylla………..
Perfekt hylla Clary! En sån skulle jag vilja ha! Jag har en liten odlingsbänk ute i trädgården bara, där jag har sått kryddor - får se vad som kommer upp. Har kvar persilja och salladslök sen i fjol upptäckte jag.
Idag kom min beställning från Rosenlust, men jag vet ju knappt vad det är för växter! jag beställde en fyndlåda som det hette, och då var det utvalda växter. Någon som vet vad solana peppino är..?
Sedan fick jag rumsmalva..? Citron 2 plantor, med en planta som blommar och doftar underbart! Trädormbunke och fyra st violer. Någon "Nallonbuske" kom aldrig, den som jag såg fram mest emot, den var slutsåld.
Nallon är annars en korsning mellan hallon och björnbär.

Så här ser pepinon ut. gulvitt fruktkött påminner om päron och melon, gott
Citron har jag dragit upp av kärnor, åtninstone tror jag det var citron men om jag får den att blomma och sätta frukt återstår att se, grön och fin är den 
Jag ska försöka shoppa loss nu i helgen på lite örter.
Basilika tycker jag är svårt, de dör bara för mig, antingen får de löss eller så torkar de bort eller ruttnar så jag köper dessa på Ica istället :).
Föresten, jag stoppade ner både Icas Persilja och Salvia ute i jorden och de tar sig bägge två.
Jag gjorde ju likadant förra året med lite örter de har i grönsaks disken :).
Billiga plantor blir det!
Ett tips, köp en Ingefärarot och peta ner den också i jorden, det växer ut rötter och knölar på den.
Jag hade en förra året bland alla andra örder och när jag behövde en snutt pillade jag ner fingrarna i jorden och bröt försiktigt av en bit :).

Jättefin hylla #26, kanske nappar din idé o köper en likadan…fanns det krukor som passar i med eller går det med vilka som?
Mode & Skönhet.iFokus -sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!
Just ja, så ser pepinon ut. Jag kollade google också och det stod att man odlar pepinon som man odlar tomat - gillar sol och vatten och behöver näring för att få saftiga frukter. Idag petade jag ner ormbunken i jorden, och sedan fick jag nåt gräs också, som jag ställde bredvid i en kruka. Båda växterna skall bli högre så förhoppningsvis grönskar dom ordentligt på höjden senare i sommar.. Får nog komplettera med fler växter också.. Hittade trälådan i bagarstugan. Oljade in den och la stenar i, sedan kom idén med blommorna och vem vet vad det blir innan jag är klar..
Jag skall testa ingefärarot Hellas - den är ju så nyttig, både vid förkylning och för onda leder. Kul med allt nytt som vi kan testa i sommar! 

#37 Nej va fin den var Ann! En sån måste jag testa att göra. Kan man använda sälg tro..? Jättemysig var den!
Jag har satt luktärter jag också, men har två påsar till så det passar väl bra då att sätta dem i en sån här grej som du ha fingrat ihop då? ;)

ICAs kryddor går fin att stoppa ner de tar sig väldigt bra. Tråkigt med basilikan men jag måste göra ett försök, sen kom jag på att dragon ska jag också ha.
Krukorna får man köpa till, Johanna, tre olika storlekar tror jag det ska vara 
Vad fint det blir Tuvan, hoppas du får bra skörd med Pepinos 
Ann, så fint den blev och jag kan tänka mig hur snyggt det blir med luktärtor och krasse. Ingefära, köp en rot och stoppa ner 

#37 vad fint! Har haft tankar på att bygga en sånt litet "tält" till sonen, med luktärter som kryper upp runt så det blir en grön inhägnad -har sett det på bild och det såg så mysigt ut.
#30 jag brukar bara ha lite vass eller några hårdare stickor i mitten, sedan virar jag runt salviablad med en växttråd,ca 1 1/2 dm lång sticka brukar jag göra.Gör den kompakt och iaf två cm bred.Sedan får den ligga och torka.Sedan är det bara att tända i ena hörnet och gå runt i huset o vifta lite efter storstädning så fungerar den som en rökelse.(Salvia ska ha renande effekt på energier och användes förr i tiden till att "jaga bort oknytt".) Min man tycker att det luktar hasch
, jag vet inte jag…sött och lite starkt iaf.
#34 en ingefärsknöl ska ner i jorden! Tack för tips
.Jag brukar göra en god indisk gryta med blomkål, bladspenat, ingefära och vitlök -mums!

#40 Tack, jag ska prova så får vi se. Har för mig att jag köpt en färdig bunt, doftade kanske inte så mycket om den 

#38 Först hade jag 12 torkade pilpinnar i liknande tjockstorlek. Sedan levande pil som är lättare att böja som jag flätade trei taget runt. Varannan runt liksom. Skarvade när det blev tunnare . Fick hjälp måste jag erkänna och annars hade jag nog inte haft tålamod riktigt för det var svårare än det ser ut att få ordning på kvistarna.
Men man kan använda bara de 12 och sedan vira med snöre resten också. Blir också fint.
#40 Lillöpil har färdiga pilkojor som är jättefina att beställa. Och har annan pil också.
Tack för det fina berömmet. Blir riktigt stolt fastän jag fick hjälp…
jag sätter in en bild på Min altan med mina krukor fulla med planter…..
Denna bild gick inte får göra om det i morgon……..

har lyckats ordna en hylla till min balkong. I den har jag börjat ställa lerkrukor med kryddor och örter.
Vilken härlig känsla det börjar bli där. Det kommer att bli en härlig oas.
Idéerna bara haglar in här i tråden och allt vill man göra!
TRor vi får ta nästa tävling om trädgården eller balkongen/altanen.. Min myshörna bland blommor och blader får den heta.
Lagom att ha den i juli då när växtligheten har kommit igång - va spännande!

#47 De är jättefina 
#48 Mysigt med alla små plantor, kan föreställa mig alla goa dofter det blir av dem. Tror att tunnan kommer att bli kanonfin 
Idag får det nog bli lite ogräsrensning, väldigt mycket grönt som inte riktigt här hemma i rabatten 
Å önskar jag hade rabatter att sköta ute ………..
Skulle gärna ha en liten liten Trädgård 

Ja det är härligt med en liten trädgård, den vi har är precis lagom att sköta för är jag effektiv har jag den i perfekt skick på en dag. Gräsmattorna tar kanske 5-10 minuter resten är rabatter som nu börjar ta form och bli så lättskötta som jag vill ha dem
Mycket blir krukor, smidigt på hösten
Ha en skön dag i din Trädgård i dag, vi har i allafall sol här i skåne….
Nu har jag satt ner mina citronplantor också, och pepinon. Dom får bilda en egen grupp bredvid stenarna. Skulle vilja ha en liten gullig fontän bland stenarna.. En som porlar så där rogivande när man ligger i sin Baden Baden och slöar.. 
Jag kanske inte får min inglasning förrän i höst, gissa om jag blev besviken
.
De har upptäckt sprickor på balkongerna som det är lättare att åtgärda före installation av fönster och det kommer de troligen inte göra förrän i höst.
Vi får se, kanske de kan tillfälligt kan montera bort glasen när de fixar balkongen.
Det tråkigaste är att jag ju avvaktat en hel del fixande eftersom jag väntat på mitt växthus.

#53 Du ligga och slöa i baden-baden
det skulle jag vilja se
men en fontän är aldrig fel.
#54 Stackars dig Hellas, så trist när man måste ställa saker på vänt 

#56 Snyggt det blev och din korgstol gillar jag, har alltid varit svag för dem. Är det en rökelshållare jag ser på bordet? Kan tänka mig att det blir härligt att sitta där med alla goa dofter sen 
Ja, det blev verkligen snyggt och säkert jättetrevligt att sitta där ute! 
Kanske det hade blivit ännu bättre om man flyttade lagerhyllan lite till vänster? Ser ut att stå nära korgstolen. Tänkte att krukan överst till höger i så fall blir mindre "hotande"? Men du ville ju sitta nära växterna, skrev du.
Sedan funderade jag över tavlan på väggen. När det gäller sängar, så ska man väl inte ha tavlor hängandes så att de kan ramla ned i den? Vad gäller då när det handlar om sittmöbler?
Det var några tankar från mig, som nybörjare inom "Feng shui".
Det är faktiskt ett stort ljus ser ut som en stock med fem vekar (Hål )
korgstolen har jag fått ärva av en vän……. som hellre ville ha en rotting hylla av mig ………
#56 Så fint, det kommer bli hur ombonat som helst och vad härligt du får det med alla blommor.
Tänk att sitta där en kväll och bara vara eller kanske då sommarregnet smattrar mot rutorna och du har en god bok i din hand *Mmmmmm*
ja det ska bli underbart……………. att sitta där när allt har vuxit upp får vi hoppas………..
Vad gäller tavlan vet jag faktiskt inte om det är bra Feng shui eller inte är också nybörjare med det…………..

#56 mina ögon föll på det fina stengolvet! Är det äkta?
Synd nog är det inte det. Det är en vanlig plast matta 
men fin ……….

Om man tittar på bilder i Feng Shui-böcker så hänger det faktiskt tavlor vid sittmöbler. Kanske hänger det ihop med att man inte tillbringar lika lång tid i den som i sängen
Som med allt annat inom Feng Shui så är det viktigaste att det är något man blir glad över att titta på. Läste nyligen om de där tavlorna med de gråtande barnen på, det är ju ingen uppmuntrande syn och alltså dålig Feng Shui.

#64 Min mormor hade flera såna och det gav en sån klump i magen, jag tänkte på fattiga hungriga barn utan föräldrar och mådde dåligt av det…och så gick det spökhistorier om att tårarna började rinna på riktigt å nätterna, så jag var väldigt rädd för de tavlorna också.
Sedan är ju det där med symbolik oerhört olika för varje person.En är rädd för vargar o tycker det är otäckt att ha på väggen,de kan omedvetet känna sig jagad, medan en annan ser det som sitt kraftdjur, som talar till det inre modet osvosv.
Sedan har man nog olika behov olika perioder också..jag hade tex massor med salvador dali-planscher på rummet när jag var tonåring…det speglade minst sagt mitt inre kaos…kanske jag behövde det just då…
Vad bra att man kan ha tavlor vid sitt möbler känner att den passar in där haft just denna sedan tonåren och det är ju en tid sen nu ha ha ….. men det är bra att få reda på saker om hur man ska planera sitt hem. Man vill ju må bra ända in själen å det känns som det här är perfekt just nu i allfall……..

Jättehärlig balkong Norrann!
Mode & Skönhet.iFokus -sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!

#65 Helt klart är det så att vissa blir illa berörda av vargar eller ormar men då tror jag inte man hänger upp en sån tavla
Däremot så borde vi kanske oftare se på vad det är vi har hängt upp för tavlor, om de har samma innebörd idag som när man först hängde upp dem
Jag känner nog så att det är lätt att bli lite blind där, den tavlan har ju alltid hängt uppe. Vet vad jag ska göra i morgon, kolla upp mina tavlor 
#72 Du har också fått till en härlig balkong med fina blommor. Tycker synd om alla som inte har en balkong åtminstone att njuta på. Det var mitt krav när jag bodde i lägenhet.

#65 jag tänkte mer att man själv kan läsa in sin egen syn på symboliken när man är hemma hos andra.
Och för såna som jobbar med feng-shui är denna insikt jätteviktig, vilket flera inte har.Jag läser titt som tätt såna uttalanden om att " det och det står för det och det och ska tas bort" men så behöver det inte alls vara för personen i fråga! Det blir så inrutat och paketerat.
Jag har lite svårt för när det blir för mkt form kring en filosofi, då försvinner det unika, själen i varje enskild individs behov.Det är ganska typiskt att detta sker i västerlandet…något blir " inne" och så skalar man bort grej efter grej för att det ska passa en bred publik, tills det bara blir en ihålig form kvar…nån som förstår vad jag menar?
#67-72 UNDERBAR BALKONG! Tycker jättemkt om -och mattan var ju superfin!
.Tack för att du delar med mig!
Jaa, oj va fint ni har gjort på era uteplatser! Älskar din matta Norann som gör sig jättefint mot de vita möblerna!
Jag tog fram mina gamla trämöbler i år till altanen. Tidigare var det ju bara plast, men nu vill jag inte se dessa fula plastmöbler mer. Det skall vara levande material tycker jag. Men än återstår det massor av jobb för att få altanen som jag tänkt mig.. fast en ganska trevlig utmaning blir det, eller hur? 

#72 Är det en hemmålad korggstol eller köpt vit?
Om målad…var det jobbigt…?
#77 Nej,tyvärr är det nyköpta plastrottingstolar från IKEA,har inte lyckats få tag på två rottingstolar i rätt storlek.Den dagen jag hittar dom då byter jag,det finns alltid andra som vill ta över grejor man inte vill ha.Tills vidare är jag nöjd med det viktigaste,att man kan sitta två därute (hade bara en rottingstol där innan).
Det går att spraymåla rotting,det är lätt,var bara noga med rengöringen innan och måla helst utomhus.
Ser att ni andra diskuterar vad man hänger upp på väggarna och jag kan bara inflika att ja,det är viktigt att det är sånt man tycker om som hänger där plus att det inte är sådant som väcker oro,ilska,ledsnad.
Håller med alla andra underbara möbler
mina är lite slitna…… men ändå fina tycker jag…
#78 Oj var det plast i dom? Det syns då inte! jag menar dom där vanliga fula plastmöblerna ni vet, som var så vanliga tidigare. Fanns i vitt och dom gick att stapla på varandra, och blev jättefula under sommaren och var så svåra att hålla rena.
Oj va sent det är! Bäst att koja så jag tar mig upp tidigt imorgon. Det skall ju bli sommarväder imorrn med.. Natti natt! 
Ja,flätad plast "plastrotting" kallas det.Praktiskt men inte lika mysigt som riktig rotting.Nå,jag måste som sagt gå efter måtten i första hand det är viktigt att chi och människor kan gå runt möblerna.Förresten är de stapelbara de här med.
#81 Dina "rottingmöbler" är jättefina Norann!
och passar ju så bra på din altan och till den gröna mattan. Förlåt om jag uttryckte mig klumpigt.. 
#82 Jag tycker också de är fina (men utan rottingkänsla och knarr) och du uttryckte dig inte klumpigt alls,jag ville bara förklara att det är plast fast det inte ser ut som de där vanligaste plastmöblerna.

Idag har det kommit väldigt mycket snyggt i plastväg där det är svårt att avgöra på bild om det är plast eller ej. Fördelen med plasten är ju att man slipper tänka på underhållet
lite lat ibland….

Kom på en sak när jag läste Hellas första inslag och hur man får örterna att må riktigt bra, stoppa ner en mossagat, det har jag läst någonstans. Gäller naturligtvis för all växlighet, kan ju vara värt att prova 

#81 får man fråga vad plastrottingstolarna kostade? De skulle göra sig fint på vår balkong tror jag…
numera finns där såna " fula vita, stapelbara" plastmöbler som Tuva-Lena nämnde
( jag håller med, de är inte fina, men billiga…)
#86 Samma här szirius, jag har också dom där "fula plastmöblerna", fast nu instuvade i bagarstugan - tog fram de gamla i trä istället.
Idag åkte jag en sväng till mors stuga, och titta så mysigt hon har det! Hjälpte henne att klippa gräset så det är därför gräsklipparen tar bort lite av den "pastorala känslan".. 
Här är en bild till. Ser ni syrenerna till vänster uppe i bilden? Så långt har dom kommit här i norr kära vänner - bara knoppar ännu, men den som väntar på nåt gott ni vet.. 
En sommar när jag var bostadslös så bodde jag i den här stugan. Bara kallvatten men det var en underbar badsommar, så varje morgon tog jag duschen nere i sjön istället. När hösten kom flyttade jag hit där jag bor nu, men det var en oförglömlig sommar - bara skogen hundarna och jag. 
Underbart lite hus gillar det mycket skulle kunna tänka mig ett sånt torp att Bo i men man kanske skulle vilja ha rinnande vatten annars är det helt Fantastiskt……
#89 Rinnande vatten finns det bettin, men det är bara kallvatten - lite kylslaget när man vill tvätta sig
Jag värmde vatten varje kväll för att tvätta mig i, men på morgnarna så tog jag ett morgondopp istället. Ja, det var underbart.. 

#87 men ojojoj, vilken idyllisk liten stuga - med en sjö bakom knuten dessutom!!Jag får hemlängtan till SVERIGE när det är som vackrast.Gudomligt…

oh det fanns rinnande vatten läste tydligen lite dåligt……….
Ja på sommaren kan det ju funka med kall vatten Men på vintern kanske det blir för kallt men ändå ett underbart fint ställe säkert ett ställe för att fånga in lite ro i själen………..
#91 Jag tänkte på dig när jag tog bilden szirius. Tänkte just fråga dig om du får någon hemlängtan..?
#92 Nej, på vintern får man köra åtskilliga åkarbrasor om man skall vistas där - och då är vattnet avstängt.
Mmm, själen finner ro i samma stund som man åker in på gården. 

#93 oja, såklart jag får…men kruxet är ju att jag är himla frusen av mig- o värre har det blivit sedan jag vant mig vid värmen här.Så när vi är hemma i Sverige rustar jag mig med långkalsonger, tjocksockor o fleecejacka för att inte huttra ihjäl…inget går upp emot svenska landskap, skogar o tjärnar med näckrosor i…men det är allt för ofta alldeles för kallt för mig för att jag verkligen ska kunna njuta…
tyvärr.
#86 De vita stolarna kostar 799 kr styck.
#88 Vilket mysigt ställe,det syns verkligen att det är avkopplande.På sommaren vill säga,vintertid vill vi väl alla ha moderna bekvämligheter?Brr,gillar inte vinter alls.
Tuva, det är en helt underbar liten stuga, jag har ofta en längtan till att ha en sådan men jag inser även att bekvämligheten oftast inte är så stor.
men som sommarbostad är det ju perfekt.
#96 Bekvämlighet behövs inte när det är sommar Hellas! Det jag ser fram emot när sommaren kommer, det är just att få leva lite primitivt - tvätta sig i sjön, gå på dass och värma upp stugan med en vedspis. Laga mat på vedspis är också en upplevelse, alltså smakupplevelse. Det blir otroligt gott - för att inte tala om kaffet man kokar på en vedspis..
Och huden blir som en barnstjärt av att tvättas i sjövatten! 
#97 Du har så rätt Tuva och som du beskriver det så låter det fullkomligt ljuvligt

#99 Är det citronmeliss Olea? Eller är det en flitiga Lisa utan blommor? Så grön och fin den är! Ser så varmt och skönt ut på din balkong! 
Här är det rena polarkylan som drar ner över landet, men inget regn har vi fått på två veckor säkert. Bara små fjuttiga skurar.. 
jag blir så orolig för mina sådder som inte får någon vätska.
Nu har jag i alla fall investerat i ett jättefint "skärmskydd" - heter det så? - till min altan, så jag skall visa hur fint det blir bara blommorna vill ha vänligheten att börja blomma snart.
men kylan får allting att stanna av, och kanske bra det eftersom det är sån torka..

jag kom precis in en snabbis för att hämta kameran o kollar då läget om nån skrivit här.Klockan är halv fem, men vi går i bikini o shorts här, väldans varmt, men med underbara svalkande vindar.Vi har haft tre dagars regn här så solen gläder oss.Nu ska vi leka tvärtom-leken o ta glass FÖRE middagen
.
#100 här är det snarare tvärtom, jag tycker allt redan blommar/har blommat ut
…jag undrar om nåt blir kvar till juli…?(Rosorna blommar förståss ända in i november här…
)
Så var glad att du har det underbara kvar att se fram emot
.
#101 Jadå, jag ser fram emot när mina rosor slår ut.
Har en som heter Polstjärnan, härdig till zon 6 eller kanske till och med 7, som har knoppar i alla fall. Sedan mina Europeana, mörkt röda, doftande skönheter men dom kommer först i juli. Sedan har jag min klängros Flammentanz som jag köpte förra året. Är jättelycklig över att den lever fortfarande för den är härdig till zon 5 bara. Jag bor mellan zon 5-6 nånting..
Ikväll när jag tittade ut så var det fyra grader varmt.. Huuuga! Långkalsingar på i eftermiddags när jag var ute i snålblåsten - och hör ni, det är juni! Men fåglarna sjunger och gräset är grönt, och så länge det stämmer så är jag nöjd. 

hej hej
Det är en citronmeliss som jag köpte som planta till och med på grönskas avdelningen en liten skranglig sak men ack så den växt …… så härligt….
ja kallt har det blivit i dag här också bara 7 gradervarmt när jag vaknade det var länge sedan temperaturen låg under 10 grader här i Skåne………. hua………
#101måste vara så underbart att ha så varmt växterna behöver ha det igen………. här vill att det börjar växa så det knakar här …………..

Fina bilder å en underbar Uteplats !

Så vackra bilder ni visar upp, jag har absolut ingenting att visa upp :(.
Jag trodde ju att min balkong skulle bli inglasad så jag väntade med inköp till den, nu blir det ju inget med den förrän i september tidigast.
Det har varit för kallt att köpa örter till altanen, antingen hade de frysit ihjäl, stannat i växten eller värst av allt, skyfallen hade slagit sönder växterna.
Jag hoppas verkligen på värme nu, annars blir det inga torkade växter att använda i maten och till te nu i vinter.
Jovisst, jag får ju köpa men det är inte samma sak.
Söker tips av er blommsterspecialister.
Jag har ett insynsskydd/vindskydd på min altan byggd i trä.
Den står mot norr så det är inte speciellt mycket sol på den sidan.
Jag skulle vilja plantera en perenn som kan klättra på träplanket men problemet är ju att perennen kommer stå i skugga.
Den ska helst kunna sköta sig kanska väl själv utan min hjälp.
Det är inte blött på platsen men jag upplever ändå att det sällan blir riktig torka om det inte är en rekordvarm sommar vilket ju inte är speciellt troligt att det blir i sverige särskillt ofta.
Vad tror ni, finns det tips.
Just ja, jag vill gärna kunna få blommor men det är inte nödvändigt

#112 Ska du krukodla eller plantera direkt? Humle växer ju snabbt och tål skugga, finns även klematissorter som klarar det. Murgröna verkar tåla mycket och rådhusvin. Finns säkert en hel del till. Har ju en kaprifol som inte får så mycket sol, inte den äkta dock men det kan ju vara en variant
#113 Jag kommer plantera direkt i jorden utan kruka.
Jättebra tips, humle är ju så himla fint och lättskött, jag har inte tänkt på att den trivs i norrläge.
Klematis har jag inte ens kunna drömma om att ha, nu öppnas ju lite fler dörrar :)
Tack snälla Clary

#114 Humlen växer ju väldigt villigt så du lär ha en del att klippa ner
men fina är de. Tror man kan peta ner dem var som helst och de bara växer. Småblommiga klematis verkar vara de som är mest växtvilliga. Grannen petade ner en vid staketet mellan oss och fortsätter den som den börjat har vi den över hela staketet tillsammans med vår murgröna, snyggt