Fler feng shui knep - sovrummet!
Lär dig feng shui-knepen
Foto: Camera Press
Undvik starka färger. Balansera rummet med ljusa färger som ger dig lugn och ro. Milda gröna och aprikosa nyanser, samt sandfärger, är perfekt!
Ha bordslampor i stället för lampor ovanför sängen. Sladdar bakom sängen ger onödig elektromagnetisk strålning.
Undvik hyllor och andra tunga föremål ovanför huvudänden på sängen.
Sängen bör ha en sänggavel. Då rör sig energin runt sängen i stället för runt ditt huvud. Placera sängen några centimeter från väggen.
En sänggavel ger dig stöd och ro.
Att ha en spegel i rummet är okej så länge du inte ser dig själv i spegeln från sängen.Har du en garderobsspegel? Sätt upp ett tyg och dra för när du ska sova.
Ha endast en dörr öppen när du sover. Två dörrar eller fler skapar för mycket energirörelse i rummet.
Var sparsam med växter. Undantaget är orkidéer, som passar bra i sovrum.
Undvik att placera sängen mellan ett fönster och en dörr - att ligga invid en dörr behöver inte vara fel. Meningen är att du ska känna dig trygg i sovrummet.
Tv:n stjäl energi. Flytta den till ett annat rum eller täck över den med ett vackert tyg . Det optimala är att ha tv:n i ett skåp så du kan stänga om den för natten. Dra ut alla sladdar.
Släng inte in saker i ett hörn - se till att hålla rent och snyggt. Ta bort stryktvätt, räkningar och annat störande. Tänk att du alltid ska titta på något vackert när du vaknar. En bra start på dagen gör dig glad.
Källa: Aftonbladet
"Att många tycker samma, betyder inte att dom har rätt.."

Bra!! Jag älskar såna här artiklar!
Jag som har två stora monsteror i varsitt hörn i sovrummet samt växter på fönsterbrädan o byrån..
Vill ha tavellist över huvudändan på sängen men jag kanske ska skippa det o bara hänga tavlorna på väggen i stället?
Dottern har en ganska stor hylla över sängen men längs med sidan, inte direkt över huvudet. Funkar det?
Mode & Skönhet.iFokus -sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!
Att man inte ska ha tunga saker över huvudändan på sängen är ju en ganska logisk sak, de kan ramla ner och ställa till en hel del otäckheter med våra stackars ömtåliga huvuden.
#1 Det är ju bättre att då dottern inte har hyllan över huvudet, se bara till att om en olycka skulle hända så det trillar ner att det ändå är en bit från huvudet så att det inte skadas.

Men en tavellist eller tavlor räknas inte som så tungt eller ska man skippa det med? Vill ha kanske en stor eller två mindre tavlor på den samt ljus.
Är det nått med bekymmer att man har saker över huvudet när man sover?
Mode & Skönhet.iFokus -sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!
#3 Det kanske står någonstans att det "tynger ner" om man har någonting över huvudet men som sagt, jag ser det som en ren försiktighetsåtgärd, ha ingenting över huvudändan, det kan trilla ner i skallen på dig
.
Så länge det är något som inte kan göra dig illa om det ramlar ner är säkert ok att ha ovanför huvudet men samtidigt, sitter någonting litet 1 meter ovanför huvudet och trillar ner så får det ju större kraft än vad man tror.
Men nr jag renoverat vårt sovrum kommer jag garanterat ha ett par tavlor ovanför huvudet, den risken tar jag
.
Jag undrar om det med att inte ha något över huvdänden har med att göra att:
man inte ska känna att något hänger över ens huvud och tynger personen,
även om det oxå är för att man inte ska få något i huvudet.
Någon som vet?

#5 Jo det är det som är tanken, ingenting som ska tynga personen ifråga. Jag tror att vi skrivit något om det men kan inte hitta det just nu, om inte ska jag försöka komplettera det under dagen.
Hellas, ni kanske ska ha hjälmar på er då
Har själv en liten porslinstavla ovanför sängen men den ska jag nog flytta på 
Medarbetare på Feng Shui och Indien
Man blir psykiskt nedtyngd av att ha någonting över huvudändan, därav beskrivningarna gällande just en känsla av nedtyngdhet, men anledningen till just nedtyngdheten handlar om att det finns en fara med att saker kan ramla ner.
Jag tror att vi ibland försöker hitta lite mer mystiska förklaringar över saker och ting än vad det i själva verket är och jag vet att även böckerna vi har inte alltid är så logiskt förklarande.
Feng Shui är inte mystiskt utan fullständigt logiskt, det finns en tanke med varför man ska ha det på ett särskillt sätt.
Ta tex. detta med varför man ska vara försiktig med dörrarnas placering i ett sovrum samt att man bara ska ha en dörr öppen, är det någon som har en idé på en logisk förklaring?
Fram för förslag 

( hej alla, jag har ramlat hit på ett bananskal -jätteglad, då ett av mina största intressen är feng shui
).
Om man tänker på att ha saker över huvudet rent energimässigt så handlar det väl också om att det blir ett "tryck" under saker? Att energierna svänger runt saker och bildar vågor ? Och att då detta trycket kan hamna över ens huvud..
. Man ska ju undvika att ha lampor och träbjälkar över sängen också.(Personligen har jag sovit dåligt i vårt sommarhus ända tills jag började läsa om feng shui och flyttade sängen bort från den korsande takbjälken i taket
)
#7 Dörrars placering : jag tänker på tryggheten…att man ska känna sig trygg och ha uppsikt över vem som kommer in genom dörren.Jag brukar alltid vilja ha uppsikt över fönstret också…och undviker att ha sängen i "draget" mellan dörr och fönster då det är där energierna "rusar".Att ha en dörr i taget öppen är väl också det,att man inte kan ha koll åt två håll samtidigt ( eller det kräver en anspänning iaf) och dels för att undvika för snabbt flöde genom rummet ( om man nu inte är ute efter det, tex vid storstädning då man ställer upp dörrarna på vid gavel ett tag…)?
#8 Samma tanke här szirius! Jag vill inte ligga i sängen och behöva ha koll på två dörrar! Det räcker med en!
För mig handlar det definitivt om trygghet. Ändå har jag två dörrar in i mitt "sovrum", som just nu är en gammal sal - enormt stort och otryggt, i brist på ett riktigt sovrum som inte är klart ännu. Dessutom har jag två st enorma fönster i salen, som ligger på bottenvåningen. Fyy farao, förra våren vaknade jag tidigt en morgon och hörde fotsteg utanför huset. Någon med sora gummistövlar lät det som, gick utanför fönstret på skaren - det hörs ju så väl! Det tog en bra stund innan jag tog mod till mig och gick upp för att kolla vem det var - nu vet jag vem som besökte mig, men det kan jag nog inte berätta här för då tror ni säkert att jag är galen.. 

Dörrar upplevs väl alltid lite speciellt, många har svårt att sitta och äta med ryggen mot dörren eller överhuvudtaget att ha ryggen mot dörren. En ganska självklar känsla egentligen, för det är nog rätt logiskt att man gärna vill ha uppsikt över vilka som kommer och går intill en själv.
Behöver du en medmänniska att prata med? Känner du dig ensam?
Titta in här medmanniska.net och se om det är något för dig.

#9 hihi, jag lovar att jag inte tycker att du är galen
Mee too see and hear
.
#10 lite dömande av mig kanske, men ibland när jag ser en människa som sätter sig på en restaurang med ryggen mot dörren och fönstret framför sig och med gången där allt folk går bakom ryggen, så kan jag fundera om personen har särskilt bra kontakt med sig själv
.Eller så kanske man kan öva upp sin trygghetskänsla? Jag vet inte…jag sätter mig iaf alltid med stöd i ryggen och fri sikt, annars blir jag underliggande orolig..
Ha ha, kanske ett "undromssyndrom", eller vad tror du? 
Samma tankar har jag haft, jag förstår inte hur folk t ex kan sätta sig alldeles intill dörren på ett fik eller bar el dyl - hur skall man kunna koppla av och äta nånting där? Eller sitta med ryggen mot trottoaren på en uteservering.. 

#11 Ja det är ju ofta röriga platser att sitta på men för egen del kan jag bestämma mig för att koppla bort det om det är den platsen som finns att välja på. Finns det andra platser så väljer jag dem hellre, men jag försöker faktiskt träna mig i att känna trygghet och inte behöva ha kontroll hela tiden.

#13 precis , jag tror att det finns olika vägar.Antingen är man helt omedveten , ingen kontakt med energierna- eller så är man fullkomligt medveten och kan tillåta dem strömma helt närvarande för ett tag
.
Fast tror man på djupet på energierna, så ser man det ju så att kroppen och själen blir sjuk förr eller senare om man utsätter sig för för mkt "shar chi".Det är en universell naturlag som människan inte kan styra över.Det är ju själv kärnan i feng shui nästan.Att lära sig harmonisera med naturlagarna…
#11 jo, så har man en drös häxor i släkten också

#14 Jag minns när jag kom till S-holm som ung. Hamnade mitt i smeten direkt förstås, eftersom T-centralen är det första man träffar på i princip. Jag förvånades över att folk kunde vara så "avslappnade" i denna röra! Jag ville krypa under nånting och få vara ifred! Men det blir en vana förstås, men jag tror inte heller att det är bra att röra sig i för mycket energier under för lång tid. Tycker att kroppen skall bli helt uttömd till slut! Tänk dom som jobbar i affärer till ex, där det springer folk hela dagarna med x antal olika energier i kroppen. 

Ja tricket är väl precis som med allt annat att ha balans. Att sitta på en pub/restaurang/café eller dyl ett par ggr/år och ha ryggen mot dörren innebär knappast något negativt, däremot om man gör det dagligen tror jag alldeles säkert att man påverkas.

precis, balans och måttlighet
.Det är ju framförallt det man gör dagligen som påverkar en… att sova under en takbjälke höll ju inte tex.
#15 det där kan man verkligen filosofera över…storstadssituationen och alla sjukdomar( inte minst stressrelaterade) som rasar.Jag tror att människor långsamt börjar öppna upp för att se att en sjukdom kan vara en konsekvens av många års omedveten energitömning.Själv blir jag sjuk av storstäder i för stora doser.En helg går bra, men sen är jag helt trött…

Inom sociologin skriver man om detta fenomen och kallar det för att man alienerar sig från andra och i viss mån sig själv. Man tvingas stänga av helt enkelt för att orka med alla intryck som storstaden åstadkommer. Detta beskrevs redan på 1800-talet och förutspådde vissa av de fenomen med ensamhet och liknande vi ser i full blom idag, vilket jag tycker är väldigt intressant!

#18 Visst är det! Det känns ju inte precis som att folk i rusningstrafiken på tunnelbanan om mornarna är öppna , kärleksfulla och har en inre frid precis…det är mer robotstämning
.Just för att överleva såklart…men ibland kan jag fundera över människans "anpassningsförmåga"..är den verkligen hälsosam? För i själva verket ANPASSAR vi oss ju inte,vi bygger ju bara massa försvarsmekanismer runt oss
.
(Jag kan inte låta bli att tycka att känsliga personer är sundare än andra…de har ju kontakt med något inom sig och upplever att samhället är sjukt…men det är mina högst personliga färgade tankar
.)

Jag tycker om hyllor över huvudet! Det får mig att känna mig trygg, som om hyllan är en del av en koja som skyddar mig ;)
Och så skruvar jag förstås i alla hyllorna mkt ordentligt så jag brukar inte oroa mig att de ska falla ner..
spindelfot, medarbetare på Druid & Shaman och Häxor ifokus
#19 Jag känner genast att jag är inne på samma tankegångar som du szirius, och just därför så tycker jag att det är tragiskt när alla tränger ihop sig i storstadsområdena. Hur tror ni det kommer att påverka oss människor om, säg hundra år t ex..? Det är ju politikerna som vill att vi tränger ihop oss för det blir billígast för statskassan, men det kommer att bli kostsamt för folkhälsan, det är jag övertygad om.
#20 Jag håller med dig spindelfot, och dessutom så tycker jag att just takbjälkar ger en genuin och trygg känsla i ett hem - helt fel enligt feng shui men vad hjälper det? I looove it!
Tänk va gott man mådde när man byggde koja under sängen! Man tog med sig böcker, tidningar och godis, och kunde ligga där i timtal och bara gotta sig!

# 20,21 visst kan det vara så, att "boa in sig" och skapa ett hölje kan man behöva, särskilt om man är lite "hudlös",(öppen).Man kan prova att känna av om det kan kännas lite "mjukare" med en sänghimmel i stället( av tyg, jag menar inte sån där prinsess-spets
) , då slipper man de skärande hörnen som kan skapas av hyllor, men får ändå en trygg koj-känsla.Min son ÄLSKAR att mysa i sin säng, som har blått sammetstyg runt och mysig regnbågslampa där inne…Men mår man bra och man känner sig trygg med hyllor - då är det ju rätt!
Själv drömmer jag om en sån där säng med höga träpålar runt och mörkröda sammetsgardiner man kan dra för, vet inte vad såna sängar kallas
( nån som fattar vad jag menar? Som fanns förr i tiden…Med massor av kuddar o myyyys….
Önskar att jag kunde känna som er med takbjälkar -för det är ju ursnyggt - och vi har det i sommarhuset! Men tyvärr märker jag att jag känner mig nedtryckt om jag vistas för länge där.Har funderat på att prova olika tips om att lätta upp med flöjter eller tavlor på uppåtflygande såpbubblor eller fåglar…
eller lasera dem vita( just nu är de mörkbruna, men det är ju verkligen fint tycker jag…)Känslan kommer nog också av att det bara finns två små fönster där, så ljusinsläppet är inte det bästa…och huset är av en meter tjock sten, så det är inte att tänka på att försöka knacka ut nåt fönster…
lite OT: brukar ni lägga ut bilder här på era hem, så att man kan ge varandra tips och feedback, eller bara dela med sig? Det vore så himla kul att se hur ni har det!
Kraaaaaaam
Vi älskar att få se bilder *Ler stooort*.
Jag älskar att ha grönt och aprikos i sovrummet….och har en dörr öppen, sänggavel men jag har några blommor i sovrumsfönstret för jag älskar min blommor….
Intressant att läsa sådant här men man får komma ihåg att vi är olika vi människor…
#24 Du har så rätt, vi är ju alla olika med olika typer av behov samt att dessa behov och energiflöden hela tiden förändras, det är ju därför vi intuitivt gör om ibland, kanske genom att byta dukar eller gaqrdiner eller mer drastiskt, köpa nya möbler.
Jag tycker själv att det blir farligt att endast leva efter vad böckerna säger.
Vi måste först och främst leva efter vår egna känsla och intuition.
Själv är jag ju ett naturbarn mer eller mindre så jag går helt på känsla och ingenting annat, sedan i efterhand brukar jag kunna konstatera att det var i linje med Feng Shui (någorlunda).
Det är även viktigt för mig att leva efter min mediala övertygelse där det också handlar vädligt mycket om balans mellan energier.

Ja, man får prova sig fram helt enkelt
.I vår förra lägenhet hade vi tex ganska mörkt röda väggar i sovrummet - HELT fel enligt feng shui, en aktiv färg, dessutom ska man vara sparsmakad med rött blablabla…
Jag sov så otroligt bra där! Det kändes som att jag låg i en trygg varm livmoder!
Så att gå på intuitionen är alltid det bästa!
" vill du förändra ditt liv- flytta på 21 saker" heter ju ett kinesiskt ordspråk, som helt klart handlar om feng shui. Jag börjar alltid möblera om intuitivt när jag kört fast…har gjort det JÄMT.
( har som tur är en mkt förstående man
)
Ha ha, det där med att möblera om brukar jag också göra för att lätta upp humöret om jag inte kan göra nåt annat drastiskt. Att möblera om är ju dessutom helt gratis.
Har också gjort det sedan jag var barn - och jag passade alltid på när mina föräldrar var på jobbet - för då visste jag att dom inte orkade ändra på det när dom kom hem. 
Fy farao, din drömsäng får mina tankar till Draculafilmerna szirius! En sån där gustaviansk tung möbel, med sammetstyg som man kan dra för.. Undrar du då inte vad som skulle kunna finnas på utsidan av gardinerna..?

Möblera om är en ganska enkel och rolig nystart för ett rum. Både möbler och annat kan se helt nytt ut när de får en annan kombination. Min mamma är en stor ivrare av ommöbleringar och deras vardagsrum har nog haft alla de kombinationer som är möjliga att ha därinne tror jag 
Jag håller nog med Tuvan lite angående säng, jag vill ha fritt runt omkring mig när jag sover. Jag är även löjligt känslig för sunkig luft och tror inte att jag skulle palla att sova om det inte var genomflöde av luft i sovrummet. Jag har ju helst fönstret öppet året om just av den anledningen.
Jag måste bara dela med mig av en egen erfarenhet här. Jag har sovit jättedåligt hu länge som helst. För en månad sedan skaffade vi en sänggavel och sedan dess sover jag som en liten baby!
#29 Tänk att så lite kan göra så mycket :)

#27 Mohahaa, tänk om jag själv är en sån där, heheheee
.Nädå, jag skulle aldrig stänga igen tyget…såg även en jättefin sån säng från Bali som hade tunt vitt tyg, det var såå fint….kan säkert hända att man sover dåligt där, det är bara en sån där "hangup" jag har med dessa sängar
.Snygga! Det var faktiskt en sån säng i vår bröllopssvit, kan vara det, hehehe

( Jag såg faktiskt nyss musikalen "vampyrernas dans" och blev nästan kär i Dracula
Huu, jag som så INTE gillar lömska energier…kärlek o ljus ska det vara
Men han hade nåt….skådespelaren alltså
Sjöng som en Gud, hahaha.)
#28 Jag vill också ha fönstret lite öppet…
#30 Ja, visst är dte fantastiskt.
#31 Ja, jag håller nog på att det är associationerna som väcker denna "åtrå" för sängen szirius.
Däremot så skulle jag inte tycka att det vore helt fel med en sänghimmel… en sån där som Törnrosa hade, ni vet.. ha ha, drömmare som jag är..
och på morgonen så kommer det en prins och kysser mig - de' ni tjejer! 
#32 Kan det vara att du känner dig tryggare Dojdan? Att något "omgärdar dig"..? men det är otroligt att en sån enkel lösning kan bota dåliga sömn, eller hur? Kanske är det sånt som mycket sömnlöshet handlar om? Väldigt många svenskar lider ju av sömnlöshet, Tänk om dom skulle börja tänka lite feng shui..? 
Natti o sov gott Dojdan! :)

Jag tror att det är superviktigt att tillgodose just de egna behoven. Behöver man skydd och vill boa in sig är det kanon med en sådan säng som szirius suktar efter medan jag för min del vill ha rymd, vidd och luft runt omkring mig när jag sover (inom rimliga gränser förstås) och mår bra i större rum, gärna med fönstret öppet som sagt.
Då ska jag alltså ta och skruva tillbaka sänggaveln igen då…
Såg ju snyggare ut utan men men