Feng shui iFokus

Feng shui

Etikett: filosofi
Läst 1829 ggr
Tuva-Lena
0

Yin/Yang i färg, form och material

Titta på bilden längst upp på sidan. Där får man ett smakprov på vad man menar med att Yin och Yang är i balans med varandra, det som hela feng shui tanken bygger på.

Här harmonierar mjuka former med dom linjära, svart kompletterar det vita i blomman, stenarnas mjuka former harmonierar med den linjära fomen på växtstammen, och blommans böjda kronblad. Mörkgrönt smälter fint ihop med det ljusgröna, det hårda materialet i stenarna smälter ihop med växtstammens mjukhet o s v..

Kan du hitta på flera exempel som du skulle kunna använda i ditt eget hem?

"Att många tycker samma, betyder inte att dom har rätt.."

Tuva-Lena
0

Om man tar växter som exempel, så har jag upptäckt hur fint klängväxter går ihop med stora blad med mjuka former. Eller har du en mönstrad tapet på väggen, så ger det lugnare intryck om man väljer enfärgade gardiner, gärna såna som släpper in lite ljus samtidigt.

Och tvärtom, har du en enfärgad eller sparsamt mönstrad vägg, så ger det mer liv åt rummet med gardiner som har lite mönster.

[Hellas]
0

Exakt så är mina tankegångar med, har man något strikt så bör man kanske ha något mjukt också som lenar upp intrycket.

Det kan man ju göra med blommor eller egentligen vad som helst.

Det jag även har märkt är att många är lite rädda för att blanda gammalt med nytt men med rätt avvägning är det otroligt effektfullt och energierna kommer verkligen till sin rätt.

Jag själv har märkt att när jag mediterar så gör jag det bäst i rum som har allt i en fin balans.

Svart möter vitt, gammalt möter nytt, mjukt möter hårt.

Allt ska helst vara i lagom dos :).

Min familj har ofta en förmåga att verkligen se när jag har rensat ordentligt så att det är rent och fritt från saker.

Det är ju bra att det syns men de tycks direkt tänka att "aha, här har vi en ny plats att lägga en massa grejer på".

Tuva-Lena
0

*putt* Flört

piri-piri
0

När jag gick en kurs i Feng shui så kom det upp det här med att vissa ställen blir avlastnings platser. Om det står en byrå, stol eller något som man kan lägga saker på så ska man helt enkelt ta bort den eftersom det är dålig Feng shui att lägga saker på hög speciellt om det står i husets centrum.

dagdrivarn
0

Usch säg inte så där…. ALLA platser man kan lägga saker på blir uppsamlingsplatser hos oss SkämsGråter

S*Dagdrivarn Maine Coon

Lär dig lyssna på din katt och du får svar du aldrig glömmer!

Tuva-Lena
0

#5 Ha ha Skrattande, du brottas verkligen med en rörig verklighet dagdrivarn, men hur har det gått för dig med rensandet? Du var ju så duktig förra veckan, men ta det lite pö om pö, annars blir det bara en börda det här med feng shuin. Kyss

#4 Jag förstår tankegången för precis så är det ju, och speciellt den lilla hyllan jag har i hallen. Där läggs all möjlig bråte, från nycklar till handskar, ihopvikta kassar och allehanda verktyg. Skrikandes

dagdrivarn
0

Jodå, det går *skratt*, bit för bit, för bit, för bit….

Idag har jag pysslat i köket, tog i förrgår bort en bänk som spärrade ett skåp längst in i köket. Det skåpet var så gott som tomt… inte undra på att jag har rörigt utanpå när skåpen står tomma Förvånad

Nåväl, hade lite färg kvar så i förrgår tog jag alltså bort bänken, hittade en burk färg som fortfarande stod på köksbänken sen jag målade skåpet under diskbänken för ett par månader sen. Så nu målade jag det skåpet med högblank vit färg. Blev sååå fint, vi har såna här urgamla skåp sen 60-talet eller åt obehandlad träyta typ *URK*.

Så idag har jag börjat sätta in serveringsskålar och bakbunkar där. De som tidigare stod i matrummet, dit vi aldrig orkar gå direkt med dem efter de diskats så de blir ställda på bordet i köket istället där de oftast står tills de skall användas igen…. ja ni hör ju Rynkar på näsan

Tänkte att om jag sätter dem där så är ju chansen betydligt större att de kommer in i skåpet direkt, speciellt med tanke på att skåpet är rakt under bänkdiskmaskinen. Nu ska jag ordna ännu mer i köket så att jag verkligen får alla saker som används ofta lätt-tillgängliga och det som sällan används skall längre bort och de som inte används alls skall ut!

Jobbar hårt på ordningen Skrattande

Blir bara lite frustrerad av att jag skulle behöva köpa en del för att verkligen få som jag VILL ha det men det finns inte ekonomi till det just nu, vår bil slukade ju snällt ca 7000:- under sommaren då den pajjade och vi fick göra en fullständig motor-renovering på den, något vi egentligen inte hade råd med Skrikandes

Men varje sak som blir klar känns såååå skön, idag har jag också fått bort ett berg av tvätt! Den tvätt som samlats på bara några dagar!

Imorgon ska jag fortsätta med köket, ringa vaktmästaren och höra om ev. nytt golv… har ett urslitet trägolv i köket nu. Och även om att få spisen lagad, handtaget till lådan har gått sönder.

S*Dagdrivarn Maine Coon

Lär dig lyssna på din katt och du får svar du aldrig glömmer!

szirius
0

#4 nästan varenda rum verkar få en sån speciell avlastningsplats, märker jagFlört…en bänk i vardagsrummet, byrån i hallen uppe, stolen i sovrummet osv…hehe…det skulle bli tomt på möbler om jag helt sonika tog bort alla dessaTungan ute.

En ovana jag har lagt mig till är att samla en massa saker som ska upp/ner för trappen alldeles invid trappen i stället för att springa upp/ner direkt..Den där högen växer med hiskelig takt på en dag!Förvånad

Ett litet tips:

Jag hade nyss en ordentlig dipp när jag funderade på allt som behöver ordnas här hemma…PUST…men då gjorde jag en lista på allt vi faktiskt GJORT den senaste månaden, - den satte jag upp på kylskåpet och så fyller jag i punkt för punkt, litet som stort ( tex målat om ytterdörren som en punkt, lämnat glas på återvinningen som en annan).

Och längst ned har jag skrivit vad vi vill fylla vårt liv med, av den plats som skapas av rensandet - det är ju viktigt att ha en tydlig intention med den nya energin som ska få komma inFlört.

Jag blir glad varje gång jag ser den listan - en som redan är avklaradSkrattande i stället för mina vanliga meterlånga " att göra -listor" Oskyldig…

Tuva-Lena
0

#4 Ja det var ett superbra tips på hur man kan lyfta sig själv lite,  när man rensar för fullt. Ibland så växer ju bara högarna tycker jag! Tyst Man möblerar om högarna bara.. fast man måste ju berömma sig själv också om man skall kunna gå i land med allting. 

I sommar har jag rensat i en lägenhet - stans näst största soptippp - som jag kallar min "sambos" lägenhet i stan.. Skrikandes och det bara för att vi skall kunna fylla på med mer grejer där, för det är alltså saker från hans mammas hem som vi måste kunna ställa nånstans. Idag fortsatte vi i hans lägenhet med att tömma en bokhylla - herre guuuud! Det är ju småprylar överallt! men jag hoppas verkligenatt vi skall kunna gå i land med projektet - även om jag är på väg att ge upp snart.. Tyst