Fortsättning rensa..
De flesta av oss har alldeles för många saker samlade på för liten yta och en bra start kan vara att rensa för att släppa in luft, rymd och ljus - att endast spara de saker som fyller någon verklig funktion:
- Börja med en rundvandring i hemmet. Ställ följande frågor då du kommer in i varje rum:
1) Vad använder jag detta område till?
2) Är jag tillfreds med det?
- Om inte -
3) vad kan jag förändra?
4) vad kan jag ta bort och
5) vad bör jag lämna kvar?
Anteckna svaren för varje rum och även dina egna känslor inför rummets atmosfär då du kommer in i det. - En del kommer säkert att framstå som oharmoniska medan andra känns bra.
Att tänka på vid rundvandringen, punkt 3,4 och 5:
**1. Qis flöde.
**För snabbt flöde genom ett rum ger störningar och ilska hos dem som vistas där. För långsamt flöde ger istället tröghet och depressioner.
Qi bör få strömma mjukt genom öppna utrymmen. Strömmen hindras av bråte och ostädade vrår. Detta leder till disharmoni och ger personerna som vistas där olika symtom beroende vilket rum/område det gäller.
**2. Ljus:
**Ljus är en påtaglig form av energi.
Speglar stimulerar qi och förstärker ljus. De kan locka in ljuset i mörka hörn eller i änden av en lång korridor. Mörka vrår får även liv genom lampor. Man bör inte kunna se glödlampan - då blir inte ljuset harmoniskt utan lite vasst. Softad belysning är den bästa harmoniskaparen.
Speglar kastar även tillbaka qi som kommer strömmande och kan därigenom skydda hemmet från dålig qi som kommer utifrån t.ex. om man bor granne med slakthus, kyrkogård, hus med gavelhörn som är riktade mot ens hem likt vassa pilar o.s.v.
**3. Liv:
**Då qi försvagas ger det energiförlust i hemmet.
Ny livskraft förs in via levande växter, gärna med rundade blad.
Ett akvarium med udda antal fiskar likaså, gärna guldfiskar.
Apparater - t.ex. datorn sätter också fart på energin.
Kristaller är också, med sina färgprisman, en mycket stark energiförhöjare. De skapar aktiv energi och bör användas i utrymmen där man avser att vara aktiv - inte i t.ex. sovrum där man istället vill ha en passiv energi.
**4. Färg:
**Skarpa, grälla färger ger ofta ett oroligt och disharmoniskt intryck. För harmoni föredras bleka färger, med färgklickar (starkare färger i liten mängd t.ex. på överkast, dukar, kuddar och/eller mattor).
5. Rörelse:
För att inte qi ska stagnera.
Mobiler, vindspel, upphängda silkessjalar m.m. Rinnande vatten, som en inomhusfontän ger den allra starkaste rörelsen. Bör dock placeras med omsorg för att få avsedd effekt.
**6. Stillhet:
**Andligt fokus - vackra, stilla hörn. Ställen i hemmet som saktar ner och renar qi.
Där placeras lugna, vackra föremål som man mår bra av och känner sig harmonisk av att titta på.
7. Ljud:
Ger också lugn och harmoni - om de är mjuka och behagliga. EJ skarpa och hårda.
T.ex. klockor, vindspel och porlande vatten.
**8. Linjer:
**Den böjda formen är både mjukare och lugnare än den raka, som ger vassa hörn då den ändrar riktning. Ett runt eller ovalt bord är t.ex. att föredra framför ett fyrkantigt, en svängd gång framför en rak o.s.v.
Källa: Hos Sandnet
"Att många tycker samma, betyder inte att dom har rätt.."

Jag blir inspirerad såhär mitt i natten.. tror jag ska ta mig en titt på vardagsrummet..
spindelfot, medarbetare på Druid & Shaman och Häxor ifokus
#1 Ha ha, hur gick det med inspirationen spindelfot? Åkte TV:n ut..? 
Verkligen jätte bra! Någon som vet vart akvariumet helst ska vara placerat? I vilket rum? Vi har näligen länge talat om just akvarium då det är så vackert..

nja tvn åkte inte ut ;) men jag städade faktist, tyst på databordet, gjorde jättefint.. styrde upp rätt bra med tanke på hur sent det var och att jag var trött..
spindelfot, medarbetare på Druid & Shaman och Häxor ifokus
Mycket intressant, Tuvan!Vad det gäller 5 Rörelse blev jag lite förvånad.Mobil verkade positivt för rörelse? Jag tänker på strålning av mobiler……..
" Var nära naturen - var när dig själv "
#5 Jag tror inte att "Mobil" ska tolkas som mobiltelefon utan en mobil är ju nästan som ett vindspel fast utan pinglor :)

#6 Hahaha, jag tror jag skrattar ihjäl mig, vad trångsynt jag var…………..
#7 Jag tycker det var gulligt och riktigt roligt
.
#8 Du är gullig du Hellas !

Här puttar jag upp en bra artikel till 
Medarbetare på Feng Shui och Indien
Bra Clary, den hade jag glömt. Och just nu är jag på ändringskrigsstigen här hemma. Bra att ha dom där punkterna aktuella då. 
Oh nu snurrar mitt huvud av all info
Kartonger och sopsäckar som ska till soptippen i garaget.
röjde i tvättstugan till halv två i natt *pust*
Haa ! sliter mitt hår ,
men har jag fattat galoppen har jag lyckats med hallen

Måste visst flytta mina kristaller ser jag, de är i sovrummet. Ska nog ha dem i köket och tvrummet istället. Tv rummet används till det mesta och datorn har ju sin plats här och vid den ska jag ju vara effektiv ibland…
Den allmänna rensningen går ganska bra men lite långsamt kanske men mycket barnkläder är nu sålt via Tradera och jag har en del kvar att lägga ut. Ska rensa min garderob igen sen är vinterns stora projekt att få ordning i källaren och bli av med allt jag har där som jag inte behöver.
Mode & Skönhet.iFokus -sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!