Feng shui iFokus

Feng shui

Etikett: inredningstips
Läst 1246 ggr
Tuva-Lena
0

För mycket av det goda

.. tänkte på blommor. Vi vet ju hur viktigt det är att ha levande växter i hemmet för att hjälpa Qi kraften att sprida sig i våra hem. Men kan det bli för mycket av dem också, tror ni?

Just nu har jag fått påfyllning av växter efter svärmor. Hon var en blomälskare av stora mått och hade blommor överallt, stora prunkande växter som trivdes som fisken i vattnet hos henne. Men hos mig åtminstone, så ger dom mig bara ett "rörigt" intryck. En del växter smälter så bra in, medan andra, jättestora växter, hindrar ljuset från att komma in, och desutom har jag fått placera ut dem mer på måfå för att dom skall rymmas - ett hinder av Qi med andra ord som jag ser det.

Hur ser ni på saken? jag kan ju inte slänga bort dem, levande väsen som dom är.. Gråter Kanske fösa ihop dem i grupp? Vad tror ni om det? Obestämd

"Att många tycker samma, betyder inte att dom har rätt.."

Nordann
0

Växter blir fina i grupp,problemet så här års kan vara att de inte får ljus om de står långt ifrån fönster.Kanske en grupp på golvet under fönstret?

Det är inte säkert alla växter kommer att trivas efter flytt,de trivs i vissa väderstreck och med olika sorts skötsel som bekant.Tips - man kan ge bort växter också!

Clary
0

Om jag förstått rätt så har du väl ganska gott om utrymme och då skulle jag försöka ställa blommorna i grupper. Bygga upp en hörna där de kan stå på olika höjder, kanske ha en fontän mitt i all grönska.

Sen kan det också bli så att några inte kommer att trivas hos dig, precis som Nordann skriver. Ska du sen ha in en julgran också så vet man aldrig vad som blir kvar Obestämd

Medarbetare på Feng Shui och Indien

Tuva-Lena
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Julgran? Jo, det måste vi ha! Skrattande Men ditt tips om att ställa i grupper skall jag följa! Det kommer att bli jättefint med en liten fontän bland växterna också. En del blommor är trots allt väldigt stora, ja dom flesta faktiskt, så det är synd att dom skymmer ljuset från fönstren. Jag har försökt att ge bort blommor, men "man har inte plats.." Skäms

Kolla här! Cool

Clary
0

Synd att jag inte bor närmare då skulle jag genast befria dig från några Flört Just nu skulle jag vilja ha en mängd stora blommor men de flesta jag har är såna som vilar nu förutom noverberkaktusarna och dem törs jag inte flytta på. Var och tittade på Blomsterlandet idag men nej hittade inget som skrek, kom och köp mig!

Medarbetare på Feng Shui och Indien

Tuva-Lena
0

Ja, du hade varit välkommen att avlasta mig lite! Den här ormbunken ville jag ge bort, men damen ifråga tyckte den var för stor.. Tyst Svärmor fick ett skott av en läkare som hade jobbat utmlands, i Malaysia om jag inte minns fel, som har klarat sig nu i 20 år. Har ett litet skott på g också, om den här skulle vissna p g a flytten..

szirius
0

Du kan ju alltid ge bort till bättre behövandeFlört, så blir du av med några och gör andra glada på köpet.För visst kan det blir för mkt av det goda, även av växter i ett hem…Obestämd

Det man ska tänka på är att inte ha för mkt växter i sovrummet, för under natten tävlar de om syre.

[Jeremina]
0

Jag har många växter inne men inte för stora och så de skymmer för mycket i fönstren för det känns rörigt. Annars tror jag inte man kan ha för många växter om man älskar dem Flört

Tuva-Lena
0

Nej så tänker jag också. Vissa växter tycker inte jag går ihop heller. Om det blir för många växter med utstickande långa blad t ex, som den här "bunken". Då upptar dom för stort livsrum, eller hur jag skall uttrycka det, men blandar man mindre växter med små söta blad med dem så ser det genast "syrerikare ut". Foten i munnen