Är Feng shui bluff ?
Har alltid gillat detta. Såg en artikel i DN. Där hade 5
olika Feng shui-experter fått möblera en lägenhet
men alla möblerade helt olika. Hur ska jag kunna
tro på detta efter artikeln ?
Det finns inte bara ett alternativ som gäller, utan många möjligheter.
Tride.
Sajtvärd på Indien.ifokus. Medarbetare på Andlig Utveckling
"Livet är inte lätt men intressant" storafamnen

Min äldsta grabb säger att Feng Shui betyder Bullshit på japanska. Han har ju dubbelt fel. För det första är det kinesiska.
Här på sajten utgår vi ifrån vad vi personligen upplever som "bra Qi", och säkert är det så andra feng-shui konsulter också anser. Man strävar efter att få balans i möbleringen/rummen, men balans upplevs så olika av olika personligheter. Därför blir också möbleringarna olika. Personens Kua-nummer tror jag nämligen kan spela en viss roll, om man nu ser till själva filosofin. 
"Att många tycker samma, betyder inte att dom har rätt.."

#0 jag tycker ändå att det är en viktigt fråga att ställa! Jag har också sett någon liknande undersökning en gång, och då undrade jag vilka utbildningar vissa hade gått
, som VERKLIGEN hade möblerat MOT så tydliga feng-shuiregler( inget skydd vid sängen, placeringar i shar chi etc) .Så jag tycker att man ska kunna kräva högre kompetens av människor som faktiskt jobbar med detta…som det är nu kan man få ett diplom efter en helg, och då blir ju kunskapen även därefter
.
Feng shui är en djupsinnig och komplicerad lära som tyvärr, anser jag , får en flumstämpel just pga oproffesionella utövare…
Jo, det har du rätt i szirius - Välkommen tillbaka förresten!
Och tyvärr så ser man ofta såna där quick fix-utbildningar numera på nätet. Det drabbar ju dom verkligt seriösa som har satsat både tid och pengar i långa utbildningar. Inte bra. Tyvärr så ser man samma utveckling inom alternativ medicin, där många har studerat och arbetat i åratal, men även en "massörkurs över en helg" ger samma möjlighet till yrkesutövande … 
Det gäller också aku-punktur, som kräver många år av utbildning.
Tride.
Jadå, all alternativ medicin tyvärr.

Akupunktur kan man utöva direkt. Jag botade permanent min frus eviga urinvägsinflammation för 30 år sedan med hjälp av en artikel i tidningen Må Bra.
Bluff eller ej. Man kan köpa 2 st 2 meters högtalarkablar för, håll fast, 30.000: -
Den som betalar detta får närmast orgasm vid välljudet från dessa kablar, idet han eller hon kan höra en klar skillnad mellan dem och 2 st 2 meter lampasladd till 1 å nittio pr meter.
Bluff?
Visst kan man utföra vissa behandlingar direkt, så som du beskrver i #8, efter att ha tagit del av tex korrekta råd i en tidningsartikel. Men om du har alternativmedicin som yrke, handlar det ju om att dagligdags behandla flera olika åkommor hos ett antal patienter.
Tride.
..och du hade diagnosen redan. Men när en person kommer in till dig coh säger att allmäntillståndet kunde vara bättre, ja då behöver man ofta mer än en tidningsartikel för att kunna hjälpa.
Å andra sidan så handlar allt välmående om att behålla balansen i kroppens energibanor - så visst, lite el kan också sätta sprätt på livsandarna.