Feng shui iFokus

Feng shui

Etikett: inredningstips
Läst 2005 ggr
Tuva-Lena
0

Skiss o bilder/lokalen

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jaa, nu har jag sett lokalen i dagsljus också, och nog krävs det en del målning alltid. När jag frågade vad man hade haft för verksamhet innan, så fick jag svaret bageri - och det syntes minsann.

Lokalen består utav två rum, coh i det inre där man gräddat brödet var väggarna flammiga av os antagligen - vad vet jag.. Tyst

I det yttre rummet, alltså ut mot gatan där skyltfönstret också är, så hade man spacklat igen en del hål efter hyllor antagligen - men inte slipat ner spacklet! Vassa spackelkanter överallt på väggarna! Skrikandes och dom såg slitna ut, så jag bestämde direkt att jag får måla om ändå - dom får dra av det på hyran, sa jag.. he he Tyst

Här kommer några bilder, men först en skiss jag har ritat på lokalen - det yttre rummet än så länge.

Färgen som jag lagt in i "fyrkanten" är den som var på väggarna, kanske något ljusare - ganska äcklig i min smak..

"Att många tycker samma, betyder inte att dom har rätt.."

Tuva-Lena
0

Den här bilden är tagen från ingången. Det ni ser till vänster är skyltfönstret, som är inbyggt i en slags "låda". Till höger i rummet finns en avsats som jag kan ha blommor, stenar och en fontän på Tungan ute - liten spot i taket förstås..

Tuva-Lena
0

Här en bild ut mot gatan - Konsum City mitt emot.

Tuva-Lena
0

Här en bild tagen mot ingången. Till vänster kan jag ha en liten sittgrupp tänkte jag, och kanske en läcker fototapet på väggen..?

Tuva-Lena
0

Den sista bilden är tagen mot det andra rummet, där jag vill ha behandlingsrum Det är alltså där man har gräddat bröd och förstört väggarna. Usch, dom var flammiga från golv till tak! men det är bara å måla om - går snabbt med roller som tur är! Cool

Clary
0

Det här var nåt att bita i Flört vilket underbart skyltfönster, har en del idéer men du får vänta lite, måste kolla en del saker först. När har du tänkt att öppna? Avsatsen öppnar upp för massor av förslag, undrar om jag mår bra ObestämdGuld i mun så mycket som poppar upp Skrattande

Funderar på om du har en gammal sekretär ståendes i nån vrå?

Måste ha kaffe nu Skrattande

Medarbetare på Feng Shui och Indien

Tuva-Lena
0

Ha ha, blev det lite för mycket Clary? Skrattande ja, ta du en kaffetår och lugna känslorna med lite innan du börjar spruta av idéer igen! Tungan ute

JMax
0

Åh va roligt! Det kommer att bli jättefint!

Det var ju typiskt att det var sunkigt o dant men då får du ju å andra sidan precis som du vill när du målar över.

Mode & Skönhet.iFokus -sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!

Clary
0

Ok Tuvan, jag antar att du kollat upp hur rummet stämmer med baugan?Cool

Om jag nu var du, skulle jag måla väggarna i en varm ljust grå nyans, rottingmöblerna i hörnet till vänster med dynor, som jag skrev i andra tråden, i djupt lila, grått och svart.

Ditt stora härliga skyltfönster, där skulle jag vilja bygga en ljuslåda, i storlek som "lådan", borra ut stjärnor för att ljuset ska kunna silas igenom det. Sen, om du har en gammal sekretär eller byrå med pigtittare skulle den få ta plats där och vara utställningsplats för en del varor.

En del större växter skulle också få ta plats där, du har väl några kvar Flört Ett stenröse skulle kunna göra sig i en delen av föntret med pärlor utspridda…

Jag stoppar där så länge Skrattande

JMax
0

#8 Vad ideér du har!! Du är välkommen hit och pyssla med så att det blir klart nån gång!Flört

Clary
0

#9 Skrattande Det bara ramlar ut en massa idéer ikväll Skrattande Det är nog lite enklare när man har ett tomt rum att utgå ifrån.  Sen gillar jag om man kan göra det till en minimal kostnad Flört

Tride
0

Gräddat bröd, Tuvan? Det låter som en god och närande syssla. Så det sitter väl i väggarna, Skrattande ävenom de inte ser så tjusiga ut just nu. Bröd är också en välståndssymbol, enligt vissa drömtydare.Ta tillvara den energin! skyltfönstret verkar härligt, som en tummelplats för olika idéer. Pröva dig fram och se vad som händer!Tungan ute

Tride.

Sajtvärd på Indien.ifokus. Medarbetare på Andlig Utveckling

"Livet är inte lätt men intressant"  storafamnen

abbis
0

Verkar vara ett bra läge! Finns det parkering i närheten?

Gör iordning skylten så du får en bra belysning där.Du kommer behöva jobba med  olika höjder i skylten då det verkar ligga lågt!Bra med kanten men kan begränsa en lite om man vill ha möbler i skylten!

Är golven bruna?

Varför inte jobba med olika jordfärgade toner allt från sand upp till chokladbrunt.

Ska du ha en disk så är billigaste alternativet IKEA stommar och sen klä in den i laminatgolv .Finns hur mycket som helst att välja på! Skivan kan då gå i brunt oxå!

Kolla min fototapet som du ser i min blogg från KGA butiken .Finns jättemycket att välja på!

Det är rätt häftigt att sätta laminatgolv på väggen oxå!

Takmålningar är häftiga särskilt i rum där folk ska ligga och stirra i taket*L*.Enklast är att stryka en bottenfärg t.ex grått och sen svampa på en vit färg ovanpå alltihopa kan man sen ströppla egna mönster!Blir 3.dimensionelltGlad

Fina väggord är superinne!

En krukmakare och bloggare http://krukmakerihemjord.blogspot.com/

Tuva-Lena
0

Nej, jag har inte använt någon bagua än.. SkämsTyst Jag går på känsla mer..

Men vilka sprudlande idéer Clary! Jo, jag vill ha väggarna i en ljus grå nyans, och dynorna till möblerna i lila, svart och grått - låter underbart tycker jag! Skrattande

Hur menar du att lådan skall byggas upp? Själva lådan är ca 60 cm på bredden men 4,30 på längden som skissen visar - blir kanske lite smalt för en sekretär där..? Har ingen sekretär heller Gråter men om jag tar ett gammalt bord med utsirade ben, då kan jag ställa lite prylar på de istället möjligtvis? men du, nu kom jag på nåt! Jag har ett gammal vitrinskåp med glasdörrar i samma gammaldags stil - med spröjs på glasdörrarna. Väldigt vackert som farfar har snickrat ihop. Om jag ställer det i fönstret och öppnar dörrarna? Det är vitt förresten så det passar bra in i färgskalan..?

Och växter! Jaaaa! va fint! Och stenar! Jaaa, va fint! kankse kristaller också och MaMa's smycken som hon gärna vill ställa ut hos mig. (MaMaMade är en medlem på AB som gör egna smycken, för er som undrar.. Flört)

Åhh Clary, det kommer att bli jättefint! På avsatsen kan jag ändå ha min fontän med stenar och blommor, eller hur? och kanske en trätrall som allt får stå på, ja inte stenarna kanske.. Obestämd

#11 Ja själva energin i lokalen känns härlig, det upptäckte jag direkt när jag kom in första gången, och den rörelsen hade gått bra sa vaktmästaren men den blev för "stor" enligt honom…

Det var en uppsagd ambulanssjukvårdare som satte igång och bakade tunnbröd. Köerna ringlade utanför affären på morgnarna så han blev stressad av verksamheten. I samma veva fick han tillbaka sitt förra jobb, och då gick han tillbaka till det. 

Tack för tipsen! Kyss Nu skall jag börja med att köpa färg i dom rätta nyanserna..

Tuva-Lena
0

#12 Ja, sandskalan är perfekt för rummet egentligen, men nu har jag fått för mig att jag vill ha lila, grått och svart, vitt. Till sommaren tänkte jag mig sandfärger och brunt. Golvet är inte brunt utan mera åt mörk beige, med inslag av ljusare beige och vitt, men golvet var skitigt så det ser nog mörkare ut. Jga skall ta mig en funderare ändå så får vi se hur det blir.. Tungan ute

Tack för finfina tips abbi! Vlken tur att vi har en affärsvinna här på forumet redan.. Flört Det här med disk har varit något som jag funderat över också, så jag tar tacksamt emot ditt tips där! Jättebra! Tungan ute Stora kramen till er båda!

Clary
0

Ljuslådan, det ser ut som du har lysrör i skyltfönstret och tanken var då att bygga en låda som täcker hela den biten alltså samma storlek som den nedre och borra upp hål i form av stjärnor, blev det nåt klarare Obestämd

Vitrinskåp tycker jag låter perfekt Flört När jag pratar stenar så menar jag i det här fallet stora naturstenar och gärna drivved. Går också bra ihop med Abbis färgskala och lätt att ändra om de övriga dekorationerna alltefter årstid och lust Flört

Det blir kanon med fontän, blommor och stenar på din avsats, hamnar väl i relationshörnan om jag ser rätt Glad

Takmålningar i behandlingsrummet får verkligen tummen upp av mig. Hur trist är det inte att stirra upp i ett tråkigt tak Skrikandes I övrigt har jag inte funderat nåt på den delen men nu ska jag in och titta på Abbis fototapeter Skrattande

Tuva-Lena
0

Saken är bara den, att mína patienter ligger på mage när jag behandlar dem. Behandlar jag nacken så får dom sitta för att jag skall spara mina armar. Skäms Kanske jag skulle gå in för golvmålningar istället.. ObestämdFlört

Nej då, det är finfin idé, men vem skall göra dom? Tiden räcker inte till, coh jag vill komma igång så snabbt som möjligt men det är nåt att tänka på för framtiden - helt klart. Tungan ute

Bra att fontän och blommor hamnar i rätt hörn, då får den delen sköta kontakten s a s..

Nu ska jag själv gå in o ta en glutt på fototapeterna tänkte jag.. Flört

PiteCarina
0

Vad kul att få se foton på lokalen och vilket spännande projekt! Lokalen kommer säkert att bli jättefin och läget verkar ju vara toppen. Du får gärna fota när det är färdiginrett också. Önskar dig all lycka till! Glad

JMax
0

Kan den inte vara färdig nu…jag vill planera min semestertrip så att jag kan titta in när jag åker förbi!Glad

Iof ska jag väl inte åka nånstans förren i sommar men ändå…Tungan ute

szirius
0

oj, så kul det här är att följa - och fort verkar det gå!

Egentligen är det bra att det blir ommålat oavsett, för då sätter du helt nya energier genom det - kan du platsrena?( har funderat på att skriva en artikel om det annars…bara tiden, tiden finns ni vet…Flört) Det brukar bli SÅÅ bra när man kan platsrena redan innan man flyttar in, och så kan du affirmera under tiden du målar vad du vill skapa för stämning där osv - åh, så kulTungan ute.

Nu blir det ju betsämt så att jag också måste komma förbi i sommar, hahaha! Kyss

Skyltfönstrets högra hörn( sett inifrån) blir välståndshörnet, så där får du ha nåt rött kanske?Tungan ute

Clary
0

#19 Vill minnas att det finns en artikel om rening, gjord ungefär när vi startade sajten så det är bra om du får till en ny om/när du har tid Kyss  Jättebra att du påminde om reningsbiten.

Det ska bli så spännande att se när lokalen är färdig Skrattande

Tuva-Lena
0

#17 Tack Carina! Självklart kommer bilder när allt är färdigt! Det går nog inte att hindra mig antar jag.. Skrattande

#18 Ja, dags att börja 'plantera' nu Johanna! Ha ha.. Flört

Jag har fått lära mig att rena genom häxkursen jag går också, men annars så tror jag som du Clary, att vi hade en artikel om rening alldeles i början - undrar om det inte var Hellas som skrev den..Obestämd
Japp välståndshörnet skall vara rött förstås- - va bra att du påminde mig Szirius! Går det bra med rött i alla nyanser?

Era tips är guld värda för mig! Tack snälla ni! Kyss