Feng shui iFokus

Feng shui

Etikettfilosofi
Läst 1799 ggr
Tuva-Lena
0

Feng shui på svenska..?

Tror ni att det går att tolka feng shui på svenskt vis? Rent kulturellt skiljer det sig ju väldigt mycket åt, vårt västerländska synsätt och det österländska..

Men i mitt tycke så borde även vårt kulturella arv gå att förena med feng shui tanken, även om vi inreder på ett annat sätt, eller hur? Då behöver inte feng shui bli så bokstavstroget, eller hur jag skall uttrycka det, utan vi inreder på det sätt som känns bra för oss västerlänningar, men har samtidigt feng shui filosofin i bakhuvudet. Att rensa kan man ju göra "på svenska" också t ex, eller att använda färger/möbler/prylar som förstärker det man vill uppnå när man inreder. Huvudsaken är att man får rymd i rummet, för även om det inte är för att ge Qi fritt flöde så känns det ändå bra p g a att man inte ser en massa onödiga prylar överallt.. Obestämd

"Att många tycker samma, betyder inte att dom har rätt.."

SaJo123
0

Jag håller med dig! Vissa symboler är ju allmängiltiga men visst finns det vissa saker som är speciellt svenska/nordiska och ger vissa associationer. Tex alla djur som finns i feng shui - ankor, grodor, guldfiskar mm. Vi har ju många djur som vi förknippar med vissa saker.

Skulle vara kul att höra vilka djur/egenskaper vi skulle kunna ha?

Och symboler för lycka, kärlek mm?

Clary
0

Nu har vi väl hållit oss mest till det västerländska tänket här.

När det gäller symboler så ser jag det som att vi väljer det som har betydelse för oss personligen. Vissa av de kinesiska symbolerna gillar jag inte alls och att då skaffa dem och gå och reta sig på dem skulle inte ge någon bra qi.

Medarbetare på Feng Shui och Indien

Nordann
0

Pengagrodan är ett typiskt exempel som jag inte vill ha hos mig.Däremot gillar jag glada grodor och har en sån i plast ute på balkongen varje sommar och två roliga tavlor med grodor på.

Svanar i par betyder mer kärlek för mig än änder i par och så hjärtan då förstås.

SaJo123
0

Fler symboler för kärlek: Röda rosor, guldringar

Fred och lycka: duva/fredsduva

Makt och styrka: Björn, älg

Trygghet: duva, fågelbo,

Glädje: Fjäril

Tuva-Lena
0

Oskuld - en vit blomma

Erotik - en röd blomma, kanske..?

"Att många tycker samma, betyder inte att dom har rätt.."