Feng shui iFokus

Feng shui

Etikettträdgård
Läst 4345 ggr
Tuva-Lena
0

Feng Shui och trädgården

Hittade den här texten om feng shui i trädgården. Det är en trädgårdsdesiger som använder feng shuins principer när hon skapar trädgårdar med liv och balans i.

"Det viktigaste är att förstå sin egen natur och trädgårdstradition, att ta vara på det bästa från den egna kulturen. Obs! Feng Shui Gardening har absolut ingenting med japanska eller kinesiska trädgårdar att göra.

Att se och lära av naturen, där är ingenting rakt och kantigt -det är en bra inspirationskälla. Naturen är yin och byggnationer är yang. Mycket yangformer i trädgården kan passa i en miljö som ska ustråla pondus, men för ett privatboende blir det för hårt och stressigt. Det ska dock alltid finnas en kontrastverkan mellan mjukt och hårt, yin och yang, i storlek, form och färg både utomhus och inomhus. Genom att använda kunskapen om elementen och dess förhållande sinsemellan i väderstrecken gör att man kan fånga ljuset på ett magiskt sätt och återspegla det så att helheten blir mycket vacker. Intressant är också hur urkraftsprincipen påverkar oss, var vi trivs och mår väl i miljön runt omkring oss, något som är viktigt i trädgården där vi ska samla nya krafter. Tex. fågel Fenix perspektivet mot söder.

Helhetsuppfattningen och strukturen är det viktigaste. Utan en grundtanke är balans och harmoni svårt att åstadkomma. En trädgård ska ge trygghet och stabilitet året runt. Den bör vara tidlös men ändå spännande, samt fungera som en källa för glädje, inspiration, återhämtning och motion.

Detta är lite av Feng Shui´s tankesätt, som jag vet fungerar lika bra nu som för 5000 år sedan. Mycket verkar kanske redan bekant, men kom ihåg den kinesiska trädgårdskonsten var banbrytande, den kom till för kejsare som ville bli ihågkomna för evigt."

Tetxen hittade jag på: Luna Ek

"Att många tycker samma, betyder inte att dom har rätt.."

Hellas
0

Jag tror också på en helheltstanke.
Förr har jag köpt det jag har tyckt varit fint utan tanke på att det kan bli som ett lite väl udda inslag i den övriga arkitekturen.

Idag försöker jag att inte Rocka loss så hårt när jag väljer plantor utan håller mig till en färgskala och inte så många olika typer av växter.

Kanske man skulle kunna ha en liten plätt i utkanten av trädgården där man låter fantasin flöda hejvillt, det är något för mig att tänka på.

Mina färger i trädgården går framförallt från vitt och rosa till den mörkare blålila färgen.
Jag tror inte att det finns så många andra utstickare så här på sommaren.
Vill jag ha några andra färger sätter jag dem i krukor och blommlådor så att de bryter av allt lite lagom fint.

Jag har ganska många vackra och fantastiskt väldoftande Nyponrosor, det jag har insett är att det finns olika sorters Rosor och alla är inte sådär ettrigt vassa som i vilket fall jag själv är van vid.
Dessa buskar blir översvallande av blommar från mitten av juni ända in i oktober då jag förra året plockade de sista blommorna innan snön kom.
Tyvärr är några av dem de där vassa sorterna så dessa kommer jag nog klippa ner en hel del.

Det jag kan se som lite Icke Feng Shui i vår trädgård är en av häckarna "blandhäck" som består av olika buskar, den är dock väldigt vacker och är ju i utkanten av trädgården så den får stå där den står.

Tyvärr har vintern varit hård mot många växter kan jag nu se så jag har fått klippa ner dem en hel del och mer kommer det att bli såg jag idag, de kommer förhoppningsvis igen nästa år.

Puss o Kram

//Hellas

Medarbetare på http://spiritualism.ifokus.se/

Tuva-Lena
0

LÅter så spännande när du beskriver din trädgåd Hellas. Dessutom så ler jag igenkännande när du beskriver dom färger du har valt på blommorna. Samma här! Jag har valt ljus rosa rosor, blå kantlobelia, lila och vit strandkrassing och astrar som ju går i ljus rosa till mörk lila. Underbara färger ihop, eller hur?

SEdan har jag experimenterat med betong i år. Gjort ett fågelbad och en del krukor, och dessutom trädgårdsplattor i betong. Jag får göra en platta om dagen eftersom formen bara finns i ett exemplar! Skrattande Just nu har jag tre st och jag skall göra sju.. Tyst Dom har jag lagt bredvid min "odlingslåda" i trä där jag har örter av olika slag och lite sallad satte jag också. Det är roligt att se hur trädgården utveckals för varje dag, och sedan kommer nya idéer allt eftersom den ändras också. Flört

Hellas
0

Ja, jag tycker väldigt mycket om den rosa färgskalan som är en fin kontrast till det gröna.
Astrar är ju otroligt fina och står sig så länge.

Åh så fint med betong, det skulle jag också vilja expreimentera lite med.

Jag var för många år sedan i USA och besökte då Thomas Edisons museum som var i det hem han bodde i.

Blandannat så hade de i trädgården en gång av ljust betong plattor (eller om det var stenplattor).

Gången kallades för "Vännernas väg" och var liksom en genväg in till huset i som gick i gräsmattan.

Varje sten pryddes sedan av familjens vänners namn, jag vill minnas att vännerna själva skrivit in sina namn.

Tänk att kunna skriva lite fina ord på plattorna :D

//Hellas

Hellas
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hehe, ja inte är man ett blomsterproffs inte, mina såkallade Nyponrosor som finns i hela trädgården är inga Nypon utan det är Rosbuskar som heter "Louis Bugnet".

http://www.google.se/images?hl=sv&q=Louis%20Bugnet&um=1&ie=UTF-8&source=og&sa=N&tab=wi

//Hellas

Tuva-Lena
0

Men Hellas då! Förvånad Det ser man väl att det där är nånting "finare"! Skrattande Ha ha.. Kan trösta dig med att vi är nog amatörer lite till mans/kvinns här på sajten. Jag har aldrig tidiagre haft tålamod att sköta om trädgården, men i år har jag fått så mycket inspiration härifrån, och på AB, så därför har jag ett mål i sikte s a s.. Och det som är roligt är just att det kan vara så mycket mer än bara blommor i en trädgård. Det blev mitt i prick för mig som inte vill lägga ner en förmögenhet på växter, för den har man ju inte. Man får försöka få till nåt fint med fantasin istället. Dessutom är det så mycket roligare! Tungan ute

PS Dina rosbuskar är underbart vackra tycker jag. Kyss