Feng shui iFokus

Feng shui

Etikettpraktiska-tips
Läst 3035 ggr
Mysan59
0

Svårt att förstå

Hej,

Har precis blivit medlem på den här sajten och har lite svårt att förstå detta med Feng Shui.

För det första är det ju svårt med väderstrecken, jag kan ju höfta på ett ungefär, men vet inte hur bra det blir.

Sen är det också det här med att man ska utgå från ytterdörren, men om jag ska höger-bakåt (som det stod nånstans) då hamnar jag ju i trapphuset Glad

För mig verkar det lättare att utgå från rum till rum, fast då har jag ett problem till, jag har två dörrar in till sovrummet, vilket ska man då räkna ifrån? En öppning från hallen och en från köket…

Ja, det var några funderingar, kommer säkert på flera senare…

Mysan59
0

Dessutom hamnade det här inlägget fel, ni får gärna flytta det dit det ska Tungan ute

Pagan
0

Myzan när man lägger en bagua så kan det bli så att vissa zoner faller utanför så då får dessa förstärkas på annat sätt inom de områden som ligger brevid om du förstår vad jag menar. När det gäller vädersstrecken så kolla var solen går upp - det är i väst och den går ned i öst. Jag är inte så kompass inriktad utan jag lägger baguan vid ytterdörren - där chi kommer in och utgår från det. Där hamnar då ytterdörren i livsväg och karriär. Har du inte då ex.vis zon sex som ligger till höger (stöd i livet) i din lägenhet så får du förstärka denna i zon1. Hoppas att du hänger med på hur jag menar. jag tycker att formskolan är lättare att ta till mig.

Om du tror att du vet allt, är du dåligt underrättad

Sajtvärd Tarot

Mysan59
0

Hmmmm… vissa saker måste jag läsa flera ggr för att fatta…

För sen är det ju så att man kan lägga baguan rum för rum, utgår man från dörröppningen då och tar ut var vädersträcken ligger eller?

Fattar ingenting som vanligt Förvånad Glad

Fast ändå har jag nu gjort en kärleks- och en pengahörna Flört Fast dom kan ju ha hamnat helt fel, även om dom passar där dom är just nu.

Mysan59
0

Tack för ditt svar förresten Pagan! Glad

Pagan
0

Om du gör efter formskolan så lägger du baguan vid alla entréer. Då kan man faktiskt strunta helt i vad kompass skolan säger. Det finns ju många inriktningar inom feng shui. Det som är allra viktigast - tycker jag är att skapa harmoni i ett rum. Alltså chi flödar fritt, du har inte för mycket av något material utan en balans mellan alla elementen. Om något inte känns bra jag då utesluter man det för då skapar det ingen bra energi. Du ska alltid utgå från vad DU tycker om, inte som vissa stirra sig blind på att ha ex.vis kinesiska symboler för det SKA man ha. Det säger kanske inte dig så mycket att ha en drake i vardagsrummet men för en kines betyder det andra grejer. Det är ditt hem, du ska trivas och Feng Shui ger så många goda råd inom detta och du väljer vad du vill ta till dig. Ett rum som stylas hej vilt enligt kompass skolan är kanske inte ett rum du skulle trivas i. Eller vad säger du Myzan?

Sajtvärd Tarot

Clary
0

Hej Mysan och välkommen in i värmen Flört

Du har fått bra svar av Pagan redan så jag ska bara plocka upp några av trådarna om baugan så kan du titta lite på dem.

Det som är bra att också titta på är de trådar som handlar om rensningsbiten för tyvärr samlar vi nog alla på saker som egentligen inte ger oss så goda energier utan stör oss i det undermedvetna.

Medarbetare på Feng Shui och Indien

Mysan59
0

Pagan: Det där lät kanonbra!

Clary: Tack så mycket! Ja visst samlar vi på oss för mycket saker, speciellt jag.

Är som en hamster Flört Men har nyligen flyttat så jag har fått en hel del rensat, men mer skulle behövas…

Tack igen för era svar.

Tuva-Lena
0

Mysan, ta inte det här mad baguan så allvarligt. Börja med att rensa lite istället, det klarar vi utan väderstreck. Skrattande

Sedan kan du lägga en bagua för varje rum om du vill också. Dela då in rummet istället i nio delar, och framför allt, gå på känn. Gör det som känns bra inombords för dig. Bestäm först vilken dörr du vill ha som huvudingång till rummen.Cool

Fast lita inte på Pagan när hon säger att solen går upp i väster och ner i öster, för det gör den inte, utan tvärtom. Ha ha.. Skrattande 

Pagan.. Flört

"Att många tycker samma, betyder inte att dom har rätt.."

Mysan59
0

Fast ju mer jag läser om Feng Shui desto mer förvirrad blir jag…

Som "Pengahörnan" t.ex. ibland står det att det är grönt som gäller som färg där och ibland står det om andra färger, lila och rött.

Så om man vill ha mer av kärlek eller pengar, så står det alltså lite olika vilka färger det ska vara till exempel.

Hur gör man då?

Många frågor kommer det nog att bli Tungan ute

Tuva-Lena
0

Jag skulle satsa på grönt i välståndshörnan, det står för rikedom och välstånd. Lila är mer en andlig färg - harmoni och lugn, och rött står för eldig kärlek, passion men kan också bli aggressiv om du har för mycket av den färgen. Känn  efter själv hur du känner inför färgerna, det brukar bli rätt. Flört

Fråga på du bara. det är bara roligt. Glad

Mysan59
0

Tack Tuvan! Ja det poppar upp frågor lite titt som tätt, men så är det jämt när jag ska lära mig nåt nytt.

Dels har jag svårt att ta in vissa saker och dels funderar jag kanske för mycket Obestämd

Men det är bra att du tycker det är roligt för då känner jag mig inte så dum och frågvis Oskyldig Glad

Jag har fler frågor, men är för trött för att kunna formulera dom nu, så jag återkommer.

Nattinatt

Pagan
0

opps sorry Myzan, det där med väst och östObestämdFlört är ju som höger vänster - ibland behöver man fusklapp.

Skulle bara se så Tuvan hade ögonen med sig.Skrattande

Det är ju jättebra att du undrar Myzan, det får mig att bli påmind eller mer nyfiken och får fler lärdomar oxå. Fortsätt gärna med det. Sedan så finns det inga dumma frågor, som de sa på hjärnkontoret (himla bra barnprogram) "den som inget frågar får inget svar."

Sajtvärd Tarot

Mysan59
0

Ja det där med väst och öst är ju ganska lätt, om jag bara visste vad jag ska utgå ifrån, dörren eller norr eller….

Men hur som helst, så har jag gjort en penga- och en kärlekshörna nu, som jag är ganska nöjd med. Pengahörnan kunde väl vara bättre, men får duga så länge.

Jag tror bara att dom är på "fel" plats, men det får vara som det är med  det också än så länge. Glad Kanske det funkar ändå, *håller tummarna*

Pagan
0

Min svägerska visade sig ha pengahörnet i tvättstugan. Hon har alltid haft ansträngd ekonomi. När jag fick upp ögonen för hur det såg ut i pengahörnan så var ju det inte ett dugg förvånande. Kan ju säga att hon håller det välstädat nu och har satt in ett litet akvarium och förgyllt på andra sätt med symboler som betyder pengar för henne. Hennes ekonomi har blivit bättre också. Att det också är roligare att tillbringa tid i tvättstugan var ju bara extra bonus.

Sajtvärd Tarot

Mysan59
0

ok - jag tog bara baguan och gick in i vardagsrummet och då hamnade min "hörna" i fönstret, som sagt, kanske helt fel…

Tuva-Lena
0

Utgå ifrån dörren, det är enklast. Om du "känner på dig" att hörnorna är på fel plats, så lyd känslan och testa det andra sättet. Då faller kanske bitarna på plats. Flört

Hallååå där Pagan, jag är alert utav tusan! Cool Men du vet ju hur virrig jag kan vara också.. Skäms Idag hittade jag smöret i brödskåpet! FörvånadTyst

Mysan59
0

Nä hörnorna passar bra där dom är. Fast det skulle inte förvåna med om dom är på fel plats Tungan ute

Tuva-Lena
0

Vet du, du beöver inte ta det där så allvarligt - känns det bra för dig så är det rätt. Cool Jag möblerar mycket på känsla också, och ibland kan jag få ändra efter ett tag. Man får liksom testa sig fram. Glad

Pagan
0

Ja du tuvan minns kanske att pendeln hittade mina nycklar i kylen…..förstår precis.

Funderar på att innan jag fick upp ögonen på feng shui så hade jag gjort många "rätt" bara på att gå på känslan. Feng shui har ju ett väldigt logiskt och fönrnuftigt tänk så att säga. Ofta möblerar vi för att omge oss av "skydd" eller för att ha uppsikt över dörren, eller lägger en rund matta på golvet i ett avlångt rum rent instinktivt. Feng shui är bondförnuft.

Sajtvärd Tarot

Mysan59
0

#18-19 Ja ok, då låter jag det vara som det är nu.

Ska snart möblera om i vardagsrummet, för där är det verkligen inte Feng Shui! Glad

Måste bara vänta på hjälp, för jag kan inte flytta om själv, alldeles för tungt.

Tuva-Lena
0

#19 Ja visst är det så, sunt förnuft räcker många gånger. Tänk att det har börjat bli en bristvara! Förvånad Inte bara inom feng shui då menar jag. Ofta binder man sig vid dumma och onödiga regler istället för att lyssna inåt.

#20 Det är vad som kan sätta käppar i hjulet när man lever ensam. Det är tungt att flytta runt möbler. Jga blev less på karln sen jag bett om hjälp med att möblera om, så jag drog alla möbler på mattor. Liiite besvärligt vid dörröppningarna, men det löste jag genom att vicka soffan på kant, sedan var det bara att "dra vidare".Skrattande "Bra kvinna reder sig själv.." är mitt motto. Ha ha, tjurskallig som jag är!

Pagan
0

Bra Tips Tuvan. Jag har handdukar under fötterna på tunga saker och mitt tunga stora ekskåp satte jag fast remmar under två av fötterna och hängde runt nacken och drog med mig, lite besvärligt med trösklar. Vad ska man med karlar till??

Sajtvärd Tarot

Mysan59
0

Ja det är ett bra tips Tuvan, men med mina förslitningar i axlarna så kan jag inte göra så ändå. Det är bara att vänta tills nån vill hjälpa till. Oskyldig

Tuva-Lena
0

#22 Karlarna skall tröstas, det vet du väl Pagan. Skrattande Grovjobbet får vi göra själva, sedan måste vi komma ihåg att ge mycket beröm de gånger dom glömmer av sig och hjälper till lite. Skrattande

Jag kan se dig som värsta flyttkarlen med ekskåpet på ryggen! Skrattande ha ha, du är outstanding Pagan! Tungan ute

#23 Ja men visst, det går bra för den som har axlarna i behåll. Och jag har inte tålamodet att vänta på assistans - som kommer vid nästa sekelskifte ungefär. Tyst

Pagan
0

visst är det så TuvanTyst

Sajtvärd Tarot

Tuva-Lena
0

#25 Du Pagan, är vi såna där rödstrumpor du och jag..? Tyst Eller är vi bara väldigt självständiga..? Flört Vad jag har upptäckt är, att ju mer "behövande" en kvinna är, desto mer hjälp får hon och desto mer uppmärksamhet får hon också. Kanske vi har valt fel strategi helt enkelt. Karlar är skiträdda för självständiga fruntimmer - då känner dom sig osäkra och ibland underlägsna - inte bra för deras självkänlsa - vilket jag kan förstå då de gäller män med det gamla synsättet, men va då..? Förvånad Man hänger väl med! Cool

Pagan
0

jo men visst är det så TuvanSkrattande. Fast med karlar man inte lärt känna så bra - som mekaniker eller däckrepratörer kan vi ju fortfarande luras med. lite kvinnlig förlägenhet och hjälplöshet har fått mig att lämna sådana ställen med mer pengar i börsen än vad jag förväntat mig. Med låtsad tafatthet kommer vi billigare undan. män vill ju så gärna vara hjälpsamma och starka, vi måste få låta dem tro att de är det oxå….fast bara iblandFlört

Sajtvärd Tarot

Mysan59
0

#27 Skrattande

Tuva-Lena
0

#27 Ha ha.. *ler i mjugg* Så klarade jag mig från besiktningen också:

Nää men, får man inte köööra så…? FörvånadSkäms frågade jag när handbromsen hade frusit fast, och då var killen sååå överseende och lät det passera, annars hade jag fått en 2:a och ombesiktning. Kvinnans list kallas det visst.. Cool

Ha ha..

Förlåt Mysan att jag kapar din tråd, jag kan bara inte låta bli. Skrattande Nu återgår jag till ämnet - lovar. Tungan ute

Mysan59
0

Ingen fara Flört (Jag brukar själv vara rätt bra på att kapa trådar)

Tuva-Lena
0

Hur går det för dig Mysan? Har du fått ordning på hörnorna nu? Och trivs med dom? Du vet väl att du kan pynta dem med saker som förstärker det du vill lyfta fram också..? och du som väntar på den rätte, tänk på att ha två saker av varje.. FlörtKyss

Mysan59
0

Jajamensan Tuvan, det har jag gjort! Tydligen var pengahörnan väldigt bra, eftersom jag fick tillbaka min sjukersättning retroaktivt. Skrattande

Kärlekshörnan har inte gett nån utdelning än, men jag måste nog lära mig att ha  t å l a m o d. Vilket inte är min starka sida.

Fast jag trivs inte alls med vardagsrummet, som sagt, måste möblera om, men behöver hjälp med det.

Jag har förresten penga- och kärleksställen både i vardagsrummet och sovrummet… Det gäller att gardera sig ordentligt Flört

Tuva-Lena
0

Ha ha, ja det är rätta takterna det Mysan! Gardera dig så kommer säkert kärleken knackande på dörren också! Skrattande Var det inte kärleken som ringde dig när du hade fått två andra friare ..? Tycker att du skall ta ett allvarligt snack med den där kärleksnörden jag. Säg åt honom att nu får han bestämma sig! Vet du, det är inte säkert att det är honom du träffar heller. Kärlekshörnorna är till för all kärlek, även den oupptäckta. Flört Hoppas i alla fall att du snart möter din prins Mysan! Kyss Lycka till!

Mysan59
0

Tack Tuvisen! Flört

Jodå jag vet att det gäller all kärlek och absolut inte behöver innebära "min" kärlek. Cool

Men… du vet hur det är… när känslorna finns för en person har man svårt att tänka sig att man ska kunna få känslor för nån annan.

Det löser sig nog, det tror jag verkligen. Dessutom är det kanske bara bra att jag är singel ett tag, det var ju länge sen och jag behöver nog det.

Stor kram! Kyss

Tuva-Lena
0

Det finns nog en mening med det i alla fall. Var glad att du är singel, säger jag som sitter fast i förhållande som jag inte kommer ur. Tyst Försökte för ett antal år sen, men se det fick jag minsann inte! Blir man less eller vad..? Sedan gick min nya kärlek bort och då var det fritt fram igen .. ja ja, det är väl en mening med det också - hoppas jag. Gråter

Ge inte upp Mysan, du vet tankens kraft..? Flört

Kram o natti vännen!

Mysan59
0

Ja Tuvan, det börjar iaf kännas bättre, gör inte så där förödande ont, som en kniv sitter i hjärtat.

Så… och som du har sagt nåt om… det är HANS förlust, inte min. Flört

Aja, det löser sig nog… Tack för dina alltid peppande goa ord!

Ha en bra dag! Kram

Tiana
0

#29 Det där har jag med gjort. Som tur var så var det -18 ute den dagen jag skulle besiktiga bilen kl åtta på morgon. "Den släpper när bilen blivit varm" sa jag, och bilen blev godkänd! Skrattande

Min karl mötte jag en månad efter att jag hade börjat skaffa mig saker i två, dubbelsäng och tvä sångbord så kom han dansande en lördag kväll…

Mysan59
0

Tiana: Wow! Det där med din man alltså…

Dubbelsäng har jag redan, men nu köper jag blommor, ljus m.m. två och två också Flört