Hösten som filosofi
Hösten är en underbar brytningstid mellan sommar och vinter. Under tidiga hösten dominerar yang fortfarande men med inslag av yin, men ju längre hösten lider mot vinter desto mer tar yin över.
Dagarna blir kortare och mörkret börjar dominera dygnets timmar. Mörker, kyla och färgen vit tillhör yin, därför kan det vara en bra idé att föra in lite mer yang i hemmet under den här tiden.
Ge förslag på hur du för in mer yang i ditt hem! En ny pläd kanske med starkare färg, nya färgsparkande kuddar, ljus måhända där elden i sig är yang..? Inom shamansk filosofi så kallas även vintermånaderna för eldmånader. Har du någon tanke om varför dom gör det?
Fundera lite och berätta sen för oss i den här tråden hur du undviker att yin får övertaget i vinter! 
"Att många tycker samma, betyder inte att dom har rätt.."
Jag eldar (dvs tänder) massor med värmeljus, bäddar ner mig under en filt, eldar i kaminen. Inreder med varmare färger.

Raggsockar i massor
Piggar upp mer än man kan tro!
Samma här, jag eldar och står i varje kväll i braskaminen. Sedan har jag ofta mer färgstarka gardiner, ljuslyktor på borden och förstås varmt om fötterna när man skall sitta här vid datorn. Ofta plockar jag in enris el dyl och pryder med lingon eller rönnbär, även om det är en bit kvar till jul. Sedan har jag mycket torkade växter - även om det är dålig feng shui
, men det finns en del växter som får en vacker mörkbrun färg så dom kan man blanda med sädesslag av olika sorter. Ofta plockar jag fram fönsterlampor med färgade skärmar för det mysiga ljusets skull och ute på verandan står alltid en ljuslykta bredvid en vas med rönnbärskvister. Självklart gör man en snygg dekoration som man kan ställa ute på trappan också. 

Min supervision just nu är att kunna köpa en braskamin.Så jag har klippt ut fina kaminer, skriver " tack för den härliga kaminen" osv.Försöka kan man ju
.Vi får se om det kommer att slå in. Det finns inget ljuvligare än knastret av eld och så värmen…mmmm.
Men attans vad det kostar tyvärr. Inte minst att göra hål i väggen och installera den…
.Skorsten har vi iaf.
Jag livar upp med eld-elementet på vintrarna. Vinröda plädar i soffan, och fårskinnsfällarna kommer fram, många tända lyktor osv.
Tofflor och stickad kofta blir ett måste då tempen ligger på 17 på mornarna…huu.
Men det är långt kvar.Idag har vi sol och jättevarmt.Sonen är ute i t-shirt och spelar fotboll.
Måtte du få din braskamin Sziriusan! För jag håller med dig, det är en underbar värmekälla. INte bara för värmens skull utan nästan lika mycket för mysfaktorn. Hade jag inte haft den så hade jag inte kunnat bo här, för elvärmen orkar inte att hålla värmen när kvicksilvret kryper ner mot 20-25 minus, inte en chans. Nä kaminen är guld värd!