OT -upphittad kattunge, vad göra?
Jag vet att det vimlar av kattälskare här inne
. Barnen hittade en liten tanig, undernärd kattunge med ögoninflammation.Bajs i rumpan, så den har uppenbarligen ingen mamma som tar hand om den. Vad gör jag? Vad ger jag den för mat? Den har bajsat på mattan, diarré.Stackarn klämde in sig i ett hörn och fräste i början så vi lät den vara ifred. Nu ligger den dock inlindad i en filt i min famn och kurrar sött. Den är knappast 10 veckor, väldigt liten.Han luktar hemskt illa, men det känns inte som det första man gör att bada den, för att få tillit
, eller?
Ögonen vet jag sedan innan att man kan badda med kamomillte, det brukar läka bra utan starkare medel.
men mat vet jag inte alls…
Jag ska googla nu, men är tacksam för hjälp.

Viktigast är ju att stackarn får i sig vätska och att man får stopp på magen. Morotspure är kanon även för små oroliga kattmagar. Absolut bästa kosten just nu är små portioner av nötfärs blandad med morotspuré ofta, ofta. Ge den lille ett rum i avskildhet med närhet till en låda sand. Så finkornig som möjligt, vanlig sand är kanon i början.
Byt vatten ofta så att det är rent och fräscht, avmaska så att det inte är mask som orsakar magproblemen.
Vänta med bad till stackarn blir lite tamare, men om ni får hantera stackarn så kan ni försöka tvätta h*n ren på kattvis, dvs doppa en sträv handduk i ljummet vatten och stryk kissen ren lite skonsammare för psyket än ett bad så här i början.
Vinn sedan tilliten med hjälp av kokt kyckling, ett bra sätt att vinna tillit är att sätta sig med ryggen emot kissen och plocka med något gott. Ofta vinner nyfikenheten, undvik att titta för direkt på kissen om ni gör det blinka med ögonen och visa att ni är vänligt inställda :-)
Lycka till och berätta hur det går!
Lär dig lyssna på din katt och du får svar du aldrig glömmer!

Såg ju när jag läste noggrannare att kissen låg i din famn 
Då borde det inte vara svårt att få tvättat den lille lite, och inte heller att lära den lita på oss människor. Vägen till kattens hjärta går genom magen 
Barnvälling borde vara bra för små kattmagar.

ja, ååå vad den kurrar, den vill inte sluta, men somnar ibland - den är helt slut, stackarn. Men huu vilken dålig mage han har :(, det bara rinner. Han tvättat honom med en blöt handduk och baddat ögat med kamomillte. Den vill varken äta eller dricka ännu, bara sova.
Nu ska jag fixa morotspuré! Funkar ris? Det gav vi till hunden när den var lös i magen…
I morgon bitti blir det att handla nötfärs och sandlåda.Tänk! Vi har plötsligt blivit med kattunge…
ska katter ha särskilt maskmedel, eller kan man ta samma som till hund?

Åh vilken lite stackare! man blir ju så illa berörd när dom skall lida så. Tur att den hittade till er Szirius!
och vilken tur att vi har en kattexpert här också. Stackars liten, hoppas att magen blir bättre bara..
"Att många tycker samma, betyder inte att dom har rätt.."
Åh, stackars lilla kraken, det berör ens lilla hjärta då man träffar djur som farit så illa.
Fina råd har ni också fått så jag tror att allt kommer gå bra, de närmsta dagarna är nog mest kritiska tills lilla magen stabiliserats.
Kram
//Hellas
Medarbetare på http://spiritualism.ifokus.se/

magen redan bättre, lösa korvar. Jag ger vatten med medicinspruta.Den har mumsat i sig rå äggula och är redan piggare.Ville inte sova i mysig skokartong utan hoppade upp till mig inatt, sov hela natten. Hoppas att den inte har loppor bara
. Det blir till att tvätta nu….Ska till vet. nu efter jobbet och se efter den lille.
*Kärlek* låter det som 
//Hellas
Medarbetare på http://spiritualism.ifokus.se/

Nej absolut inte barnvälling det är rena döden för en redan trasslig kattmage.
Katter kan inte tillgodogöra sig spannmål all form av spannmål passerar bara rätt igenom. Bortsett ifrån detta är alla katter normalt sett laktosintoleranta vilket gör att den vanliga seden att ge katter mjölk är rena vansinnet 
Om man ska ge en katt något stärkande kan man göra något som kallas Andersson välling.
Blanda 5 dl standardmjölk (röda), 1-2 msk maizena (2 msk om katterna är stora), 1 msk druvsocker. Koka upp och låt koka ordentligt så att laktosen bryts ned. Glöm inte att röra hela tiden.
Under tiden det svalnar tillsätt 1 msk smör. När vällingen blivit fingervarm tillsätt 1 äggula och rör om ordentligt. Den här vällingen får en lite tjockare konsistens.
I vällingen kan man blanda i fisk, köttfärs eller annat som katten tycker om.
OBS!! Vällingen håller bara 2 dagar pga äggulan, så se till att alltid göra en ny omgång.

Javisst, en randig liten tiger
.
Nej mjölk vet jag att man ska undvika.
Han verkar ha en skada på ena ögat
, det är som en hinna över och det blänker inte.Och lite trasiga öron, men de kan nog läka. Ögat är jag mer oroad över.
Snälla människor får gärna skicka healing till min kisse
. Han är lös i magen idag igen…
Var hos vet igår och fick tabletter för magen och schampoo mot skadedjur i pälsen.Det gick bra att tvätta honom, men sen var han sur ett tag….han gissade på 7-8 veckor så han är ju liten…
Ska man prova att ge nappflaska kanske? de har ju behov att snutta. Han kryper in i min armhåla och buffar och letar, stackarn…

Healing kommer till lillmissen. Har han fått något namn?
Medarbetare på Feng Shui och Indien

Tack! Och nope, inget namn ännu.