Rensat färdigt?
I vår intresseinventering är filsofin kring feng shui ett av de områden som efterfrågas mest. Varför man börjar med att rensa har ni säkert förstått, den går ut på att skapa rymd i rummen. Med rymd menar man inom feng shui "fritt flöde av Qi". Qi är ju livskraften/livsanden som bär upp alla rum i hemmet, d v s man behöver rymd för att trivas eller för att känna harmoni i rummet.
Tänk dig ett rum som är belamrat med grejer, eller att man har möblerat på ett sätt som ger en begränsad rörelseförmåga. Inte mycket livsrum där inte!
Jag tror inte att man skall fästa sig alltför mycket vid termerna inom feng shui, ofta finns det en västerländsk och mer jordnära betydelse av dem. Qi till exempel kan man kort o gott kalla för rymd i våra svenska hem. Ett rum där det finns rymd, fräsch luft och plats för andra aktiviteter än att bara tränga ner sig i en soffa är ju så mycket trevligare att vistas i också. Det är vad Qi betyder för mig. 
Hur tänker ni kring det här? 
"Att många tycker samma, betyder inte att dom har rätt.."
…katten verkar trivas i alla fall. Han ligger längst ner till höger på soffan. 
Jag gillar när det är "bortplockat" och ordning. Försöker att ha möblerna så att det finns fria ytor att röra sig på i rummen.
Om inte annat så är det mycket enklare att städa om det inte är en massa grejer ivägen.

Om man sedan tar i betraktande att när man rensar runt omkring sig städar man också in i det inre så känns det inte så betungande att hålla undan.
Gäller även tvärtom märker jag för nu har det varit väldigt rörigt i det inre, alltför många tankar som snurrat och hur ser det ut hemma, jo just det, rörigt. Har tagit tag i pappersröran och en del skåp idag och jag kan lova att helt plötsligt faller en del av mina funderingar in i rätt fack också, vet vilka trådar jag ska dra i och hur jag ska agera. Energikick blev det 
Medarbetare på Feng Shui och Indien

#3 oja, det känner jag igen! Rörigt inombords,då blir det lättare rörigt runtom också.
Jag har ett akvarium att ta hand om, det har stått ett år! nu, med alger på fönstren som är så attans svåra att få bort.Jag har bestämt mig för att tömma hela skiten och skrubba rent, ser ingen annan utväg.Men det är ett stort akvarium, massor med vatten, massor med grus…bööh.
Men det MÅSTE göras - för alltid när jag tänker på varför det står stilla och trögt och att en förändring behöver göras, då tänker jag på akvariet!
Hahaha, och jag ska vara Medarbetare här
Vi har alla våra svaga sidor….jag hittar helt enkelt inte kraften…men det är på G!!!
#4 Jag minns när jag hade akvarium också. Det som fick mig att må riktigt dåligt ar när glasrutirna blev gröna av alger, specielt sommartid då när det är ljust. Ett bra knep att få bort dem är att använda en sån där skrubbsvamp du vet, en liten tvättsvamp med en hårdare grön yta. Algerna försvann direkt, men visst fick jag ta bort fiskarna först och det ta ju några timmar att göra en sån storstädning. 
#2 Ja det är samma här Gunilla, jag gillar inte när det är plottrigt eller fullt med grejer framme. Tyvärr är inte sambon av samma åsikt..
#3 Ja det är ett sätt, förutsatt att den man bor med är i fas med en.
Och det är ju inte alltid fallet. Jag tycker att jag plockar jämt, och just då går tankarna som på räls - men det varar inte så länge när man lever ihop med en som lever i ett plockepinn, tyvärr.
Men den tankegången är jag helt inne på också. Gissa vem som är klartänkt varannan vecka..? 

#3 Precis så känns det för mig nu, det är rörigt och jag plockar och plockar. Men sakerna flyttar bara på sig. Egentligen borde jag ta och rensa ut en kasse med skräp i veckan eftersom jag ska till Ullared på lördag.
Men tillbaka till ämnet. Röran har bitit sig fast, liksom vetskapen om att jag har sex veckor kvar på jobbet…

Vem var det som körde med "fem saker" varje dag, kasta eller få på plats
Det är ett bra sätt för att komma ifrån det här med att bara flytta runt, ska nog praktisera det själv också 

Clary, det var jag… Kom av mig lite bara 

#5 vet du att jag drömde inatt att jag var hemma hos dig, och du hade det så otrooligt städat, inte en pinal framme någonstans. Jag frågade dig om vart all oreda var som sambon drar in
, och då pekade du på en hammare som låg lite fint på ett bord. Haha, underlig dröm.
huu, jag känner mig redan helt slut bara av tanken på att ta itu med akvariet, när ska jag få ork…och tid…
Du kanske undermedvetet tycker att jag är för petig?
En hammare är ju inte mycket att väsnas över.
Ha ha.. ( Just nu står en skruvdragare och en batteriladdare bredvid mig, bakom mig ligger ett par byxor på golvet, för att inte nämna den söta byrån i hallen där alla verktyg har hamnat..) Nåja jag får träna upp rösten till imorgon bitti, då kommer han springa som en tätting för att "vara till lags".
Ögontjänare, vad är det? Dom är roliga karlarna! 

Har tagit tag i garderoberna och inte var det mycket att kasta men att få den ordning jag vill ha på kläderna tog sin lilla tid. Nu har jag då en hög som måste sys in/ändras eftersom jag tappat en del i vikt och även gubben min. Symaskinen får komma fram i veckan och så får det bli det som gäller ett tag. Måste fixa till lite gardiner också.
Tiana, hade för mig att det var du som hade "fem sakers" köret, ett himla bra sätt, ska vi starta upp det igen 
Helt klart känns det mycket bättre när jag väl får tummen ur…..