Plågad kaktus

Ja det ska väl vara en novemberkaktus, den har ganska många år på nacken och får inte någon speciell omvårdnad. Har nog inte bytt jord på de sista 2-3 åren och ut kommer den så fort det bara är möjligt. Jag har en till men den har jag bara sett 2 knoppar på än så länge men minns att den blommade mycket och länge förra året.
Medarbetare på Feng Shui och Indien

Ja tydligen så gillar den det. Jag tror att jag läst någonstans att de vilar sommartid och jag försöker komma ihåg att ta in den innan frosten kommer.

Gör det, nu är det nog ganska lätt att hitta dem i butikerna. Finns även en som man kallar påskkaktus, tålig och lätt att föröka också, inte så fel 

Ohh så vacker!
Måste ta mig i kragen i helgen och visa kort på alla fina skotten jag fick härifrån, de har vuxit sig stora. För första gången på länge har jag INTE lyckats ta död på alla växter :-)
Kanske skulle satsa på en sån också, hade en för många, många år sen och de är otroligt tacksamma. Men min blev aldrig ens i närheten så stor och vacker som din!
Nu kommer idéerna, ska ut och leta piedestal, göra om till lampan nedtill och sätta fast blomma upptill, måste bara gjuta någon form av tyngder för fötterna så att den står stadigt.
Lär dig lyssna på din katt och du får svar du aldrig glömmer!
Så fin Clary! Jag har också kommit på det där knepet att ställa dom ute över sommaren - gärna lite torrt till, sedan när man tar in dem och börjar vattna så kan inte knopparna låta bli att komma fram. Jag har två st som blommar så fint just nu, novemberkaktusar det också. Har en julkaktus också men den är lite senare. Visst är dom tacksamma? och jag tror inte at dom gillar för mycket pyssel dom här konstiga blommorna. Eremiter kanske..? 
"Att många tycker samma, betyder inte att dom har rätt.."

Instämmer helt-kaktusar är tacksamma och blommar år från år.Snart är det dags för Julkaktusen.Den brukar tycka om lite extra ljus från myslampa.
Såg något liknande hos min faster igår. Hennes är bara två år gammal och dom räknade till 40 blommor på den. Den blommar med ganska starkt ceriserosa blommor och var mycket vacker.
Tror jag ska göra så med min drottningkaktus till nästa år. Kommer ihåg nu att min svärmor alltid hade sin stod ute på altanen hela sommar och den blommade under hösten sen. Min har inte blommat någon gång ännu.
Gillar också kaktusar, har förutom drottningkaktusen tre novemberkaktusar, som nog även dom behöver sommarvila. Tack för tipset.