spara 10 %
Jag kan tipsa om detta feng-shui råd som jag nu följt under hösten. Trots ganska liten inkomst har jag lagt undan 10 % i ett fint kuvert, och visst fungerar det!
Man tror att man omöjligt ska kunna spara, då ju alla pengar alltid går åt varje månad, men vi har minsann klarat oss ändå. Och nu när jag räknar, så inser jag att jag lätt kommer att kunna köpa en hammock till våren - det har stått på min önskelista sedan vi flyttade hit.
Jag har också börjat spara i flera andra kuvert. Ett heter " magdans" där jag lägger det jag får in för privatlektionerna.Det ska få gå till nya danskläder en vacker dag. En annan heter " trädgård" där jag lägger alla småslantar.Det ska jag köpa nya växter för.Ett tredje är till sonen, dit jag smyger dit nån sedel då och då. Han ska få ute-leksaker till sommaren, kanske ett fotbollsmål eller vad han nu vill ha.
Och nog är det magiskt på något vis, för det verkar som att pengarna förökar sig inne i kuverten, för det finns mer där än jag minns att jag stoppat dit
. Och ändå går vi runt
Värt att testa med andra ord
.
Lycka till!

Åhhh det där ska jag absolut prova, när jag verkligen går runt.
Just nu vet jag med 100% säkerhet att det finns inte så mycket som en krona som inte vänds och vrids på :-)
Men snart så :-D
Ska förbereda kuverten, det lär ju absolut inte skada att tänka att man är på väg dit i alla fall :-D
Lär dig lyssna på din katt och du får svar du aldrig glömmer!

Den metoden har jag också hört talas om!
Testade den tidigare (då jag hade en fast inkomst som räckte till utgifterna ordentligt
) med gott resultat måste jag säga! Men jag använde ett gammalt hederligt bankkonto istället. 
Däremot tror jag att det kan vara smart att spara "riktiga" pengar i kuvert istället, som du beskriver szirius. Då blir det mer "verkligt" och man får en bättre uppfattning om hur det faktiskt växer för varje gång!
Ska nog börja med ett semestersparande tror jag!
En liten burk med småsedlar och mynt att ställa i välståndshörnet kanske?

Det här är ett tips i min smak 
Jag brukar lägga alla småpengar i en burk och det växer snabbt, brukar använda det till semestern. Nu ska jag testa ditt tips, szirius för det går alltid att smyga undan någon slant och precis som du säger terkina, känns det lite mer verkligt när man håller pengarna i handen. Med den räntan man får idag på sparande, som inte rör sig om större summor, känns det som det är lika bra att ha pengarna i "madrassen" kuvertet
Medarbetare på Feng Shui och Indien

Så kul att hitta den här tråden, för tro det eller ej - igår köpte jag en sparbössa!! Tänkte prova det där med att lägga undan alla mynt som hamnar i plånboken och se vad som händer
Måste bara bestämma vad för roligt jag ska göra med pengarna som samlas bara.
Några bra idéer? Just nu känner jag inte att jag behöver någonting direkt nämligen.

Jag tycker det är roligast att spara till upplevelser. Funderar faktiskt på att börja ett kortsiktigt sparande till ett restaurangbesök med sambon. Det är sällan man unnar sig sånt tycker jag, å så njuter man så mkt mer av upplevelsen när det inte är något man bara går å gör, utan att man faktiskt fått kämpa lite för det! 
Annars är ju semesterkassa ett givet alternativ, men det är i så fall roligare att verkligen bestämma att "det här!" ska jag göra/köpa för pengarna, så man ser direkt vad man får för lön för mödan!

Skrev lite luddigt kanske men som en del av er vet spenderar jag mina semestrar i Goa och då viks en del pengar till massage, helt underbart och så finns det en och annan pryl som jag gärna vill handla hem, bland annat har jag sett en matta som bara är så fin, kostar därefter också.
Ett restaurangbesök är inte heller fel, sällan vi gör något sådant här hemma, teater är också en sån sak som är trevligt.

Jag har sparat alla pengar som jag har fått i julklapp, och som jag har fått ihop efter att ha sålt grejer mm.
Har nästintill ingen inkomst överhuvudtaget, men nu har jag lyckats att spara ihop några slantar. Känner mig ganska stolt faktiskt! 
Sen så känns det ju så kul att man i slutändan kan köpa något som man verkligen vill ha, eller unna sig något!

Nu har min spargris ätit sona 4 första kronor, och jag funderar på att unna mig något riktigt härligt när den har blivit lite tjockare. Bara för mig själv
Semester är inte att fundera på i år nu när jag nyligen bytt jobb, men annars hade det varit kanonidé att spara till. Kanske blir det nästa mål?
Bra jobbat svartkatt, har varit i den situationen själv och det är ju inte lätt då!

Nej, det är verkligen inte lätt, men man blir lite mer inspirerad att fortsätta när man ser hur mycket några slantar då och då gör.
Jag vet inte vad jag sparar till faktiskt, ingen reda än så länge, men kanske blir det något annat som jag vill ha :)
Man tror inte att man ska klara det, men istället för att köpa den där chokladkakan eller vad det nu är, så kan man lägga dom pengarna till sparande istället! :)

Oh, det var ju kalas-smart, svartkatt!
Jag är en sån dum impulshandlare, speciellt när det kommer till sötsaker. Så fort jag har kommit ut ur affären så kommer jag på att jag inte alls va sugen å så blir det som att kasta pengarna i sjön!
Nästa gång jag känner mig sugen när jag är i affärn ska jag låta bli att köpa och istället lägga samma summa i sparkassan. På så vis äter jag mindre godis (något jag lovat mig själv i X antal år nu) OCH jag får pengar över till något roligt! Win-win-situation!

Haha, men så är jag med, köper och sen så när jag tänker efter så tycker jag inte alls att det var lika nödvändigt som jag tyckte inne i affären.
Jag är väldigt dålig på att lova mig själv saker.. Och sen hålla det, men om man sparar pengarna istället så får man ju en liten belöning också när man väl har så mycket att det räcker till något fint. 

#11 Det låter som att vi är väldigt lika du och jag, med andra ord! 
Oftast köper man ju alldeles för mkt också, för att man egentligen inte vet VAD man är sugen på… Vi åker till exempel ofta å köper lösgodis, och det drar iväg i kostnad ganska fort. Men trots det är sambons påse ALLTID mkt mer lockande när man väl kommer hem sen…. Underligt! 

Har funderat och pratat om det länge men efter denna tråd så skall jag göra ett sådant kuvert BUMS! 

#13 Det tycker jag låter bra