Vetenskaplig Feng shui?
Hej. Jag är väldigt intresserad utav feng shui och håller på att fixa i mitt rum, för att göra det trevligare att bo i. Jag har haft feng shui som hobby i några år, men är långt ifrån att veta allt.
Det jag undrar är ifall det finns någon bra bok eller artikel som ni har läst, med vetenskapliga belägg för hur feng shui fungerar. När det till exempel står att man inte bör kombinera brunt med grönt så vill jag gärna veta varför. Jag vill endast följa de riktlinjer som jag känner har en riktig logik.
Tacksam för svar : )

Hmm, bok som tar upp det specifikt har jag nog inte nån att rekommendera tyvärr, men så här resonerar jag; Färger stimulerar alla sinnen. Inom feng shui symboliserar färgerna olika element. Yin och Yang och även chis fart. Eld, metall, hetsigt, fart och fläkt, lugn och harmoni, aggrisivitet mm mm. Så vad man gör är att söka efter balansen. Har du för mycket rött kanske du inte ska blanda in orange - det ökar den röda stimulansen och du får mer eld - vetetusan om jag blir begriplig men….jag hoppas jag förstått dig rätt. Balansen mellan elementen - och därför också färgerna eftersom de symboliserar elementen - är vad man ska sträva efter.
Har du kanske ett exempel på vad du tänker på? Något verkar du filurat på och iallfall
Om du tror att du vet allt, är du dåligt underrättad
Sajtvärd Tarot
Tack för svaret. Jag tänkte att mycket av feng shui är logiskt, att man till exempel trivs bättre i ett välstädat och snyggt rum än ett stökigt. När jag läser om feng shui står det mest om hur chikraften cirkulerar olika i rummet beroende på hur man möblerar och rensar undan onödiga saker som hindrar energin från att flöda. Denna typ av fakta är ju svår att bevisa och jag söker därför en annan typ av information inom feng shui, som faktiskt går att påvisa med vetenskaplig fakta. Jag är mer ute efter förklaringar som: "Det är viktigt att sortera bort onödiga saker från rummet, eftersom för många intryck i omgivningen kan göra hjärnan överbelastad. Gamla foton som ger dig dåliga minnen bör du kasta bort för att inte tänka negativa tankar… etc, etc."
Jag vet att det låter konstigt att försöka beskriva feng shui med något annat än själva chi. Men jag tycker ju att så mycket inom Feng shui är bra och fungerar, men skulle vilja ha en lite mer (enligt vetenskaplig fakta) realistiskt sätt att förklara saker på. ^^
Att feng shui fungerar är helt uppenbart och utom tvivel, men då menar jag feng shui i sin bredaste bemärkelse av att vi människor mår bra i trevliga och sunda miljöer.
Inom feng shui finns det flera grenar och det bästa man kan göra är att läsa allt man kommer över och bilda sig sin egen uppfattning om vad som känns bra eller dåligt, jag tycker inte att man ska stirra sig blind på att följa allt inom en lära utan ta det som fungerar och strunta i resten.
En del saker inom feng shui kan kännas smått löjliga, som att ta reda på vilken dag som är den bästa när man lägger taket… vilket vi inte gjorde till exempel.
Och mycket annat är sådant som ger en insikt i hur man får energierna i balans i sin miljö så att man trivs och mår bra.
Huruvida man ska blanda grönt och brunt må vara osagt, själv tycker jag att det även beror på i vilka toner färgerna är och hur de blandas upp med andra färger i ett rum. Således tycker jag att ljusbrunt, mandelgrönt och beige/vitt passar jättefint i en inredning.
sedan splar det ingen roll att filosofin funnits i flera tusen år