bild på bagua
Så! Nu äntligen har jag fixat kameran
!
Jag skissade upp bottenplanet på vårt hus och ritade en bagua utifrån "ytterdörrsprincipen".Våra burspråk har ett +, vilket menas förstärkning.Skulle de vara större skulle de dock kunnat orsaka brist på sidorna i stället.
Det kan vara krångligt att förstå när det är en förstärkning och när det är en brist, så jag ritade även upp några exempel som kanske kan förenkla förståelsen.
Om ni jämför 3 och 5 tex, så ser ni likheterna, men i ena fallet blir det en brist, i det andra en förstärkning, allt beroende på storleken.
Fråga gärna om det är nåt ni inte förstår så ska jag föröka hjälpa till så gott jag kan

Bilderna kommer nedan…

#1 Men hur använder du den där sortens bagua? Hur räknas den ut? I vilken siffra ligger vilket område?

1) karriär/livsväg
2) relationer/kärlek
3) arv/familj
4) välstånd/välsignelse
5) hälsa/balans
6) stöd i livet
7) kreativitet/barn
8) kontemplation/studier
9) erkännande/självförverkligande

om du tittar så stämmer denna överens med det rutsystemet du ritat upp, den är bara något förenklad.
Ja de är ju lika,det som förvirrar är om man börjar prova olika varianter.Bäst att bestämma sig för en.

Bra szirius, det här underlättar nog för många 
Medarbetare på Feng Shui och Indien

Puttar upp den här
Men var passar försträrkningarna resp bristerna in nånstans? Är dom inuti någon "gua" då, eller..?
och vad är det som gör att det blir förstärkningar/brister i en Bagua..? *La stupida - Tuva-Lena* 
"Att många tycker samma, betyder inte att dom har rätt.."

Jag tror jag kör på den mer "kantiga" baguan, rutsystemet. Tycker att det verkar enklast men jag måste klura ut nått i hallen för där är massa vinklar o gångar…
Mode & Skönhet.iFokus -sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!

Lovar att jag ska försöka förklara i morgon, har gäster och smet bara in som hastigast 

Då ska vi se om jag kan förklara begripligt.
Förstärkning blir det när en del av huset, burspråk, veranda eller nåt annat hörn sticker utanför, som syns på szirius ritning #1
Är det däremot en indragning av något slag blir det en brist i just den guan.
Har man ett kvadratiskt hus/lägenhet är det enklare men med vinklar och diverse utbyggnader får man förstärkning eller brister
Blev ni nåt klokare?

#13 precis så!
Man måste också jämföra storleken på området.Det är frestande att tänka att OJ vilken stor förstärkning vi har som altan
,men det kan lika gärna betyda att altanen räknas in , och att den del som INTE är altan blir en brist.
Se #3 .
Är det en altan som putar ut som nr 3 blir det en förstärkning, är den däremot stor som nr 5, så skapas en brist bredvid altanen.
Nån som hänger med?

Inbuktningar blir vanligtvis brister, medan utbuktningar blir förstärkningar - men det beror på storleken.
Bygger man tex ut så kan det bli en positiv förstärkning - om den inte är för stor.
se #3 nr 4.
Om ni tänker att huset först var fyrkantigt och att den extra delen är en påbyggnad, då är den så pass stor så att det i stället skapas ett bristområde i trädgården….

Jag puttar upp!

puttar igen

Så spännande, jag undrar om min balkong till lägenheten jag ska flytta in i snart blir en förstärkning eller en brist. Är det inte helhetsintrycket som avgör det? Dvs vilken känsla/upplevelse man får av balkongen relativt till rummet?

#18 kolla på bilderna på # 2. Det beror på storleken på det som "sticker ut alt. buktar in" , men balkonger är oftast en förstärkning
Balkongen i sig kan inte bli en brist, utan då är det i så fall på sidorna om den som det skapas en brist.

När jag bodde i lägenhet tänkte jag mer att balkongen var som husets trädgård, och alltså fick den en egen bagua som inte hörde ihop med insidan av lägenheten.
Men jag kan vara helt ute och cykla. :o)
Det som däremot känns rimligt tycker jag är att om balkongen är helt "öppen" så är den fristående (alltså som en trädgård). Är den däremot inglasad eller dylikt (alltså att man mer använder den som ett extra rum) så skall den räknas med i hela lägenhetens bagua.
Känns inte det vettigt? :)