Feng shui iFokus

Feng shui

Etikettövrigt
Läst 4840 ggr
eeeliin
2012-07-10 10:05
0

Sha chi

Jag pluggar till certifierad inredare och läser just nu om feng shui. Jag har (bland annat) upptäckt varför jag aldrig vill sitta i ena kanten av soffan - det är en väldigt skarp kant på tv-möbeln ditåt. Från början var det tänkt att tv-möbeln skulle fortsätta med en del till åt det hållet, och det hade då blivit mer "avrundat" och man hade inte fått hörnet rakt mot sig. Jag stör mig på det och det känns väldigt obalanserat!

Någon som har tips på vad jag kan göra åt det? Jag kan ju inte direkt blockera den kanten då man gärna vill se tvn :P

Kan kanske lägga in en bild senare idag..

[Torahzen]
2012-07-12 10:21
0

De låter som om du behöver skärma av på något sätt. Några förslag:

1) Går det på ett snyggt sätta lägga på en duk som kan hänga ner över kanten?

2) Ställa en blomma i rund kruka i vägen?

3) Lägga en filt på soffan som tar "stöten"? Kan bli otillräckligt.

4) Går det ändra möblering? Åtminstone flytta tv-möbeln lite?

5) Kan du tänka dig att byta ut Tv-möbeln? Känner du så starkt obehag är det verkligen värt att se över detta.

Pröva och se vad som ger resultat.

Lycka till!

eeeliin
2012-07-12 11:20
0

Jag är inte alls nöjd med placeringen av tv möbeln, eftersom den inte är som vi tänkt från början.. Vi hade planerat hur den skulle vara uppbyggd men när vi skulle köpa den så fanns en del inte i lager. Därför fick den bli såhär sålänge, och vi centrerade den på väggen anpassat till att det skulle vara en del till. Sen har vi tyckt att det blir för trångt vid balkongdörren att ha den där delen så vi bestämde oss att ha det såhär. Jag ångrar mig mycket! Den är fastskruvad i väggen och går inte flytta på.. Jag hade lätt kunnat lägga undan pengar för att köpa en ny men det skulle aldrig sambon gå med på.. Vilket egentligen är förståligt då vi köpte denna ny för ca 3 månader sen… Det enda som är vettigt att göra är nog att köpa den där delen som det var tänkt men då blir det trångt att gå ut på balkongen. Jag ska ta en bild från soffan så du ser hur det ser ut, dina lösningar funkar inte riktigt :/

[Torahzen]
2012-07-12 11:48
0

Ibland blir det felköp. Visst känns det tokigt när man just har köpt den. Men de som är ännu värre är när man har haft den 4 månader, eller 5 månader eller 6 månader…. Om du förstår vad jag menar!

eeeliin
2012-07-12 11:59
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

När jag tog denna bilden satt jag lite längre till höger i soffan (höger för mig när jag satt där) än mitten. balkongdörren är typ bakom gardinerna.

Det skulle ha varit en typ kvadratisk del där nere, som alltså är högre än delen som tv:n står på, så att tv:n blivit lite mer inramad. Där uppe skulle det varit en likadan som den över tv:n fast hälften så lång.

Det är den delen där uppe som stör mest! Jag har i efterhand kommit på att man kunde satt den längre ner, så att det blivit som en hylla uppe på den. Då kanske rundade föremål där hade trollat bort iaf lite av den "avhuggda" känslan…

[Torahzen]
2012-07-12 12:16
0

Jag tänker direkt på en hög risgolvlampa, många varianter finns på Ikea.

Gillar du växter kan det passa med en hängade växt uppe på hörnet.

eeeliin
2012-07-12 12:43
0

hmm.. inredaren i mig säger nej till något högt på golvet då jag har det i tre av fyra hörn redan xD

I hörnet mitt emot står det en golvlampa innanför soffan, som läslampa. I hörnet "bredvid" står det ett träd och i hörnet rakt emot, diagonalt, står det en riktbar golvlampa, innanför skrivbordet..

Skickar med en bild på planritningen jag håller på med! :)

[Torahzen]
2012-07-12 13:09
0

OK, det ska vara balans i hela rummet. Går det att flytta trädet, eller kommer det att ta för mycket plats när man ska ut på balkongen?

Alternativt, pröva med en tavla där motivet riktar sig mot bokhyllan.

Det ser ut som det är mycket raka linjer i rummet, ta in mer mjuka former i tavlan.

eeeliin
2012-07-12 13:23
0

Jag provar att flytta trädet! tänk vad mycket lättare det är att hjälpa andra än att hitta en lösning i sitt egna hem… tycker jag i alla fall!

Det blev bättre, men det var för lågt för att hjälpa mot kanten där uppe.. Jag tror jag ska försöka hitta något i rätt storlek att ställa dit på prov för att se om det hade gått att ha tv:möbeln som den skulle varit.. :)

[Torahzen]
2012-07-12 15:09
0

Ja, det är alltid lättare hos andra…

Prova att flytta runt med det du har så vet du ska vad du behöver. Pröva med en tavla ovanför trädet. Någon får kanske provhålla upp den om du inte vill spika i väggen, kanske i onödan.

eeeliin
2012-07-12 15:15
0

Tack för tips och idéer! :)

[Torahzen]
2012-07-12 15:22
0

Tack! Skrattande

terkina
2012-08-02 22:05
0

Ser att det är ett litet tag sen ni diskuterade här, men vill bara delge min spontana tanke jag fick när jag tittade på bilden av möbeln:

Skulle det inte funka att sätta en träskiva (ungefär som på köksskåp, en "täckskiva") på högra kanten av möbeln?
Vet inte om ni hänger med på vad jag menar, men en extra vägg helt enkelt, istället för en hel del till…
På så vis får du i alla fall en mjukare avslutning på möbeln och inte flera vassa hörn som sticker ut.
Antingen om man hittar en skiva som är i samma träfärg, eller klä den lite finurligt i nåt upplyftande tyg eller nåt? (häftas fast mot den bakre kanten för att slippa synas)

Det blir som en liten kompromiss med att ha en del till eller inget alls. :)

Medarbetare på fengshui.ifokus

Hemsida: http://www.lillae.weebly.com

Tzatze
2012-08-04 14:04
0

Jag tänker i samma banor som terkina. En vägg som avslutar bokhylla så attt den slipper hänga i luften. och sen nått mjukt som lättar upp kanten. Lampan som Torahzen föreslår är mjuk.

Tzatze
2012-08-04 14:12
0

Angående soffsnutten så saknar jag ett stöd/skydd för ryggen. Kanske kan du sätta upp en skärmvägg för att gränsa av arbetsdelen mot avkopplingsdelen samt för att ge en "rygg" åt soffan. Ett föremål längst ut ger trygghet från att ramla ur soffan samt skyddar från insyn från dörren. Ta inte för stort föremål bara för man vill ju kunna se utåt också. Kanske ett litet bord med nått smått på.

terkina
2012-08-04 15:19
0

#13 Precis så! (var dock inte lika pedagogisk att jag visade direkt på bilden :P)

Att avskärma mot skrivbordet tror jag också är en bra idé. Jag tror dock att det skulle räcka med en halv skärmvägg (om man tänker på höjden) på fötter som står fritt emellan soffan och skrivbordet. DÅ får man lite mer "psykologisk" stöd för soffan och man slipper se slapphärvan från soffan (som oftast brukar uppstå i skrivbordssammanhang ;) ), och du kan ändå se ut genomfönstret/överblicka soffan när du sitter vid skrivbordet.

Medarbetare på fengshui.ifokus

Hemsida: http://www.lillae.weebly.com

eeeliin
2012-08-09 12:11
0

Trädet har stått vid tv-möbeln sedan jag fick det tipset, och jag ska nu fundera ut hur jag ska fixa skärmar till tv-möbeln och skrivbordet (har jobbat på företaget abstracta, så det borde inte vara så svårt att fixa nåt snyggt därfrån..)

Jag kommer inte att sätta något i utkanten av schäslongen, för det skulle se konstigt ut i rummet.. Hamnar liksom mitt där man går när man ska sätta sig i soffan eller gå ifrån soffan.

Tack så mycket för tipsen! :D