Att definitivt göra sig av med sakerna
Jag och dottern har varit rätt så duktiga på att rensa i lägenheten och satt i kartonger det som kan gå att sälja på loppis. Problemet var att vi inte har sålt på loppis sedan sommaren 2009 och kartongerna har samlats på hög nere i källarförrådet. Det gick inte att räkna ett exakt antal, men jag beräknade det till ca. 25 kartonger, i varierande storlekar!
Kände att det inte var säkert att jag skulle stå på loppis och sälja någonting i år heller. Ett beslut började mogna fram hos mig om att skänka dessa kartonger till "Röda Korset". När jag väl hade bestämt mig så behövde jag även få dottern att gå med på det. Hon var rädd att hon hade råkat rensa bort något som hon ville ha kvar och skulle isåfall ha sett det ifall vi sålt på loppis. Men till slut gick hon också med på att skänka kartongerna.
I fredags förra veckan var "Röda Korset" hit och hämtade kartongerna. Glömde bort att räkna dem, men jag hade nog rätt då jag gissade på ca. 25.
Nu är det så gott om plats i källarförråden och jag kan få ned kartonger från klädkammaren, så att den kan användas just som en klädkammare! Det kommer att bli så mycket enklare nu att få ordning i hela lägenheten! Känns även bra att sakerna hamnade på "Röda Korset", så att de kan få in en slant till välgörande ändamål!
Visst är det en skön känsla! Både att få rensat och tomt hemma och att göra en god gärning. Jag lägger sällan pengar i insamlingar, har inte riktigt ekonomi till det, men när jag rensar här hemma så skänker jag ofta bort mycket av sakerna.
Mycket bra gjort! Jag skänker också gärna barnkläder och saker till hjälporganisationer. Jag brukar ge bort när jag har ett par tre kassar…
Ja, det är en härlig känsla och det känns som ett mycket bra beslut!
Nu efter att ha tagit det där beslutet, så kommer det att bli så mycket lättare att i fortsättningen göra mig av med saker på en gång och inte spara utifall att det kan bli loppisförsäljning framöver.

Vad skönt det låter Carina att du blivit av med 25 kartonger 
Jag inser att jag måste göra en stor rensning igen för nu tycker jag att det ser trångt och rörigt ut. Kan bero på att jag inte hållit efter allt som jag "borde" men det har varit så mycket annat.
Blev ju mormor för 14 dar sen så det har tagit en hel del tid, kärt besvär
men då kommer också tankarna på att göra det lite mer barnvänligt här hemma för lilleman kommer att vara mycket hos oss har jag en alldeles bestämd känsla av 
Det ska bli mycket intressant att se hur mycket som går iväg den här svängen.
Medarbetare på Feng Shui och Indien

Vilken bragd Carina. Diplom varning på den
jag har ju rensat som attan nu senaste året men ändå finns det grejer kvar som jag funderar över. Snart vår också då brukar det ju kännas som det är dags för en rejäl röjning så att den nya goa energin kan få fart under vingarna.
Om du tror att du vet allt, är du dåligt underrättad
Sajtvärd Tarot
Grattis Clary, förstår att barnbarnet kommer före rensande! 
Tack Pagan, ja det var många kartonger som jag och dottern lyckats fylla och nu äntligen även blivit av med! 
Min sambos äldsta dotter var dessutom hit i helgen och gick igenom de kartonger och säckar som hon hade där nere i förrådet. Det hon sparade rymdes i en liten flyttkartong, som hon tog med sig. Sju kassar hamnar på "Röda Korset" och det blev 1,5 sopsäck med skräp.
Allt rensande smittade även av sig på vår gemensamma dotter. Hon rensade i helgen bort från sitt rum två kassar med saker till "Röda Korset" och en kasse med skräp.
Sådan "smitta" är härlig att få!

Instämmer helt, så smitta oss mer Carina 

Carina- det var ett superbra initiativ tror jag, visst är det skönt att bara släppa!Och TÄNK så mkt ny plats du gjort nu för ny energi att flöda!
Det skrivs ju mkt i feng shui om det här " fattigmanstänkandet" som de allra flesta nog har…tanken att " det här kan kanske vara bra att ha nån gång…" och så sparar man…och så ligger det i nån kartong i decennier och tar plats och omedveten energi i stället för att släppa det, ge det vidare till någon som behöver det NU och sedan lita på att OM man en dag behöver något så kommer man att få det. En ordentlig tillitsövning
Jag skulle nog själv kunna rensa källaren på åtskilliga kartonger…har personligen märkt att jag aldrig ångrar saker jag givit bort…däremot är det "olustigt" att veta att det finns så mkt mer här i huset som jag gärna skulle bli av med…varför sparar jag en trasig, rostig cykel som jag inte använt på 2 år tex?
Clary, är det bara två veckor sedan…det känns som lille plutten funnits med oss en bra stund redan
.Han har det HIMLA bra som har en mormor som dig
Jag ska försöka att smitta er mera! 
Ja, szirius det kändes så skönt att bara släppa!
Nog var det fattigmanstänket som gjorde att jag behållit sakerna. Att jag kunde få någon tusenlapp för dem, när jag någon gång stod och sålde.
Men denna "någon gång" kändes för långt fram i tiden och jag skulle få en direkt "belöning", i mer utrymme och ordning, om jag skänkte bort sakerna. Några tyckte att jag var "galen" som gjorde detta, men jag ångrar inte alls det beslutet! Tvärtom! 
Hittills den här veckan har det inte blivit något mer rensande. Bara att nästan alla kassar har hamnat på "Röda Korset". Vi har ingen fungerande bil, så det blir att ta några kassar då och då.
Men nu i helgen ska det förhoppningsvis bli ytterligare rensande och jag ser faktiskt fram emot det! 

så himla gott. Gav bort en kökssoffa typ Kronblom som är bäddbar och mina gamla köksmöbler i går, nu ska de bara hämtas inom kort förhoppningsvis. De ska bli någons första möbler. Har ju försökt få rum med soffan någonstans eftersom den är en favorit, men har fått ge upp. Kommer sakna den, men någon kommer få både plats och användning för den så det var ett lätt val.
Men liiiite saknad kommer jag nog känna, tror jag.
Om du tror att du vet allt, är du dåligt underrättad
Sajtvärd Tarot

Szirius, lillplutten har lyckats linda mormor runt alla de små fingrarna flera gånger om. Jag njuter så av att snusa och gosa med honom. Det kan vara den sista bebisen på mycket länge och att det sedan är dotterns första gör en hel del det också 
Idag töar det för fullt och solen den skiner så fint. Det kliar i fingrarna efter att få riva ut allt och rensa och rena men efter pärsen att ligga med feber i flera dagar finns inte kraften, jag blir så frustrerad
Ser att fönstren är allt annat än rena, om det är något jag har svårt för så är det skitiga fönster.
Behöver rena efter vinterns alla åkommor men nu ligger ju lille gubben i feber så jag får vänta några dagar till och då hoppas jag att kroppen också vill vara med.
Jag har nog aldrig saknat något jag gjort mig av med däremot har jag ett par saker som jag borde göra mig av med, platsen för dem finns inte, men än så länge står de kvar 
Ja nu när det är så fint väder är det tråkigt med smutsiga fönster. Jag hoppas kunna ta dem inom kort, får det ser så mycket trevligare ut!

Den här smittan skulle jag behöva en släng av nu! 
Underbart att få rensa så ordentligt i ett enda svep, bra gjort!!
Själv håller jag efter ganska så bra i lägenheten vilket känns bra. Men nåt ställe med "clutter" blir det ju alltid eftersom.
Sen har jag saker som tillhör min förra sambo i förrådet, vilket känns Mindre Bra kan jag säga.
Han bor lååångt härifrån och har ingen möjlighet att hämta, och så taskig så jag slänger är jag inte. Så än så länge så lägger jag helt enkelt ingen energi på det.
Men den dagen det kommer in en ny sambo i bilden blir det kanske röda korset där med hehehehe…
*Det blir som det ska*
Medarbetare på Gravid iFokus

# 16 fast enligt feng shui-tänk/ energier så behöver du ju FÖRST göra plats åt en ny sambo
…har han ingen annan bekant i din närhet där sakerna kan få stå tills han kan hämta dem?
LoAEmma, ge ditt ex en tidsfrist. Har han inte hämtat sakerna inom 6 månader så får du göra vad du vill med grejjerna: ge bort, slänga, elda upp…
Du ska inte magasinera hans saker, då ligger fortfarande ansvaret på dig. Om han vill magasinera är en annan femma. då kan du hjälpa till, men han får ordna, bekosta och flytta sakerna.
Som #17 säger så måste exet:s saker ut först, innan en ny sambo kan komma in.
Berätta hur det går och lycka till!
Ooh, måste nog ta tag i det där!! Jo han j-vla morsa bor här i stan men jag vill VERKLIGEN inte träffa henne. Förut kände jag ju mer att jag ville att han själv skulle hämta så vi fick ses, men han har ju en ny sambo och bor 100 mil bort så… Whats the point liksom!
*Det blir som det ska*
Kan du skicka en kompis som bud till exsvärmor med exets saker tror du?
Tog kontakt med honom idag! Han ska höra med sin bror om han kan ta hand om grejerna, alltså hämta, slänga, förvara…
Så det blir fint!! Slutade dock med att han gnällde på sin nuvarande samt berättade att han "drömt om oss"…
Suck.
*Det blir som det ska*
Jasså, nu passar det?! Nä, han verkar inget vidare att ha.
Släpp och gå vidare.
Ja, jag har gått vidare! :-)
*Det blir som det ska*
Toppen!
Jag känner att jag behöver rensa ut småsaker hemma och någon enstaka möbel också. Det är så skönt när man kan känna friska energier igen.
Dags att rensa i badrummet i helgen!

#22 Härligt - du ser, nu kommer det hända grejer ska du se
Jag har fått ihop 3 sopsäckar nere i källaren, känns UNDERBART!
Jag får nästan passa mig att inte rensa för mkt, haha, jag tycker att det är så härligt att "få tokspel" o bara slänga!

In med nya energier - det är det som skapar lusten
#26 många påpekar att jag har så lite flaskor o grejer i badrummet..inte särskilt " kvinnligt" där det oftast brukar finnas flertal shampooflaskor, krämer , deo, etc. Men där kör jag verkligen helt slut på nåt innan jag köper nåt nytt. NÅNstans ska väl fengshuiprincipen ha fastnat iaf
….i kylen är jag sämre på det där…hittade nyss en bortglömd gurka där som liksom kunde simma ut själv, haha
Ja kylen är också ett bra ställe att rensa. Det var en hel del som gick till komposten. Nu återstår att torka alla hyllorna och fylla på med fräsch mat!
Japp, nu är det snart ordnat, hans bror ska som sagt hämta sakerna bara jag får tid att plocka fram dem (snart semester).
Idag har jag fört in massor med glad energi i vardagsrummet, katten har fått en stoor ny klättermöbel!
*Det blir som det ska*
LoAEmma, har du blivit av med exets:s saker ännu?
Jajjemän nu är dom borta!!!
Och jag har nu blivit tillsammans med killen jag dejtat i fem månader ;) Om det har nåt med det att göra vet jag ju inte men men!!
Tacksam för att ni pushade mig!
*Det blir som det ska*
Kul att höra! Ibland behöver man en liten putt utifrån för att få upp ögonen.
Lycka till med nya kärleken
Jaa det behöver man :) Tack, just idag känns det riktigt bra :)
*Det blir som det ska*

Har inte varit inne på länge här, men fortsätter i min lilla takt att minska på sakerna. Det går inte fort, men det går framåt!
Har haft otur med både hälsa och jobb, så jag får kanske ta en titt på baguan igen…
Kul att se liv i tråden!
Hoppas du mår bättre snart Tiana!
*Det blir som det ska*

Kul att se dig Tiana, här är en till som måste titta närmare på hälsa-biten för det har varit mycket av allt ett tag.
Har ni några feng shui-tips till en som längtar efter tvåsamhet?
*Det blir som det ska*

Ja, det här året har varit hemskt! Började med att jag blev av med jobbet i februari, skadade mig i mars och väntar på knäoperation nu. Släktingar åkt in och ut på sjukhus i skytteltrafik känns det som. Tiden och orken att titta in hir har helt enkelt inte funnits…
LoAEmma: börja tänk i två - skaffa dubbelsäng mm, gör plats i bostaden åt din tillkommande redan nu. Det funkade för mig. Jag gjorde plats i livet och rätt vad det var så hittade jag min nuvarande sambo på dansbanan!
Jo dubbelsängen är på plats, bäddat för två! Har haft en man nu i sommar, men det tog tyvärr slut för ett par veckor sedan.
Platsen bredvid mig är ledig!
Haha vad roligt att du säger det, jag har precis bestämt med en kompis att vi ska börja gå på dans, och jag lyssnar just nu på lite dansbandsmusik för att se om det gör mig glad :)
*Det blir som det ska*
Japp, LoaEmma, tänk allt i två. Dekorera två och två: värmeljus, kuddar, galgar, gör plats i garderoben för killens kläder m.m.
Ha det så kul på dansen!
Tack så mycket Torahzen! Hehe plats i garderoben… hmhm…
*Det blir som det ska*
Ja, städa garderoben brukar vara en utmaning oavsett, så lycka till! 

Garderobsstädningen här innebär att jag faktiskt måste inhandla lite nytt för det blev inte mycket kvar kan jag säga men å andra sidan är det ju ca 20% vi använder av allt vi har så det är väl de 20 jag har kvar 
Kylskåpet är skinande rent och nästan tomt, tog en raid där igår så nu är det nästan så att skåpråttan viftar med vit flagg
Det är ett av de ställen som jag städar ur inför varje storshoppingrunda. Passar på att storhandla en gång i månaden ungefär och då är det skönt att veta att det inte ligger nåt gammalt och skräpar där.
Tiana, jag hoppas att allt ordnar sig för dig och att det går snabbt, kramis
Bra jobbat Clary!
Även favoritkläder, eller snarare favoritkläderna blir slitna och tappar sin ursprungliga fräschet. Kul att det behövs köpa nytt!
Själv brukar jag vara lite mesig vid mina utrensningar och några plagg ligger helt oanvända tills nästa utrensning, men då åker de!
Bra rutin med månadsutrensing av kylskåpet. Färsk mat känns mycket bättre i ett fräscht kylskåp!