Annons:
Etikettfilosofi
Läst 4586 ggr
szirius
4/3/09, 12:04 AM

De fem elementen

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

TRÄ : träsaker,växter,textilier,blåa och gröna nyanser

Trä i balans: tillväxt,öppenhet,handling, uthålighet

Brist på trä: stagnation,slutenhet,handlingsförlamning

Överskott på trä: otålighet,hetsighet,överlastad

ELD: eldstäder,ljus,solljus,skinn, päls,ull,läder, husdjur, röda nyanser

Eld i balans: dynamik,entusiasm, motivation, självsäkerhet

Brist på eld: odynamisk,oentusiasm,svagt självförtroende

Överskott på eld: agressivitet,impulsivitet,stress, överambition

METALL :metallsaker,stenar,runda former, vita nyanser

Metall i balans: mental klarhetklarhet,beslutsamhet,koncentration

Brist på metall: Obeslutsamhet,svaghet,oklara tankar

Överskott på metall: stelhet,rigiditet,oförmåga att kompromissa

VATTEN: vattenarrangemang,konst på vatten,kristaller, glas, speglar, nyanser i grått och blått

Vatten i balans: insikt,flöde,tillit,inre stillhet

Brist på vatten: tomhet,brist på flöde,deppighet,okontakt med själen

Överskott på vatten: ostruktur,kaos,rörighet,inkonsekvens

JORD: tegel,keramik,konst på landskap, gula,bruna och terrakottanyanser

Jord i balans: medkänsla,hänsyn,mognad,stabilitet,organisation

Brist på jord: Instabil( "ojordad" ;) ,okontakt med omgivningen

Överskott på jord: konservativ,seriös,överdisciplinerad

Balansen är alltså viktig i ett hem, det går inte att bara fylla på med fler saker av ett element när man upplever problem, för det kan lika gärna vara överskott på vissa element som skapar problem.Det krävs att man iakttar sig själv och vågar se vilka obalanser man kan tänkas ha.Men gör det självklart i en kärleksfull ton mot dig självGlad

Vill man se på elementeen utifrpn yin/yang så ser det ut så här:

VISION -vatten - yin

TILLVÄXT -trä -yang

FRAMGÅNG- eld -yang

KREATIVITET -metall- yin

FRID/BALANS -jord -yin/yang

Photo av Jean Wimmerlin från Unsplash

  • Redigerat 9/25/20, 8:10 PM av Niklas
Annons:
szirius
4/3/09, 12:04 AM
#1

Som svar på din fråga Dojdan, men jag lägger det som nytt inlägg så är det lättare att hitta!

Dojdan
4/3/09, 12:25 AM
#2

Tusen tack!!


szirius
4/4/09, 1:23 AM
#3

VarsågodGlad.För det var det här du tänkte på va?

Dojdan
4/4/09, 1:26 AM
#4

Precis vad jag tänkte på :)


Clary
11/26/10, 7:47 PM
#5

Puttar upp den här tråden om elementen Flört

Medarbetare på Feng Shui och Indien

 

 

Pagan
11/26/10, 8:42 PM
#6

ja det är bra att bli påmind Clary. Nu inför jul så får vi kanske se upp så det inte blir för mycket av eldelementet i våra hem.

Om du tror att du vet allt, är du dåligt underrättad

Sajtvärd Tarot

Annons:
Pagan
11/26/10, 9:24 PM
#7

mer om Elementen

ELEMENT

SHAPE

COLORS

ATTRIBUT

Fire Eld

Triangle

Triangel

Red, Orange, Purple

Passion, Emotion, känslor

Earth Luft

Square

Kvadrat

Brown, Yellow,

Grounding, Stability Jordning

Metal Metall

Circle

Runt

White, Metallic,

Strength, styrka Independence, självständighet

Water Vatten

Curvy

vågformat

Black, Blue,

Relaxation, Avkoppling, Inspiration

Wood Trä

Rectangle

rektangulärt

Green/Bluegreen (Teal)

Growth, Expansion Tillväxt

Om du tror att du vet allt, är du dåligt underrättad

Sajtvärd Tarot

szirius
11/29/10, 10:05 AM
#8

# 6 precis vad jag också tänkt på, det blir väldigt mkt eldelement med både det röda och alla ljusObestämd.Dessutom kanske det är fler än mig som fyller sofforna med fårskinn då..mmm så mysigt att gosa ner sig i.Flört

terkina
10/10/12, 9:13 AM
#9

Hittade den här gamla tråden då jag börjat fundera mkt på balans i mitt eget hem och är inne i en total ommöbleringsperiod nu (Jag har ju bott i huset i ganska precis ett år nu, så det var väl dags att göra nåt :P)

Jag reflekterar lite över det ni skrivit tidigare i tråden; tror ni att överskottet på eld kan vara orsak till att så många är så stressade och lättretliga i juletider?
Och nu när vi börjar närma oss dessa tider igen - vad ska vi göra för att balansera upp det?
Ska vi överrösa våra hem även med de andra elementen, för ta bort julmyset vill i alla fall inte jag göra! :)

 

Medarbetare på fengshui.ifokus

 Hemsida: http://www.lillae.weebly.com

[Torahzen]
10/10/12, 4:55 PM
#10

Jag tror snarare att det är fenomenet "många järn i elden" som folka blir stressad av. Det är många"krav" före jul som ska hinna uppfyllas.

Jag har inte tänkt så mycket på feng shui och jul. Någon annan som har en fundering?

terkina
10/10/12, 10:29 PM
#11

Jo, självklart är det mkt som ska hinnas med, jag menar inte att all världens julstress beror på att man har röda gardiner. ;) Men det finns stress och det finns stress och många upplever just julstressen som extra förödande, så det var bara en tanke som slog mig när jag såg denna tråden. Man förändrar ju verkligen sitt hem inför julen också, så energien som finns borde ju få sig en törn. Sen kan man ju se till att knuffa dem i en positiv riktning förstås, och det är lite det jag funderar över. Hur hittar man balansen med allt eld-element? :)

 

Medarbetare på fengshui.ifokus

 Hemsida: http://www.lillae.weebly.com

Amandla
10/11/12, 12:46 PM
#12

Man får ju tänka på att i jultid är det som mörkast och kallast här, det behövs förmodligen extra energi just då. Det var vad som kom i mina tankar nu när jag läste.

Det beror naturligtvis också på hur mycket man julpyntar, rött rött rött överallt och en massa småttigt pynt högt och lågt får åtminstone mig att bli irriterad, men det kanske bara handlar om personlig smak?


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
[Torahzen]
10/11/12, 3:46 PM
#13

Såklart att det inte hänger på ett par röda gardiner.

Det är intressant. Jag får kolla lite om jag hittar något om julen. Jag återkommer närmare jul Tungan ute

Annons:
terkina
10/11/12, 4:13 PM
#14

#13 Eller efter kanske ;)

 

Medarbetare på fengshui.ifokus

 Hemsida: http://www.lillae.weebly.com

[Torahzen]
10/11/12, 4:47 PM
#15

Flört

szirius
10/15/12, 10:58 PM
#16

#11 stress i juletider tror jag har med själen att göra, för hela budskapet med advent och jul är ju att vi ska ta oss tid att bry oss om varandra, och tänka på dem som har det sämre och ge vår hjälp och stöd osv , men det blir rätt lite av den varan…folk lägger gärna en slant i insamlingsbössan på affären, men vem plingar på hos den underliga grannen Berta och tar sig tid för en kaffe och lite småprat och kanske gör hela hennes jul? Jag tror att stressen beror på att många inte riktigt lever som de vill… de har slinkit med i ekorrhjulet. Är man inte nöjd så känner man lätt en diffus stress.

Folk är så uppbokade under advent så även om man träffar nära och kära så blir det sällan "riktiga möten"  och nånstans gör det ont i våra själar, för det är ju precis vad vi alla EGENTLIGEN längtar efter.

Upp till toppen
Annons: