Spritflaskor och feng shui
Jag var hemma hos en av mina barns kompis föräldrar som jag inte känner så väl. För nöjes skull så tog jag på mig mina fengshui-glasögon. I deras bokhylla i vardagsrummet stod en samling spritflaskor och jag kom på mig själv med att genast döma dessa människor efter dessa. Har inte tänkt på sånt förut, men alkohol har nog en negativ fengshui-utstrålning. Jag kan tycka att det är okej om det står EN whiskeyflaska på ett spegelglas med ett kristallglas bredvid. Det ser lite lyxigt ut och tyder på en finsmakare/livsnjutare. Men många flaskor ser rörigt ut och tyder på någon som inte är så nogräknad eller kanske mest tänker på procenten.
Så tänker jag, hur tänker ni?
Jag håller med dig. En enstaka flaska kan kännas lite lyx och finsmakare. Ett gäng flaskor bör alltid stå undanskymt, gärna i ett skåp.
Sen kanske det inte är läge att presentera ett förslag att flytta flaskorna. Särskilt när du inte känner dem så väl. Eller kanske en ännu större anledning! Känn dig för.

Har jag aldrig tänkt på. I dagsläget är det väl rätt ovanligt att folk har en bar i hörnet av vardagsrummet eller en jordglob som var så poppis förr, eller en specialhylla med spegelglas i bokhyllan - min egen sprit har jag i ett låst skåp. Men jag har tonåringar så det beror mest på det, den kan lätt bli "vattenskadad"
Om du tror att du vet allt, är du dåligt underrättad
Sajtvärd Tarot
Hehe, nä jag skulle nog aldrig påpeka att de skulle flytta på flaskorna. Fast jag sa inget om deras vassa stjärna i metall heller som hängde i deras altandörr. Den syntes inte så tydligt för det hängde gardiner där också. I vart fall så slog jag mig i huvudet två gånger på den rätt så hårt. Jag är visseligen 1.70 lång men ägarinnan är typ bara 1.50 lång och hade inga som helst problem med den, som hon sa. 

Ingen vidare smart placering för saker i något fall skulle jag säga. Altandörrar är ju verkligen till för passering in och ut många gånger på en dag. Fast jag vet hur du menar, man lägger märke till hur folk har det hemma på ett annat sätt sedan man börjat intressera sig för feng shui. Ofta när barnen var små så kom man inte längre in i någons hem än till hallen för hämta de små hos kompisarna. Det är verkligen i hallen man ser hur folk har det. Är det stökigt, oorganiserat och allmänt skitigt, så skulle jag tro att resten av hemmet ser likadant ut. Kanske en skada vi får på vägen
Om du tror att du vet allt, är du dåligt underrättad
Sajtvärd Tarot
Spritflaskor gillar jag inte att se, det ser billigt ut oavsett hur dyra flaskorna är, och i synnerhet om det är ett försök att skryta, dessutom ger det väldigt negativa associationer för mig.
Måste ta ett röj i hallen och utanför ytterdörren känner jag 
Hm kanske ska ställa mina flaskor på ett annat ställe än en hylla i bokhyllan…
Jag dricker inte så ofta så dom står mest. Däremot gillar jag att ha dom fina förpackningarna med vinflaskor i från min resa till en vingård utanför Barcelona framme :)
*Det blir som det ska*
Medarbetare på Gravid iFokus

Ett vinställ kan jag tycka är rätt fint, om man tex har ett stort bondkök där det kan passa på nån bänk, men just sprit har vi i skafferiet.
Ja, vinställ är snyggt. Tyder på fin smak 
Vin känns inte lika negativt liksom. Jo kanske om det står en massa halvtomma flaskor på golvet under vardagsrumsbordet, en ikullvält flaska på bordet och en massa slattar i glasen, typ dagen efter…
Det är kanske det det hänger på, hur fint man har gjort det för flaskorna. En vinkällare känns fint, men inte kassen med flaskor som ska till återvinningen.
En vinkällare hade varitunderbart, men få förunnat. Föruta hade vi ett litet lager i källaren. Sedan bytte vi hus och har ingen källare (praktiskt på andra sätt). Så nu blir det mest till att köpa en flaskanär vi känner för det. "Lagret" är slut.
Gubben gillar whiskey och han har ett skåp i gammal stil i sitt bibliotek, där passar det bra.
#Amandla
Ja hallen är också nått man kan döma folk efter. Min hall ser ut som skrutt, MEN man kommer faktiskt fram där UTAN att snubbla på skor mm. Jag tog fasta på den där bruden som skulle kunna gå in snyggt och värdigt utan att fastna, snubbla eller skita ner sig.
Fast idag fick jag mig en överraskning. Vi har inte sovit hemma inatt och min man hade ställt in två cyklar i hallen pga att de saknade lås. Det visste inte jag. Hade bruden kommit där så hade hon fått cykelolja på sin vita klänning 
Har precis lagt upp bilder på min hall i en annan tråd :)
*Det blir som det ska*
Medarbetare på Gravid iFokus
Min hall väntar på tapetsering… Det har den gjort i fyra år sedan vi flyttade in. Hallen är rymlig men har 6 dörröppningar så det är lite av en utmaning.
Jag brukar börja med att plocka undan saker i hallen. Jag har alltid saker med mig hem efter jobbet som böcker jag lånat, saker jag köpt. Kvitton är jag jättebra på att lägga i vår byrå med 6 lådor. Nu är det dags att röja i lådorna också…
Vi har egentligen inte så mycket prylar i hallen, jag avskyr att se en enda röra direkt när jag kommer in så jag plockar bort saker så fort jag kan (och orkar… ). Mest är det skor, min äldste son sa häromdagen "hur kommer det sig att du har sju par skor här medans jag bara har ett par?" 
Skulle verkligen behöva en skohylla, den gamla blev så rapplig att jag slängde den. Aja, nu är det höst så jag kan ta bort några av de tunnare skorna men istället kommer det ju kängor och stövlar. Jag älskar skor 
Vi har inte riktigt samma fördelning men jag har nästan alltid mest skor jag med…
Vi har skoställ men ett till hade varit bra. Jag ska försöka hitta på något klurigt till vår tvättstuga och groventré för mer förvaring. Jag ser ingen lösning nu, men det kommer…

En grej man ska se upp med är att ha sin källsortering i hallen…lätt att den hamnar där nämligen…med symboliska glasögon på så betyder det att man kliver in/ ut i sitt hem med återanvända tankar…man kommer alltså inte vidare…
Absolut! Där kan man ställa den tillfälligt strax innan man ska iväg med den.
Idag står städning av hallen på schemat! 
Oj, samma här. Det är nog dags att städa och flytta bort kassen med tidning- och reklambladsåtervinning. Jag måste ta på mig fengshuiglasögonen och gå och titta på min hall. Mycket lättare att se felen hos andra
.