Feng shui iFokus

Feng shui

Etikettrensning
Läst 3127 ggr
[Gitsan]
1

Rensningens år

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag är helt såld på att rensa!

Efter att ha varit sjukskriven i 5 år pga av fibromyalgi och utmattningsdepression har jag förstått att jag faktiskt kan få mer energi om jag rensar i röran Skrattande.

Jag började för någon vecka sedan med att rensa i tvättstugan och idag har jag rensat runt min egen säng.

Det positiva är att jag tror att jag fått gubben min med mig i tankebanorna Kyss. Vi planerar nu att anlita hantverkare för att fixa till vårt sovrum samt att vi ska ta en av våra semesterveckor till att rensa ur på vinden, tjoho!

I vårt sovrum finns en gammal garderob, som fanns här när vi flyttade hit för 20 år sedan. Dessutom står där ett skrivbord som en av grabbarna inte ville ha.
Två byråer samsas också med oss, en köpte jag för snart 40 år sedan. Den andra tog vi över när min svärmor dog för 1 år sedan. 
Innan året är slut ska vi ha slängt ut allt detta och skapat oss ett sovrum som vi bägge kan trivas i!

Jag ska försöka fixa till en bild som visar hur det såg ut innan och efter med lite kommentarer. Men en bild kan jag visa redan nu och det är det fotot jag har satt upp på en av hyllorna som ger mig så mycket glädje.
En granne fotade våra grabbar en sommar när Sverige tagit brons i fotbolls-VM (Visst var det väl brons?!?) Det fotot vill jag gärna se varje kväll när jag går och lägger mig för jag känner både stolthet. glädje och kärlek när jag ser det!

Det skulle vara guld värt om ni vill följa mig under mitt rensningsår och ge mig återkoppling och tips på hur jag kan få det ännu bättre.

[Gitsan]
0

Här kommer en bild som visar före och efter rensningen.

Lite kommentarer:

Hyllorna till vänster och höger om min säng tog vi hem efter att svärmor dog för 1,5  år sedan. De "kunde vara bra att ha"…

Till vänster finns diverske saker, allt från tomma skokartonger som man ju "kan fylla med något" till en del saker som jag använt vid inomhusträningen med ena hunden.
Tror inte jag behöver beskriva röran, en del kanske känner igen sig…

Efter rensningen finns bara böcker kvar som är mer "uppslagsböcker" och då handlar det om hundträning. Under böcker står två ljudböcker som är lånade på biblioteket, så de byts ut varefter.

Till höger har jag tvåfoton. Det ena är av grabbarna, som jag beskrev ovan och det andra är ett foto på min syster och mig i ungefär samma ålder. Vi har inte haft så mycket kontakt genom åren, men hon är den enda nära släkting som jag har kvar och ju mer jag kan sopa av mig storasystersyndromet, desto bättre kontakt får vi.

Uppe till höger finns ett foto på min äldste son, i ett tidigare äktenskap. Vi har tyvärr ingen kontakt längre och därför är det extra roligt att ha ett kort där han håller min förste son i mitt nuvarande äktenskap.

Under det fotot finns ett kort på min mamma, som gick bort när jag var 17 år. Det kortet ska jag ta bort, för det påminner mig om sorg, ensamhet mm. Tyvårr kommer jag bara ihåg saker hon sa som har påverkat mig negativt genom åren, även om jag inte tror att hon gjorde det medvetet.

En del pelargoner har tillkommit i fönstret, framför allt Dr Westerlund med sin underbara doft!

PiteCarina
0

Hej Gitsan!

Vad roligt att du kommit igång med rensandet och att du fått mer energi! Glad

Tack för att du delar med dig i den här tråden! Förstår att du gillar fotot med sönerna! Jag blev själv glad då jag tittade på det! Glad

Vilken skillnad det blev då du rensade i hyllorna! Ser mycket mer rofyllt ut.

Jag har läst att man enligt "Feng shui" inte ska ha tavlor ovanför sängen, så det kan ju vara ett tips.

Placeringen av sängen verkar bra eftersom du har inte huvudet vänt mot fönstret eller dörren. Du har därmed uppsikt över dessa och kan då sova tryggare.

Nu ska jag återgå till klädrensandet. Håller på att stryka kläder som jag ska lägga ut på Tradera.

Tuva-Lena
0

Helt otroligt Gitsan! Vilken skillnad! Och vilken underbar gul nyans du har valit i sovrummet! Eller är det samma färg fast med en annan upplösning..? Tyst

Jag beundrar din målmedvetenhet och vet du, jag läser just nu en bok om "själens sår" som vi har skaffat oss bakåt i tiden. Dina tankegångar stämmer väl överens med det som står i boken. Man har ett "högre syfte" med sitt liv, men då måste man göra sig av med alla gamla sår som har präglat vår själ fram till denna dag. Du är definitivt på rätt väg! Släng/sälj alla saker som du har sparat för att du "känner att du måste", för att du trodde att det förväntades av dig. PÅ det sättet tar du fram din egen personlighet, som den var meningen att bli - och då kan du även sträva mot det som var meingen med ditt liv - väldigt kortfattat beskrivet. Glad Jga håller tummarna och följer dig gärna i "utvecklingen"! Kyss

"Att många tycker samma, betyder inte att dom har rätt.."

Pagan
0

jag kände oxå så, att ljuset i rummet blivit så mycket varmare. Tänk vad lite rensning kan göra. Frigör yta, frigör energi och rummet antar sin rätta färgSkrattande

Om du tror att du vet allt, är du dåligt underrättad

Sajtvärd Tarot

Clary
0

Vilket lyft det blev Gitsan Flört

Instämmer med Tuvan angående detta med att slänga/sälja alla saker du inte älskar/använder, det är nog det allra främta målet med rensingen och det som vi alla kämpar med Flört

Medarbetare på Feng Shui och Indien

[Gitsan]
0

Intressant det där med tavlor ovanför sängen…

Jag hittade ett foto på mig och min lilla syster, när vi var små, som nu står på hyllan ovanför kortet på grabbarna.
Hmm, lite lustigt hur småsyskon lutar sig mot det äldre syskonen. Visserligen kunde kanske inte min syster sitta själv så länge vid den tidpunkten men slås av tanken att jag i så många år försökt skaka av mig storasyster-rollen, att slippa ta extra hänsyn mm.

De tre pärmarna är nu rensade och en massa papper kastat Skrattande

szirius
0

Vad härligt att höra att du känner att rensningen kan hjälpa dig att få mer energi i ditt liv! För visst är det såFlört.Numera rensar jag per automatik så fort jag mår dåligt, som att hela mitt väsen har fått erfarenhet om att saker släpper genom det.

Vinden är ett viktig område, då det bla handlar om framtid, växande,drömmar och visioner.Det blir jätteintressant att följa dig och se vad som kommer att ske efter er stora rensning i sommar.Glad

Att just rensa i fotoböcker kan vara enormt givande rent symboliskt, att kasta foton där man har minnen av att man inte mådde bra tex.Varje gång man ser dem sjunker nämligen energin, men höjs däremot av foton där man var tillfreds i livet.Förr sparade jag alla kort, men nu åker allt bort som förknippas med obehag.Och det som är så spännande är att det känns som att man "rensar sitt förflutna"! Att man skapar sig en bättre dåtid genom att fokusera och spara på det goda…och låta det bittra skingras….Flört

Det finns en bok som heter " det är aldrig försent att få en lycklig barndom" som handlar just om att fokusera på de små ljuspunkterna man haft, oavsett hur få och små de var, och på det sättet läka såren.Det psykologiska vävs ju in även i feng shui, för mkt handlar om symbolik och att skapa sin egen glädje.

[Gitsan]
0

Intressant, det du skriver szirius!

Jag har två drömmar som återkommer rätt ofta:

1) Mina pappa, som avled oktober 2007, kommer tillbaka i drömmen och är helt plötsligt levande. Jag får panik eftersom jag har sagt upp hans lägenhet osv.

2) Jag flyttar till en liten lägenhet och vet inte hur jag ska hantera situationen. Min förra äktenskap spökar (mitt nuvarande är det inga problem med)

Men nu tänkte jag knyta an till den första drömmen, om ni orkar läsa.

Idag rensade jag en del pärmar, bl.a. en där jag hade de papper jag samlade på mig när jag tog över ansvaret för pappas ekonomi. Sedan blev han sjuk, kom till ett äldreboende och avled samma år på hösten. Pappren sparade jag för kommande deklaration etc. Idag skulle jag rensa det skrivbord där bl.a den pärmen stod. (skrivbortet ska säljas).

Döm om min förvåning hur mycket känslor som poppade upp! Det var egentligen inga märkvärdiga papper, förutom Motboken som sonen ville ha och en enkronas-sedel, som jag ska rama in. Men det steg en stor sorg ur mig. Dels för att han och jag aldrig fick en vuxenrelation, han var alkoholist med alla svek det innebär, och dels för att mamma avled, efter sjukdom, när jag var 17 år.
Den bästa tid pappa och jag fick, som jag ser det, är när han blev dement (sista året) Han var glad i sin värld och jag var glad att jag kunde möta honom där han var, om ni förstår vad jag menar.

De här drömmarna jag haft, att vi först begraver honom men att han senare kan dyka upp på alla möjlig ställen, som om inget hänt, och att jag måste fixa allt det praktiska igen, istället för att vara glad över att han lever, har varit så nära mardröm jag kan tänka mig.

Jag är inte speciellt påläst, men det ska bli intressant att se om mina "mardrömmar" försvinner nu när jag "rensat bort honom".

SaJo123
0

Oj, vilken resa du gjort! Och vad nyttigt att titta på bilder med lite distans… Man ser så lättare saker hos andra än hos sig själv… Lycka till på den fortsatta resan. Ska bli spännande att följa… Ser att jag har en del att lära mig! :-)

LoAEmma
0

Hur har det gått Gitsan?

*Det blir som det ska*

Medarbetare på Gravid iFokus

Amandla
3

Här rensas det för fullt! Och som vanligt när jag rensar så blir min kära mor inspirerad och vill också rensa, så då får jag hjälpa till där också. Vi brukar ta en tio flyttlådor varje sommar och rensa igenom hos henne, vi har hållit på i tre-fyra år nu och nu börjar det att minska 😎Jag som trott att jag samlat på för mycket "bra att ha-saker"… men där ligger jag i lä. Känns ändå väldigt skönt att hon insett att hon måste rensa ur 👍och hon säger också att det verkligen känns bra. 

De saker som är för fina för att slängas men ändå inte ska sparas, de skänker jag bort via en Bortskänkes-sida på Facebook. Hur smart som helst 😉

[Torahzen]
1

Bravo Amandla! 🏆

Det är ganska skönt att se någon som har det värre/fler saker att ta itu med. Då känns det oftast lättare att ta hand om det lilla man har.

Amandla
0

Tack! Visst är det skönt 😃Nu är det nästan bara saker kvar som får vara kvar. Jag har lite tyger att gå igenom, allt kommer jag inte att använda för de är absolut inte i min smak så de kommer att ryka. En skruttig garderob i garaget ska slängas, den bågnar i sidorna så hyllorna har rasat. Ett gammalt tungt skåp i förrådet ska skänkas bort, det skrymmer mer än det rymmer så att säga. Det blir enkla hyllor på väggarna istället.